Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets

Auteur Topic: Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets  (gelezen 35373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #20 Gepost op: 5 september 2019, 10:53:59
Ik ben het eea aan het uitzetten en uitzoeken. Dat artikel wat je benoemt betreft er één uit de Regeling Voertuigen, deze regeling zegt niets over wel of niet toestaan van OGS op een fiets. In het betreffende artikel wat hier staat wordt wel de term 'tekens' genoemd. Je kan dit heel breed zien waarbij optische signalen misschien wel onder de noemer van 'tekens' vallen!?

[...]

Ik had nog gehoopt dat ik wat kon vinden over vrijstellingen mbt het gebruik van bepaalde verlichting op fietsen maar helaas word er enkel gesproken over een voorrangsvoertuig waar een fiets dan weer niet onder valt.

Het is een leuke zoekopdracht geworden. Mijn kennis over fietsverlichting was niet heel hoog maar is nu aardig opgehaald...

Citaat

Artikel 5.9.51      
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

Artikel 5.9.57   
Fietsen mogen zijn voorzien van:

a. een naar voren gerichte witte retroreflector indien deze niet reeds ingevolge artikel 5.9.51 verplicht is, en

b. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
Artikel 5.9.65   
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52, 5.9.57 en 5.9.57a is voorgeschreven of toegestaan.
 

Het interessante is dat er geen eisen aan de verlichting te vinden zijn in al deze artikelen in tegenstelling tot motorrijtuigen. Deze eisen vind je weer terug in artikel 35 en 35a van het RVV. En laten we daar nou net vrijstelling van hebben! Ik zie dus zeker wel kansen in tegenstelling tot mijn eerdere post. Mocht je setje trouwens geen oplossing bieden, misschien dat Aliexpress dat wel doet ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #21 Gepost op: 5 september 2019, 11:24:10
Op Ali Express is genoeg te vinden, zo ligt mijn postvak vol met lampjes die ik getest heb. De gebruiksvriendelijkheid en levensduur zijn echter niet geweldig. Ik wil gaan voor een systeem wat met 1 knop te bedienen is en een lange levensduur heeft.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #22 Gepost op: 6 september 2019, 14:42:41
Volgensmij rijden sommige Belgische politie-zones ook met blauw en zelfs sirene op de bikes. Ik kan het wel eens navragen voor je als je wilt?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #23 Gepost op: 6 september 2019, 14:47:52
Volgensmij rijden sommige Belgische politie-zones ook met blauw en zelfs sirene op de bikes. Ik kan het wel eens navragen voor je als je wilt?

Dat mag zeker! Ik dacht laatst gezien te hebben dat de fietsen van de collega's in Antwerpen in ieder geval uitgerust zijn met deze lampen;

https://www.politiefiets.nl/Flits-licht-LED
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 7 september 2019, 10:44:23
Even nagevraagd, de politie Gent heeft de bikes inderdaad voorzien van blauw en sirene. Dit doen ze om in drukke voetgangersgebieden ruimte te maken (en ongelukken te voorkomen). In de praktijk wordt het schijnbaar nauwelijks gebruikt
Ik heb gevraagd welk merk/type ze gebruiken en wat de ervaringen zijn, zodra ik een contactpersoon heb mail ik em wel ff. Kun je zelf even e.e.a. nagaan  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #25 Gepost op: 7 september 2019, 11:54:18
En we hebben beeld:


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #26 Gepost op: 8 september 2019, 12:50:53
En we hebben beeld:




De naam van dit systeem is Alerte Trail Blazer IV, een vrij uitgebreid maar erg lomp systeem gezien de grootte. Kostenplaatje van 400 euro of meer.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #27 Gepost op: 15 september 2019, 19:33:02
Update; contact gehad met de Belgische collega's dankzij Silque (waarvoor dank!!) waarna ik via de teamchef van het fietsteam van Leuven te horen kreeg dat men ook over gaat op het systeem van C3sports, type Maxpatrol 600 DLX. Gemiddelde kosten, verlichting voorzijde/achterzijde/zijkanten inbegrepen, liggen inclusief de montage door de leverancier rond de 550 euro.



Het voorstel wat ik heb gedaan voor dit systeem wordt aankomende week meegenomen in het wekelijkse overleg tussen de hogere legerleiding. Mogelijk dat er (weer) een pilot komt. In 2009 heeft er al een pilot gelopen met OGS op een fiets maar dit is toen een langzame dood gestorven zonder verdere aanbesteding/aankoop van materiaal. De collega die de pilot had gedraaid zag echter wel de meerwaarde van blauwe verlichting op de fiets en was daar ook enthousiast over.

Hebben andere collega bikers nog ervaringen met optische signalen op hun fiets en wat vinden jullie eigenlijk van het idee?
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #28 Gepost op: 3 februari 2020, 17:07:32
Resultaat nav mijn vorige bericht van september 2019;

Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #29 Gepost op: 3 februari 2020, 19:38:41
Ziet er oke uit, vind de lichtopbrengst matig maar dat zal aan de video liggen.
Ben wel benieuwd, wat is precies de doelstelling hiervan? Zit er ook een sirene bij? Om dan ook maar gelijk advocaat van de duivel te spelen: hij voldoet niet aan de eisen, want geen 360 graden zichtbaarheid en sirene.

En om nóg kritischer te zijn, Artikel 5.9.65 van het voertuigregelement verbiedt deze lampjes. Volgensmij is onze ontheffing alleen van toepassing op motorvoertuigen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie zeker de meerwaarde en vind het tof dat zulke initiatieven geprobeerd worden. Maar stel dat het mis gaat en er vindt een aanrijding plaats, is daar over nagedacht?

Edit: ik zie dat de discussie over bovenstaande al eerder is gevoerd, dat was bij mij even weggezakt. Desalniettemin wel goed om dit af te kaderen om problemen te voorkomen
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.