Geen spoed, wel brandweer ter plaatse nodig? Bel 0900-0904

Auteur Topic: Geen spoed, wel brandweer ter plaatse nodig? Bel 0900-0904  (gelezen 6310 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 12 oktober 2020, 08:16:01
Citaat
Heb je de brandweer ter plaatse nodig, maar is het geen levensbedreigende of acuut gevaarlijke situatie? Dan bel je vanaf 12 oktober 0900-0904. Het nummer 112 blijft hét alarmnummer voor alle levensbedreigende situaties.

Met dit nieuwe landelijke nummer beschikt de brandweer voortaan over één ingang voor alle meldingen zonder spoed. Op die manier blijft 112 vrij voor alle levensbedreigende situaties.

24 uur per dag bereikbaar
Het nummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar. Na het inspreken van de plaatsnaam wordt de beller doorverbonden met de regionale meldkamer van de brandweer. Hiermee komt een einde aan het tijdperk waar elke regio een eigen telefoonnummer had om de brandweer in geen-spoed situaties te bereiken.

Geen spoed
Er zijn veel situaties denkbaar waar de brandweer niet met spoed naartoe hoeft. Denk bijvoorbeeld aan een vermoeid paard dat niet meer zelf uit de sloot kan komen, een boom die over de openbare weg ligt en voor verkeershinder zorgt of een waterlekkage waardoor straten blank komen te staan. Het gaat dus om situaties die op dat moment niet gevaarlijk of levensbedreigend zijn. Voor zulke situaties bel je  voortaan 0900-0904.

Meer informatie over het landelijke geen-spoednummer vind je op brandweer.nl/geenspoed.
https://www.brandweer.nl/actueel-landelijk/2020/geen-spoed-wel-brandweer

Eindelijk, zeer welkome ontwikkeling. !




Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2020, 11:53:14
Inderdaad goed dat dit er is. Ik heb al meerdere keren iets gezien waarvoor ik 112 te heftig vond, zoals takken of bomen over niet belangrijke wegen, dus dan maar via 0900-8844 ondanks dat je eigenlijk de brandweer moet hebben.

Wel vind ik het (evenals bij het politienummer) belachelijk dat dit een betaald nummer is. Als je het toegankelijk wil maken en 112 wil ontlasten, maak dat dan ook zo makkelijk mogelijk.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2020, 16:44:04
En weer een telefoonnummer erbij, om het vooral duidelijk te houden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2020, 15:09:31
Inderdaad goed dat dit er is. Ik heb al meerdere keren iets gezien waarvoor ik 112 te heftig vond, zoals takken of bomen over niet belangrijke wegen, dus dan maar via 0900-8844 ondanks dat je eigenlijk de brandweer moet hebben.

Wel vind ik het (evenals bij het politienummer) belachelijk dat dit een betaald nummer is. Als je het toegankelijk wil maken en 112 wil ontlasten, maak dat dan ook zo makkelijk mogelijk.

Het is aan normaal tarief toch?
gratis / 0800 hoeft natuurlijk ook niet


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2020, 23:50:31
Ik vind de versnippering tussen alle overheidsnummers niet optimaal. Had er dan voor gekozen om bij 0900-8844 een keuzemenu te maken waarmee men kon kiezen voor politie, brandweer, ambulance, GGZ. Zo breng je onder één nummer alle directe hulpdiensten onder die een burger nodig kan hebben maar waar 112 (nog) niet voor nodig is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2020, 16:31:31
Ik vind de versnippering tussen alle overheidsnummers niet optimaal. Had er dan voor gekozen om bij 0900-8844 een keuzemenu te maken waarmee men kon kiezen voor politie, brandweer, ambulance, GGZ. Zo breng je onder één nummer alle directe hulpdiensten onder die een burger nodig kan hebben maar waar 112 (nog) niet voor nodig is.
Dit dus. Inderdaad, men had makkelijk onder 0900-8844 dat keuzemenu kunnen maken. Het is voor veel mensen al een gedoe om dat 0900-8844 nummer te onthouden voor de politie, laat staan dat ze nog een nummer moeten gaan onthouden, naast 112. Om nog maar te zwijgen over de communicatie die er eigenlijk niet aanwezig was, ook niet naar de korpsen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 1 november 2020, 20:27:20
0900-8844 zou inderdaad ook goed geweest zijn.
Nu nog wachten op huisartsen met een soortgelijk initiatief, daar moet je overdag nu het nummer van je eigen praktijk hebben, 's avonds dat van de HAP (in iedere plaats anders...) en als je buiten je eigen woonplaats bent........