Frans parlement stemt in met verbod op fotograferen en filmen agenten

Auteur Topic: Frans parlement stemt in met verbod op fotograferen en filmen agenten  (gelezen 2195 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
In Frankrijk heeft een ruime meerderheid van het parlement ingestemd met een verbod op het kwaadwillig verspreiden van foto's en filmpjes met daarop herkenbare politieagenten. Als de verspreider de bedoeling heeft een agent schade te berokkenen wordt dat voortaan als misdrijf beschouwd. Op een overtreding staat maximaal een jaar gevangenisstraf en een boete van 45.000 euro.

Meer in de bron: https://nos.nl/artikel/2357960-frans-parlement-stemt-in-met-verbod-op-fotograferen-en-filmen-agenten.html

Ik zit even na te denken wat ik er van vind. Aan een kant begrijp ik het idee achter de wet. Aan de andere kant is het wel een flinke beperking van de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.
Want wat als een agent buiten zijn boekje gaat en je verspreidt daar beelden van. Aan een kant doe je dat om die agent schade te berokkenen (te laten verantwoorden voor zijn daden), maar aan de andere kant heeft het in dat geval ook wel een maatschappelijke functie.....

Maar los daar van, zou je dan wel beelden van een willekeurige burger mogen verspreiden met het doel hem/haar schade te berokkenen? Lijkt me dat daar ook al wetten over zijn toch?




kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2020, 10:40:20
Voor mij ligt hij wat genuanceerder, ik denk dat je niet moeten inperken op persvrijheid, nooit, want dat is het begin van het einde. Wat wel kwalijk is, is het lasteren van agenten. Kijk naar de eerste demo's rondom Corona waarbij er een heksenjacht op agenten ontstond. Je kan misstanden ook in beeld brengen zonder de agenten (herkenbaar) in beeld te brengen.

Echter mag de organisatie dan eerst naar zichzelf kijken. Ik vind het nog steeds bizar dat onder elk proces verbaal de volledige namen van agenten vermeld staat, volgens mij onnodig en een inbreuk op privacy.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Voor mij ligt hij wat genuanceerder, ik denk dat je niet moeten inperken op persvrijheid, nooit, want dat is het begin van het einde. Wat wel kwalijk is, is het lasteren van agenten. Kijk naar de eerste demo's rondom Corona waarbij er een heksenjacht op agenten ontstond. Je kan misstanden ook in beeld brengen zonder de agenten (herkenbaar) in beeld te brengen.

Echter mag de organisatie dan eerst naar zichzelf kijken. Ik vind het nog steeds bizar dat onder elk proces verbaal de volledige namen van agenten vermeld staat, volgens mij onnodig en een inbreuk op privacy.
Opzich zou het verbod dan ook niet per definitie op het filmen of fotograferen hoeven te zijn, maar wel op het publiceren daarvan.
Dat is natuurlijk wel weer een stuk lastiger te handhaven, zeker tegenwoordig.

Ik twijfel wel of je die heksenjachten er mee gaat voorkomen. Tijdens het handhaven bij de corona demonstraties is een filmverbod natuurlijk wel het laatste waar op gehandhaafd wordt. Daarnaast hebben de beelden ook voordelen. Op basis van beelden van omstanders worden ook best veel daders geïdentificeerd.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Opzich zou het verbod dan ook niet per definitie op het filmen of fotograferen hoeven te zijn, maar wel op het publiceren daarvan.
Dat is natuurlijk wel weer een stuk lastiger te handhaven, zeker tegenwoordig.

Ik twijfel wel of je die heksenjachten er mee gaat voorkomen. Tijdens het handhaven bij de corona demonstraties is een filmverbod natuurlijk wel het laatste waar op gehandhaafd wordt. Daarnaast hebben de beelden ook voordelen. Op basis van beelden van omstanders worden ook best veel daders geïdentificeerd.
Dan ga je dus het alleenrecht op het handhaven van de democratie bij de overheid leggen. Is denk ik geen succes nummer voor een succesvolle democratie ;-)
Hobby Bobby eenheid Den Haag