Brandveiligheid nieuwbouwhuis

Auteur Topic: Brandveiligheid nieuwbouwhuis  (gelezen 5138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HAF

  • Rode Kruis Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Gepost op: 25 augustus 2020, 11:02:01
Goedendag mede hulpverleners. Ik heb mij elders voorgesteld en uit alle informatie die ik reeds heb kunnen verzamelen heb ik toch nog enkele vragen over mijn nieuwe woning. De reden van registratie was niet het stellen van deze vraag, maar het idee kwam spontaan in mij op aangezien hier ontzettend veel ervaring rond loopt. ;D

Ik en mijn man zijn een nieuwe woning aan het bouwen en die moet ergens eind Q1 begin Q2 2021 klaar zijn. We zijn reeds een jaar tot anderhalf met de voorpret bezig en er was nog een onderwerp die onderbelicht was in alle chaos van bouwopties, keuken, badkamer, vloeren en weetikwat. Dat is het onderwerp brandveiligheid.

Wij hebben straks dus een twee-onder-een-kap woning met de buren. Drie verdiepingen met op de bovenste verdieping een terras. Voor een makkelijk idee heb ik de plattegrond hieronder toegevoegd. Ik weet nog niet hoe alle ramen en deuren op slot gaan, maar ik zal rekening houden dat deze in geval van nood van binnenuit geopend kunnen worden. Ik heb nu minimaal drie Nest Protect gepland staan voor rook en koolmonoxide (hal/overloop), blusdeken in de keuken, tezamen met een kleine 750 ml sprayblussertje, vergezeld met een grote verbandkoffer. In de tuin komt een grote schuur waar ik aan motoren wil knutselen, dus daar heb ik een CO2 en schuimblusser gepland staan met een oogdouche en verbandkoffer. Is de schuur blusmiddelen goed genoeg binnenin de schuur aan de muur, of is het beter om die aan de buitenkant in een wandkast te hangen?

Nu weet ik dat het nog niet optimaal is. Er zijn drie risico gebieden in huis, te weten:
1) Schuur (die ik denk ik nu wel compleet heb)
2) Meterkast in de hal BG (wordt zo ingericht dat er geen overbelasting op de groepen mogelijk zou moeten zijn)
3) Technische ruimte op de bovenste verdieping (bevat de was/droogcombinatie (hoog risico), warmte-terugwinunit en de technische installatie van de zonnepanelen)

Ik denk dat ik al een stuk verder ben dan een gemiddeld huishouden. De meeste mensen staan niet echt stil bij brandveiligheid. Ik vind het echter van levensbelang, en ik wil daar graag in investeren. Ik weet echter dat het nog een stuk beter kan. Zo verwacht ik niet dat de meterkast met de huidige kwaliteitsstandaarden echt problemen gaat geven, de kans bestaat echter en hier ben ik graag op voorbereid.

De techische ruimte boven is echter een zorgkindje. De was/droogcombinatie is een interessant apparaat met het filter die ingebouwd zit, dus die maak je niet makkelijk schoon. Veel huisbranden worden door een wasmachine of een droger veroorzaakt, dus dat is een ruimte waar ik nog niet helemaal tevreden mee ben. Ook omdat we nu 's nachts wassen/drogen, en straks overdag vanwege de zonnepanelen. Dan zijn we echter waarschijnlijk vaak van huis. Een hele installatie van zonnepanelen (6 panelen van maximaal 330 Wh piek) heb ik geen ervaring mee, maar dat is een installatie die veel stroom verwerkt.

Ik zag als oplossing voor deze ruimte de leverancier AF-X maar die is voornamelijk op industrie gericht en werkt op offertebasis. Het lijkt mij ook een too-good-to-be-true oplossing, met een sprinklerinstallatie heb je een moeilijkere installatie, water is onhandig met een brand veroorzaakt door elektra, en de waterschade wordt enorm. Is het AF-X systeem mijn enige mogelijkheid of is er een andere oplossing waar ik niet aan gedacht heb? Ik wil er best in investeren want een afgebrand huis is uiteindelijk duurder dan de kosten van preventie. Als de AF-X positief bevonden is dan kan ik daar ook een klein unit van in de meterkast plaatsen.

Daarnaast maak ik mij nog zorgen over de vluchtroute. Op de eerste en de tweede verdieping gaan we twee werkplekken hebben voor thuiswerken. Als er beneden brand uitbreekt in de hal, dan zitten we vast. Ik kan er niet vanuit gaan dat mijn enige buren thuis zijn en ons zien/horen als er iets gebeurt. Ik moet dus een alternatieve route hebben. Dit kan een uitklapbare vluchtladder zijn, echter zat ik te twijfelen waar die komt. Op de bovenste verdieping leek mij ergens handig, omdat je dan via uiterst beneden alsook uiterst boven kunt vluchten. Echter gaat de warmte en rook omhoog, dus is het op de bovenste verdieping het heetste, dan is de eerste verdieping handiger. Ik weet helaas nog niet of ik de vluchtladder via de ramen kan gebruiken, omdat we straks ramen van onder tot bovenaan hebben dus niet echt een verhoogd kozijn en ook geen radiatoren om achter te hangen in verband met vloerverwarming. Het terras bevat een bakstenen rand dus daar kan hij sowieso, al kom je dan wel in de tuin terecht (met een poort verboden). Is het handig om vluchtmaskers in dit geval op strategische plekken te plaatsen?

Dus in kort zoek ik voor oplossingen tegen:
- Schuur blusmiddelen binnen of buiten
- Wasdrogerbrand
- Hoge spanning installatie en/of meterkast
- Vluchtwegen

Als jullie dit lezen en denken, hé, dit heb je nog gemist... Laat het alsjeblieft weten. Ik ben niet uit op kant en klare antwoorden want ik kan echt wel eigen onderzoek doen. Ervaringen zijn echter prettig, en ik heb er niet veel ervaring mee dus er kan zomaar iets zijn waar ik niet aan heb gedacht. :) Ik wil gerust en veilig kunnen leven en ik weet dat ik een stukje rust in mijn hoofd heb als ik in mijn eigen plannen vertrouwen heb. Alle ervaringen en tips worden waardevol bevonden maar zal ik wel kritisch kunnen benaderen, bijvoorbeeld door extra eigen onderzoek te doen. Aannames neem ik niet zomaar. Alvast enorm bedankt voor de hulp.


De afbeelding heeft een geldigheid van 31 dagen, daarna zal hij niet meer zichtbaar zijn.




cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2020, 12:22:06
Pff dat is al een heel stuk uitgebreider dan de meeste hebben.
Vluchten via het dakterras naar de buren is ook een optie. Dan heb je geen ladder nodig. Die ladders zijn in een crisissituatie toch moeilijker te gebruiken dan gedacht. Via het dakterras kun je het huis van de buren betreden (raam inslaan desnoods) en via hun huis vluchten.

Voor de meterkast is een klein automatisch blussers ruim voldoende. Die moet een beginnend brandje makkelijk kunnen blussen. Dat mag opzich best poeder zijn want bij een brand in je meterkast moet die toch al vervangen worden.
Enige nadeel is bij een onterechte activering oid. Maar dat is dan met de verzekering te bespreken.

Ook een handige tip, hadden wij in ons vorige huis (beneden  en bovenwoning): koppel je rookmelders eventueel aan die van de buren mocht je huis te goed geïsoleerd zijn. Dan wordt je ook optijd gewaarschuwd mocht er daar brand zijn en de buren niet thuis zijn. De nest voorkomt zelf al een hoop onterechte meldingen. We hebben hem hier zelfs in de keuken hangen en hij waarschuwt eerst voordat hij alarm geeft. Dan heb je nog genoeg tijd om hem te annuleren.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2020, 12:25:22
Overigens:
Laat je niet gek maken. Het is nooit volledig te voorkomen en voldoende voorbereiding kan geen kwaad. Maar houd ook rekening met het onderhouden ervan. Een brandmelder met een lege batterij red helaas nogsteeds geen levens.

De blusser voor de garage zou ik toch binnen hangen. Je wilt geen poging meer ondernemen als je buiten staat. Het is alleen handmatig te blussen als het nog beperkt is en je er snel achter komt.

Vaak doet een goede tuinslang in de tuin het beste werk. Dan heb je een oneindige blusvoorraad. Of als je dan toch fan bent draai het om: gebruik een brandslanghaspeltje ook om je tuin water te geven. Bij regelmatig gebruik heb je weinig legionella problemen en je hebt van die leuke kleine minihaspeltjes. Vinden de kids ook leuk trouwens:)


HAF

  • Rode Kruis Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:02:23
Pff dat is al een heel stuk uitgebreider dan de meeste hebben.
Vluchten via het dakterras naar de buren is ook een optie. Dan heb je geen ladder nodig. Die ladders zijn in een crisissituatie toch moeilijker te gebruiken dan gedacht. Via het dakterras kun je het huis van de buren betreden (raam inslaan desnoods) en via hun huis vluchten.

Voor de meterkast is een klein automatisch blussers ruim voldoende. Die moet een beginnend brandje makkelijk kunnen blussen. Dat mag opzich best poeder zijn want bij een brand in je meterkast moet die toch al vervangen worden.
Enige nadeel is bij een onterechte activering oid. Maar dat is dan met de verzekering te bespreken.

Ook een handige tip, hadden wij in ons vorige huis (beneden  en bovenwoning): koppel je rookmelders eventueel aan die van de buren mocht je huis te goed geïsoleerd zijn. Dan wordt je ook optijd gewaarschuwd mocht er daar brand zijn en de buren niet thuis zijn. De nest voorkomt zelf al een hoop onterechte meldingen. We hebben hem hier zelfs in de keuken hangen en hij waarschuwt eerst voordat hij alarm geeft. Dan heb je nog genoeg tijd om hem te annuleren.

Overigens:
Laat je niet gek maken. Het is nooit volledig te voorkomen en voldoende voorbereiding kan geen kwaad. Maar houd ook rekening met het onderhouden ervan. Een brandmelder met een lege batterij red helaas nogsteeds geen levens.

De blusser voor de garage zou ik toch binnen hangen. Je wilt geen poging meer ondernemen als je buiten staat. Het is alleen handmatig te blussen als het nog beperkt is en je er snel achter komt.

Vaak doet een goede tuinslang in de tuin het beste werk. Dan heb je een oneindige blusvoorraad. Of als je dan toch fan bent draai het om: gebruik een brandslanghaspeltje ook om je tuin water te geven. Bij regelmatig gebruik heb je weinig legionella problemen en je hebt van die leuke kleine minihaspeltjes. Vinden de kids ook leuk trouwens:)
Bedankt voor je reactie, Cavia! Het is inderdaad erg belangrijk om je oplossingen ook goed te onderhouden, maar dat is hetzelfde met een blusmiddel controleren op roest en druk, en je verbandtrommel controleren op compleetheid en houdbaarheid. We hebben nu twee rookmelders in onze 50 m2 appartement, en die hebben we pas een jaar omdat de vorige rookmelders onvoldoende kwaliteit boden. Die gingen spontaan af, kregen we niet tot nauwelijks gereset en nee, het lag niet aan de batterij. Geen vertrouwen = vervangen. :) De keuze op Nest Protect is gevallen omdat het inderdaad net wat slimmere melders zijn dan anderen, en de mogelijkheid om je meldingen te sturen. Gekoppeld aan onze camera's straks gaat dat net dat beetje slimmigheid bieden die we zoeken.

Rookmelders: Ik had er nog niet aan gedacht om de rookmelders te koppelen aan de buren, ik zal het ze voorleggen om te kijken of we elkaar erbij kunnen helpen.

Vluchtweg: Raam van de buren intikken dacht ik nog niet aan. Ik dacht alleen, dakterras, bij de buren, deur zit dicht en ze zijn niet thuis. Een vluchtladder lijkt mij ontzettend eng om te gebruiken (zeker vanaf dakterras op, wat is het, zeven meter) maar ik vond het beter dan gevangen zitten.

Schuur: Ik had het op dezelfde manier beredeneert, als je het uit het dak van de schuur ziet komen dan begin je er toch niks meer tegen met een 5-9L blusser. Het is inderdaad dat je direct wat bij de hand hebt als je een foutje maakt bij het klussen. We hebben een kraantje in de tuin, maar dan ben ik alweer aan de andere kant van de tuin. Elke seconde telt in zo'n situatie en die kleine blussers zijn zo duur niet. Het is tevens een stuk beter voor de blussers om aan de binnenkant te hangen. Een brandhaspeltje als tuinslang... Ik denk niet dat ik daar thuis toestemming voor krijg. :P

Meterkast: Dat de apparatuur bij een blusmiddel defect raakt dat vind ik niet zo erg, als het erger voorkomt. Dat is mijn hoofddoel, als er iets gebeurt, dan graag alleen op die plek. Ik zat alleen te denken: Elektrisch = CO2. Met poeder als optie dan zijn er ineens veel meer mogelijkheden tot automatische blusmethoden dus kan ik mijn zoektocht uitbreiden.