Canada: test met een groen zwaailicht voor brandweervrijwilligers

Auteur Topic: Canada: test met een groen zwaailicht voor brandweervrijwilligers  (gelezen 11844 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
https://twitter.com/Tijgernest/status/1312652058047270912

In de VS heb je dat ook in een aantal plaatsen, zogenaamde "Courtesy Lights". (https://en.wikipedia.org/wiki/Courtesy_lights)
Letterlijk vertaald: "Beleefdheids lichten".
Het voertuig is geen voorrangsvoertuig, maar het wordt gewaardeerd als je ze voor laat gaan.

Zijn er meer landen waar dit soort dingen gebruikt worden? En wat zijn de ervaringen?




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2020, 19:50:35
Waren er trouwens ook niet een aantal jaar terug wat huisartsen die zo iets deden in Nederland?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2020, 21:02:05
Dit bestaat al vele jaren in Canada. Toen ik er 20 jaar geleden was hadden ze dit al. Ik vermoed dat dit echter in niet alle provincies van Canada het geval is en dat dit nu in een bepaalde provincie getest wordt.

Zou ook wat voor Nederland zijn. Zo krijg je begrip en voorrang als je naar de kazerne wilt.


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2020, 23:29:35
in Nederland moeten we dit niet willen, zeker niet met vrije opkomst.

wat je ziet in Amerika en Canada is dat de vrijwilligers verder weg wonen dan in Nederland. in Nederland is een Autospuit met 3 a 4 minuten de deur uit.

en zeg nou eerlijk, een ongeval waar politie ambulance en brandweer heen moet, dan nog alle vrijwilligers met hun lampjes. de weggebruikers worden gek.
Vrijwillige brandweer


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2020, 13:41:55
Ik denk dat de Nederlandse samenleving er ook niet zo geschikt voor is.
Daar zijn mensen hier te individualistisch voor.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2020, 09:01:31
Dit bestaat al vele jaren in Canada. Toen ik er 20 jaar geleden was hadden ze dit al. Ik vermoed dat dit echter in niet alle provincies van Canada het geval is en dat dit nu in een bepaalde provincie getest wordt.

Zou ook wat voor Nederland zijn. Zo krijg je begrip en voorrang als je naar de kazerne wilt.
Zolang het hier in Nederland al af en toe een hachelijke onderneming is om met een hulpverleningsvoertuig prio1 door het verkeer te gaan. Omdat men het gewoon verrekt om even voorrang te verlenen. Moet je dit helemaal niet willen, dit gaat 1 grote puinhoop worden. Het kan geen eens. Want vrijwilligers dienen zich aan de normaal geldende verkeersregels te houden, en zijn bij opkomst naar de kazerne dood normale verkeersdeelnemers. Die zich keurig aan de verkeersregels houden. Dat dit niet gebeurt is een andere discussie.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2020, 14:35:02
Je zou dan alle vrijwilligers ook moeten opleiden om zodanig te rijden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2020, 08:19:58
Ik ben een keer op een vrijwillige brandweerpost geweest voor een bespreking toen er een p1 melding kwam. Ik heb de vrijwilligers zien aan komen vliegen, het lijkt me raadzaam dat ze eerst een cursus krijgen want ik schrok er echt van  0098. Los daarvan denk ik dat het teveel verwarring gaat veroorzaken, bovendien is de afstand tot de kazerne hier dusdanig kort dat dit weinig meerwaarde heeft.

Wel heb ik laatst een dierenarts met spoed meegemaakt, ze had een bordje voor de voorruit met in spiegelbeeld de tekst: DIERENARTS - SPOED
Ik kreeg haar in mijn binnenspiegel en dit was goed leesbaar, heb dan ook ruimte gemaakt evenals vele andere weggebruikers. Creatieve oplossing wat goed werkt, mits de andere weggebruikers spiegelen natuurlijk.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2020, 10:09:34
Wellicht is het sowieso interessant voor de vrijwillige brandweer om te investeren in rijopleidingen voor hun vrijwilligers, niet zo zeer een volledige O&G cursus.
Maar wellicht gewoon wat gevorderde voertuigbeheersing, een slipcursus etc om mensen wat bewuster te laten rijden en rekening te houden met het feit dat wanneer ze onderweg zijn naar de kazerne voor een melding, ze onder invloed van adrenaline toch wat anders achter het stuur zitten dan wanneer ze op visite gaan bij tante Sjaan.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2020, 12:42:15
Ik neem aan dat je de kazerne bedoelt in jouw woonplaats oid. Grappig dat je dan alleen aan je eigen (woonplaats) denkt.

Het gaat er niet om om de afstand maar de verkeersituatie. Deze kan divers zijn maar lastig voor opkomende vrijwilligers.

Zo hebben we in mijn woonplaats een rotonde die meerdere keren per dag helemaal vol en vast staat door een geopende brug. Deze rotonde ligt echter tussen het woongebied van de vrijwilligers en kazerne in.

Tevens hebben wij hier een versmalling doordat er op de weg wordt geparkeerd en moeten de vrijwilligers richting kazerne voorrang verlenen aan tegemoet komend verkeer.

Een groen zwaailicht oid zou in beide situaties heel makkelijk zijn en veel tijd en onbegrip schelen.

bovendien is de afstand tot de kazerne hier dusdanig kort dat dit weinig meerwaarde heeft.