Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets

Auteur Topic: Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets  (gelezen 35353 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2009, 20:23:33
Ok maar ik denk dat zo'n blauwe lamp wel voordelen heeft wat zichtbaarheid betreft voor collega's en cameratoezicht.
Voor wat betreft geluidsignalen kan je ook gewoon roepen, fluiten of niets doen. Heb gemerkt met roepen dat, zoals al eerder vermeld, men eerst omkijkt waar het vandaan komt. En ja dan ben je al aardig dichtbij gekomen.....
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2013, 17:12:42
Citaat van: Zorbacop link=msg=701182 date=1259145912
Is er iets bekend of er regio's zijn die ook al blauwe verlichting gebruiken op de bikes.
late reactie op zeer oud bericht: US Park Police op Ellis Island in New York reed op een Giant MTB (geveerde voorvork) met een rood en een blauw flitslampje op het stuur. Of er ook geluidssignalen 'aan boord' waren weet ik niet. (Scan van papieren foto: blauwe kleur slecht zichtbaar, rode kleur wel zichtbaar)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2013, 23:04:39
Fietsverlichting lijkt op....
NiteRider Police/EMS Bike Light Demonstration w/ Siren
dungonmyshoe


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2013, 01:43:36
Citaat van: Sylvester link=msg=1211235 date=1382130279
Fietsverlichting lijkt op....
NiteRider Police/EMS Bike Light Demonstration w/ Siren
dungonmyshoe
dat is 'm!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2013, 22:40:32
Sommige Haagse bikers hebben ook blauwe flitsers op de fiets.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2013, 00:19:46
Citaat van: silque link=msg=1214058 date=1382820032
Sommige Haagse bikers hebben ook blauwe flitsers op de fiets.
Nog steeds? In het begin zag je wel die leuke driehoekjes met 3 LED'jes er in, maar tegenwoordig steeds minder. Steeds meer alleen nog maar een schijnwerper aan de voorkant die stroom uit de bidon-vormige accu haalt.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2013, 10:16:29
Ja nog steeds, al betwijfel ik of ze ooit worden gebruikt.  :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #17 Gepost op: 4 september 2019, 22:02:36
Ik ga een heel oud topic uit het stof halen want ik heb een vraag aan mijn mede bikers. Ik ben bezig om te kijken of er een mogelijkheid is om optische signalen op onze bikes te krijgen. Zijn er collega's welke hier documenten/aanvragen
/voorbeelden/foto's van hebben. Belangrijkste argument voor gebruik is zichtbaarheid en herkenbaarheid (vooral nachtelijke uren en in drukke gebieden).

Het systeem wat ik nu op het oog heb en wil aandragen bij de leiding is die van C3Sports;

https://evpeurope.com/product/c3sports-maxpatrol-600-dlx/

Ik hoor graag van jullie! Het liefst op korte termijn als iemand überhaupt dit topic nog leest... Graag even een bericht sturen voor contact gegevens.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #18 Gepost op: 5 september 2019, 10:07:27
Het lastige is dat er de Regeling Voertuigen geen optische of geluidssignalen op een fiets toestaat. De artikelen Artikel 5.9.57a voorziet wel in extra retroreflectie, maar niet zoals bij de andere voertuig categorieën, in extra lichten.

Citaat
Fietsen in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die de fiets herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten.

Ik weet dat er collega's eerder mee bezig zijn geweest maar dat het antwoord van de politie nee was en bleef.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #19 Gepost op: 5 september 2019, 10:35:48
Het lastige is dat er de Regeling Voertuigen geen optische of geluidssignalen op een fiets toestaat. De artikelen Artikel 5.9.57a voorziet wel in extra retroreflectie, maar niet zoals bij de andere voertuig categorieën, in extra lichten.

Ik weet dat er collega's eerder mee bezig zijn geweest maar dat het antwoord van de politie nee was en bleef.

Ik ben het eea aan het uitzetten en uitzoeken. Dat artikel wat je benoemt betreft er één uit de Regeling Voertuigen, deze regeling zegt niets over wel of niet toestaan van OGS op een fiets. In het betreffende artikel wat hier staat wordt wel de term 'tekens' genoemd. Je kan dit heel breed zien waarbij optische signalen misschien wel onder de noemer van 'tekens' vallen!?

Om misverstanden te voorkomen, ik ben enkel de optie voor optische signalen aan het bekijken, dus niet de geluidssignalen omdat dit mijn inziens teveel verwarring kan brengen voor weggebruikers.

Ik had nog gehoopt dat ik wat kon vinden over vrijstellingen mbt het gebruik van bepaalde verlichting op fietsen maar helaas word er enkel gesproken over een voorrangsvoertuig waar een fiets dan weer niet onder valt.

Citaat
voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant