Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets

Auteur Topic: Politieagenten krijgen blauwe zwaailamp op de fiets  (gelezen 35391 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #30 Gepost op: 3 februari 2020, 20:15:59
Ziet er oke uit, vind de lichtopbrengst matig maar dat zal aan de video liggen.
Ben wel benieuwd, wat is precies de doelstelling hiervan? Zit er ook een sirene bij? Om dan ook maar gelijk advocaat van de duivel te spelen: hij voldoet niet aan de eisen, want geen 360 graden zichtbaarheid en sirene.

En om nóg kritischer te zijn, Artikel 5.9.65 van het voertuigregelement verbiedt deze lampjes. Volgensmij is onze ontheffing alleen van toepassing op motorvoertuigen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie zeker de meerwaarde en vind het tof dat zulke initiatieven geprobeerd worden. Maar stel dat het mis gaat en er vindt een aanrijding plaats, is daar over nagedacht?

Edit: ik zie dat de discussie over bovenstaande al eerder is gevoerd, dat was bij mij even weggezakt. Desalniettemin wel goed om dit af te kaderen om problemen te voorkomen

Ik zal je reactie even per punt proberen te beantwoorden;
- Lichtopbrengst is zeer goed, video is inderdaad ruk, lichtinval en reflecterend materiaal geven geen goed beeld van de lichtopbrengst. Blauwe lampen zijn goed zichtbaar. Onbekend hoe dit bij direct fel zonlicht is, dat zullen we moeten zien.
- Doelstelling; Zichtbaarheid en herkenbaarheid, het is in een ander topic al aangehaald maar binnen het contextgedreven werken en de "spoed, ook jij moet" theorie zou iedereen die op straat aan het werk is ingezet kunnen worden voor een (prio 1) melding. Dan kan het gebruik van dit soort verlichting praktisch zijn tijdens verplaatsingen, afzetten van een incident, controles etc.
- Het is absoluut niet de bedoeling om een voorrangsvoertuig te creëren met dit concept, dat kan nu eenmaal niet want daar moet je een motorvoertuig voor zijn.
- Het artikel wat je aanhaalt van het voertuigreglement; De Regeling voertuigen spreekt niet over verlichtingseisen op een fiets, dus lichtje van voor en van achter en in welke kleur. Artikel 5.9.57A beschrijft wel de eisen waaraan een politiefiets moet voldoen (striping, reflectie etc.) maar spreekt niet over een verbod van bepaalde verlichting. RVV 1990 beschrijft het gebruik van verlichting. De politie heeft echter vrijstelling van het RVV 1990, het maakt hierbij niet uit in welke hoedanigheid men aan het werk is. Wettelijke basis is artikel 147 WvW 1994.

Als ik dit compleet mis heb dan wil ik dat ook graag horen, ik ben er van overtuigd dat we met deze uitleg een eind kunnen komen waarbij het ook nog eens afgekaderd is...
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #31 Gepost op: 3 februari 2020, 20:47:14
Op evenementen gebruik gemaakt van blauwe flitsers op een ambubike in de binnenstad. Voor mij zeker een meerwaarde geweest! Mensen zien je van ver aankomen (ook door de weerspiegeling bij de voorganger) en passen zich daar op aan.
Zowel in grote mensenmassa's en op de openbare weg heeft het een hoop tijdswinst opgeleverd.

Bij ons maakte we gewoon gebruik van een whelen TIR3 vanuit een grill van politievoertuig. Aangestuurd dmv AA batterijen en een stuurschakelaar. Werkte super en heb nog nooit de batterijen hoeven vervangen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #32 Gepost op: 4 februari 2020, 11:42:37
Flowcop, thanks voor de toelichting! Goed om de kennis over onze vrijstelling weer eens aan te halen  ;D.
Ik snap de wens heel goed, denk dat het bij afzettingen en verplaatsingen ook meerwaarde heeft. Waar je wel goed over na moet denken zijn de gevolgen als het niet goed gaat. In hoeverre is het verwijtbaar aan de verlichting op de fiets? (mensen die opzij springen en letsel oplopen, aanrijdingen van mensen die afgeleid zijn, collega's die met flitsers het rode licht negeren en daardoor een ongeval veroorzaken). Misschien doemdenken, maar wel verstandig om af te kaderen. Zeker als jij spreekt over 'spoed'.

Waarom kies je er niet voor om ook een tweetoon te monteren? (als het toch om zichtbaarheid en vooral opmerkbaarheid gaat)

Wij beroepen ons voor onze vrijstelling van het RVV (dat is niet de regeling voertuigen) op een ontheffing van de minister, obv artikel 147 wvw. (https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/2010520-vrijstelling-politie.pdf). Wanneer wij een voorrangsvoertuig zijn is de ontheffing niet van toepassing, immers artikel 91 RVV is dan leidend.
De vrijstelling spreekt inderdaad niet alleen over motorvoertuigen, ook lopend en met de fiets zijn we verkeersdeelnemer en mogen we gebruik maken hiervan mits noodzakelijk ter uitvoering van onze politietaak.
Echter een fiets kan nooit een voorrangsvoertuig zijn, want hier wordt wel gesproken over motorvoertuigen (artikel 29 RVV).

Het is inderdaad verboden om meer verlichting op je fiets te hebben als noodzakelijk (artikel 35 rvv), maar je zou je kunnen beroepen op een vrijstelling. Die vrijstelling - niet zijnde een voorrangsvoertuig - is alleen van toepassing indien noodzakelijk ter uitvoering van de politietaak. En daar ben ik bang dat je tegen wat problemen aan kunt lopen. Wanneer is dit noodzakelijk? En als dat noodzakelijk is, waarom moet jij dan op eigen initiatief allerlei lampjes monteren en hebben niet alle dienstfietsen dit?

Daarbij hebben we ook nog de regeling optische en geluidssignalen waar je onder gaat vallen als je met optische signalen rijdt. De fiets staat daarin niet benoemd, sterker nog. Men spreekt daar alleen over motorvoertuigen die met optische en geluidssignalen mogen rijden (artikel 4).

Kortom, vooral zo doorgaan! Maar mijn tip is om dit even te toetsen aan onze juridische afdeling, als je een mooie praktische invulling kunt aanvullen met een juridische dekking zou je zomaar de basis kunnen leggen voor een landelijk project c.q. invulling. Mocht ik je daarmee kunnen helpen of doorverwijzen naar de juiste contacten, je hebt mn zakelijke mail adres!

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #33 Gepost op: 6 februari 2020, 21:20:01
Er zijn nu twee fietsen uitgerust met dit systeem. Er is vandaag een overleg geweest binnen het innovatieplatform van de politie, een soort grote ideeënbus waar ideeën afkomstig van de werkvloer worden besproken en eventueel gerealiseerd.

Ik en de portefeuille houder bikers van ons team hebben eerder deze week bij een vertegenwoordiger van dit innovatieplatform mijn voorstel voor deze verlichting voorgedragen middels een presentatie.

Er is inmiddels bericht gekomen dat men dit voorstel wil ondersteunen maar dat er nog wel wat zaken uitgezocht en geregeld moeten worden. Mbt het uitzoeken wordt de wetgeving genoemd omdat daar (logischerwijs) vragen over werden gesteld.

We moeten even niet kijken naar de verlichting als een onderdeel van optische en geluidssignalen maar even puur naar het gebruik van andere verlichting dan toegestaan volgens het RVV, de blauwe verlichting dus. Ik weet niet of we zover moeten graven in de wet voor hetgeen de verlichting in mijn ogen bedoeld is, namelijk de herkenbaarheid en zichtbaarheid vergroten en dus ook een veiligere werkruimte voor de biker. De regeling optische en geluidssignalen verwijst toch continu naar andere artikelen die voorrangsvoertuigen of motorvoertuigen benoemen dus die is mijn inziens niet van toepassing.

Er zal waarschijnlijk een pilot volgen dus ik hoop binnenkort antwoord te hebben op dit vraagstuk. Het maakt mij namelijk ook wel nieuwsgierig hoe ze hier tegen aan kijken mbt de wetgeving.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #34 Gepost op: 7 februari 2020, 13:54:53
Zou mooi zijn idd, denk dat deze pilot daar ook thuis hoort. Nogmaals, niet om je te demotiveren want vind het intiatief top! Maar het moet in de uitvoering wel goed geregeld zijn, ter bescherming van de bikers zelf.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #35 Gepost op: 1 mei 2020, 16:39:25
Zoveel mogelijk partijen binnen de politie zijn meegenomen in het voortraject voorafgaand aan de geplande pilot. Er is contact met het ministerie I&W voor een eventuele tijdelijke ontheffing voor het gebruik van deze verlichting gedurende de pilot.

Men heeft positief gereageerd bij het indienen van dit initiatief. De pilot met het verlichtingssysteem van C3Sports zal dit jaar gepland worden op meerdere basisteams binnen meerdere eenheden. Dit wordt momenteel gerealiseerd!

Een evaluatie na de pilot zal uitwijzen of het uiteindelijk het gewenste effect heeft gehad waarna er verder gekeken of dit systeem al dan niet landelijk de standaard wordt op politiebikes.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #36 Gepost op: 1 mei 2020, 16:48:50
Mooi om te horen, goed bezig! Is dit inclusief of exclusief sirene?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #37 Gepost op: 1 mei 2020, 16:51:30
Mooi om te horen, goed bezig! Is dit inclusief of exclusief sirene?

Exclusief, die optie is niet meegenomen in het initiatief.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #38 Gepost op: 23 oktober 2020, 11:32:39
Voor de geïnteresseerden; het ministerie I&W heeft voor de duur van 6 maanden een tijdelijke ontheffing verleend voor de artikelen 35 en 35a van het RVV 1990 en artikel 5 van de Regeling optische en geluidssignalen.

Dit ten behoeve van het project 'optische signalen bike patrol'. Nu dit juridisch afgetikt is kan er eindelijk gestart worden met de pilot welke tot eind april 2021 zal gaan duren.

Meerdere biketeams in NL zullen uitgerust worden met het verlichtingssysteem van C3Sports. Na de pilot volgt een eindevaluatie.

Voor meer informatie kun je mij een bericht sturen.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2020, 19:51:47
Goed bezig! Hou ons op de hoogte!  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.