Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets

Auteur Topic: Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets  (gelezen 35929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #50 Gepost op: 6 januari 2021, 16:57:15
Las ik op intranet nu goed dat het achterlicht gaat mee knipperen? Dat zou toch wel bijzonder zijn aangezien het licht van de 'doorsnee' fietser niet mág knipperen.. Of gaat het om een extra lamp?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #51 Gepost op: 6 januari 2021, 17:45:01
De hele pilot gaat om een (tijdelijke) ontheffing van het RV (regeling voertuigen). Ik heb gezocht naar de exacte vrijstelling maar als daar het achterlicht bij staat dan zou dat dus inderdaad mogen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #52 Gepost op: 6 januari 2021, 19:43:28
De hele pilot gaat om een (tijdelijke) ontheffing van het RV (regeling voertuigen). Ik heb gezocht naar de exacte vrijstelling maar als daar het achterlicht bij staat dan zou dat dus inderdaad mogen.

Juridisch is dit grondig bekeken door het ministerie I&W. Exacte artikelen waarvoor vrijstelling is afgegeven:

- Regeling optische en geluidssignalen 2009; artikel 5, lid 1
- RVV 1990; artikel 35 lid 6, artikel 35a lid 1 en lid 2

Inclusief enkele voorwaarden zoals onderzoek naar de verkeersveiligheid.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2021, 20:30:56
Juridisch is dit grondig bekeken door het ministerie I&W. Exacte artikelen waarvoor vrijstelling is afgegeven:

- Regeling optische en geluidssignalen 2009; artikel 5, lid 1
- RVV 1990; artikel 35 lid 6, artikel 35a lid 1 en lid 2

Inclusief enkele voorwaarden zoals onderzoek naar de verkeersveiligheid.
Thanks! Dus hier zit wel een contradictie! artikel 35a lid 2 geeft een vrijstelling tot knipperen, maar er is geen vrijstelling op lid 3. Dus als de verlichting knippert waardoor deze niet voortdurend zichtbaar is.
Of zie ik dit verkeerd?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #54 Gepost op: 7 januari 2021, 08:24:57
Thanks! Dus hier zit wel een contradictie! artikel 35a lid 2 geeft een vrijstelling tot knipperen, maar er is geen vrijstelling op lid 3. Dus als de verlichting knippert waardoor deze niet voortdurend zichtbaar is.
Of zie ik dit verkeerd?

Dat zou ik uit moeten zetten bij het ministerie I&W. Terechte opmerking overigens, echter denk ik dat de vrijstelling voor artikel 35a lid 2 voldoende is. Ik ga eens een balletje opgooien binnen het projectteam!
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #55 Gepost op: 7 januari 2021, 08:51:19
Tof! Ben benieuwd. Verder mooi experiment natuurlijk. Kan alleen maar mooie inzichten geven. Ik zag ook al wat reacties van collega's die hier jaren geleden al mee gewerkt hebben. Nou, niet in onze eenheid volgens mij!


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #56 Gepost op: 7 januari 2021, 09:03:34
We willen ook absoluut niet de illusie wekken dat we het wiel opnieuw uitgevonden hebben. Reacties dat dit al vaker is uitgeprobeerd begrijp ik ook helemaal echter leven we nu in een andere tijd, met een Nationale Politie en veel aandacht voor innovatie. Dit heeft alleen maar in ons voordeel gewerkt aangezien het nu gewoon landelijk opgezet werd ipv regionaal.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #57 Gepost op: 7 januari 2021, 09:46:08
Toch al rijinstructeur vraag ik mij af of we dit moeten willen.

Er zijn teveel haken en ogen al aan het verkeer vooral het fietsverkeer waar je als weggebruiker al soms geen snars meer van begrijpen.
En dan komt het begrijpen uit de hoek van de fietsers die gewoon zelf geen bal van de wetgeving aantrekken.

Een voorbeeld situatie:
Een fiets met zwaailicht komt aanrijden, de automobilist hoort een OGS voerend motorvoertuig. De automobilist ziet de fiets en wil daar ruimte voor maken (want voor de gemiddelde automobilist is elk voertuig een motorvoertuig) hierdoor blokkeert of zelf erger raakt hij een OGS voerend motorvoertuig. In dit geval kunnen drie dingen gebueren: 1 schade zonder, 2 schade blik, 3 schade met (en niet geheel zonder mogelijkheid dodelijk afloop doordat automobilisten de neiging hebben om na contactschade te willen uitwijken).
Een tweede voorbeeld:
Een te groot vertrouwen op het opvallen van het blauwe licht. Nu met zo'n blikkendoos om je heen blijft de schade meestal beperkt tot materieel. Deze laatste is ook bij onderzoek bewezen, het is een feit dat 31% een te groot vertrouwen heeft in het OGS en daardoor te gefocust op de melding rijdt ipv het verkeer.

Overigens vind ik persoonlijk het een goede ontwikkeling om weer nieuwe ideeën te zien.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #58 Gepost op: 7 januari 2021, 09:50:03
Dat zou ik uit moeten zetten bij het ministerie I&W. Terechte opmerking overigens, echter denk ik dat de vrijstelling voor artikel 35a lid 2 voldoende is. Ik ga eens een balletje opgooien binnen het projectteam!
Er is geen vrijstelling nodig voor "knipperend licht" op een fiets. Anders zouden alle fietsen voorzien moeten worden van een accu, een dynamo geeft namelijk nooit een constante lichtbron.
Het is zelfs in sommige bromfietstheorie-examens een vraag.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 7 januari 2021, 17:54:56
Samen sterk in de hulpverlening!