Canada: test met een groen zwaailicht voor brandweervrijwilligers

Auteur Topic: Canada: test met een groen zwaailicht voor brandweervrijwilligers  (gelezen 11849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2020, 08:00:45
Klopt, dat bedoel ik met 'hier'.
Schijnbaar is het in jouw plaats geen issue voor de opkomsttijden, anders was men al bezig geweest aan een oplossing toch?

Een groen licht gaat er niet komen, dat is al in gebruik en voorbehouden aan de leidinggevende van iedere kolom. Ook kun je afvragen wat de meerwaarde is van alleen verlichting, daar je O&G nodig hebt om een voorrangsvoertuig te zijn. Daarnaast is het volgens mij echt een utopie om te denken dat brandweermensen privé met O&G mogen en zullen gaan rijden.

In dat kader kun je politiemensen met piket (beroeps) ook wel voorzien van O&G op hun privé auto  :P
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2020, 08:51:34
Wellicht is het sowieso interessant voor de vrijwillige brandweer om te investeren in rijopleidingen voor hun vrijwilligers, niet zo zeer een volledige O&G cursus.
Maar wellicht gewoon wat gevorderde voertuigbeheersing, een slipcursus etc om mensen wat bewuster te laten rijden en rekening te houden met het feit dat wanneer ze onderweg zijn naar de kazerne voor een melding, ze onder invloed van adrenaline toch wat anders achter het stuur zitten dan wanneer ze op visite gaan bij tante Sjaan.
Die cursus is snel klaar met 1 uitspraak. Dat een vrijwilliger zich aan de verkeersregels dient te houden, ten tijde van een uitruk. Dat dit niet of nauwelijks gebeurt is voor de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger zelf. En een geopende brug, daar helpt zelfs een groen zwaailicht niet tegen, ook niet tegen die file die het dan veroorzaakt.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2020, 13:11:47
In alle eerlijkheid is dat ook wel een vreemde constructie natuurlijk, waarvan ik benieuwd ben of deze stand gaat houden.
Natuurlijk, formeel zijn ze een burger die zich gewoon aan het RVV dienen te houden. Maar ik vraag me af of dit vanuit 'goed werkgeverschap' wel kan:

Er ontstaat een situatie waarbij dringend en onmiddelijk handelen van de brandweer vereist is, bijvoorbeeld een auto met inzittenden te water.

Men heeft geen beroeps, maar kiest voor vrijwilligers. Die moeten dan, met inachtneming van de verkeersregels, naar de kazerne toe. Dat betekent keurig aan de snelheid houden, de verkeerslichten afwachten en niet tegen de richting in rijden.
De brandweer verwacht de vrijwilligers WEL binnen een bepaalde opkomsttijd op de kazerne, ze zitten (terecht) nog vol adrenaline ook.

Vervolgens stappen ze in de brandweerwagen en gaan ze WEL met toeters en bellen EN vrijstelling rijden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #13 Gepost op: 3 november 2020, 16:07:20
Enige reden die ik neer kan leggen is, dat de vrijwilliger in privéauto naar de kazerne moet, een auto die niet aangemerkt staat als zijnde hulpverleningsvoertuig. Daarna stappen ze in een brandweervoertuig, en zijn ze wel herkenbaar als zijnde brandweer. En daar wringt dan ook meteen de schoen, het zijn privéauto,s en een groen zwaailicht heeft in die situatie geen meerwaarde of status.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2020, 18:59:28
Ondanks dat ik je argument snap, is dat bij de politie niet anders geregeld. De bevoegdheden zijn op de persoon (namelijk OA) en niet op de auto, theoretisch gezien mag ik met mijn privé voertuig ook gebruik maken van de ontheffing mits noodzakelijk ter uitvoering van de taak.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2020, 20:03:52
Ondanks dat ik je argument snap, is dat bij de politie niet anders geregeld. De bevoegdheden zijn op de persoon (namelijk OA) en niet op de auto, theoretisch gezien mag ik met mijn privé voertuig ook gebruik maken van de ontheffing mits noodzakelijk ter uitvoering van de taak.
En daar zit dan wel een verschil met de brandweer. De chauffeurs rijden dan enkel op de brandweervoertuigen, maar hun opleiding geld weer niet voor hun privéauto. ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #16 Gepost op: 4 november 2020, 08:05:27
Ook onze opleiding is alleen op de opvallende voertuigen, niet op onopvallend.
Maar dat is juridisch allemaal, ik vind het een leuke discussie. Je kunt m.i. niet verwachten dat iemand 'op het gemak' naar de kazerne komt en vervolgens 'met spoed' wegrijdt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.