Politie-/recherchekundige augustus 2021

Auteur Topic: Politie-/recherchekundige augustus 2021  (gelezen 29088 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Matthiiz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Gepost op: 19 januari 2021, 17:08:18
Hallo allemaal,

Vandaag is bekend geworden dat op 16 augustus de hbo-politieopleiding en hbo-masteropleiding recherche van start gaan. Inschrijven kan vanaf komende maandag. Afgelopen november heb ik een eerste poging gedaan voor recherchekundige, maar helaas ben ik toen na de online tests afgevallen. Bij de cognitieve capaciteitentest haalde ik 13/20, ruim voldoende dus. Nu is het zo dat je resultaten een jaar geldig blijven. Het is natuurlijk verleidelijk om je resultaten te hergebruiken, maar is dat wel verstandig? Hoe denken jullie daar over?

Recherchekundige heeft overigens mijn voorkeur, maar omdat er in Midden-Nederland slechts vier opleidingsplekken beschikbaar zijn, oriënteer ik mij ook op politiekundige (ook maar drie plekken, maar dat terzijde). Je mag je echter maar voor één opleiding inschrijven, dus moet ik zo snel mogelijk definitief de knoop doorhakken. Ik neem aan dat het geen nut heeft om tijdens het traject aan te geven dat je evt. ook naar de andere opleiding zou willen? Zoals ik er nu in sta is recherchekundige immers mijn hoofddoel, maar zie ik politiekundige als zeer reëel 'Plan B'...

Ik hoor graag jullie meningen over het hergebruiken van testresultaten en over de keuze tussen politie- en recherchekundige! Alvast bedankt!




Maxl

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2021, 09:51:31
Hallo!

Ik ben mij al een hele tijd aan het inlezen op dit forum maar nu kan ik eindelijk eens meepraten.

Ik ga ondanks de weinig opleidingsplekken ook de gok wagen maar dan wel voor politiekunde. Eerste keer dat ik een poging waag dus geen tips van iemand met ervaring.

Ik denk persoonlijk dat het wel slim is om de capaciteiten test opnieuw te maken. Als er maar zo weinig plekken zijn gaan ze op een moment toch de resultaten naast elkaar leggen,  misschien is het dan wel in je voordeel als je er nu een puntje hoger kan scoren. Of had je de vorige keer al veel geoefend en is 13/20 wel echt de max?

Daarnaast denk ik dat het verstandiger is om niet te benoemen dat je eventueel de andere opleiding ook wil doen. Ik zou me volledig storten op waarom je graag deze opleiding wil volgen. Ik denk ook niet dat er nog een kans bestaat dat je tijdens het sollicitatieproces voor recherchekundige nog over kan stappen naar politiekundige. Er staat nu overal in de vacatures dat je een weloverwogen keuze moet maken.

Maar zoals ik al zei, ik ben ook iemand zonder ervaring maar ik denk graag met je mee.

Puur uit interesse, mag ik vragen wat je hiervoor hebt gedaan?  


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2021, 11:00:07
Ik denk dat Maxl een goede overweging maakt. Bij een beperkt aantal opleidingsplekken valt er voor de politie dus wat te kiezen, want er zullen zoals altijd veel meer kandidaten dan plaatsen zijn. Als recruiter heb je dus de luxe om te selecteren op de beste scores (op het totaalplaatje) en motivatie. Persoonlijk zou ik liever iemand aannemen die bewust voor een bepaalde opleiding kiest, dan iemand die het als plan B heeft.

Los daarvan: besef je dat de inhoud van de opleiding, maar vooral van het werk dat je daarna vele jaren zult doen, wezenlijk van elkaar verschilt. Oriënteer je dus goed op de inhoud, maak een bewuste keuze en ga daar voor. Zo zorg je ook dat je tijdens en na de opleiding op je plek zit en met plezier naar je werk gaat.
Senior GGP / Oost-Brabant


Matthiiz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2021, 11:53:02
Leuk om te horen dat je ook een poging gaat wagen, Maxl. Met 13/20 bij de CCT was ik achteraf best tevreden, maar gezien het beperkte aantal opleidingsplekken is het wellicht verstandiger om er inderdaad nog een schepje bovenop te doen. Ik ben momenteel werkzaam als freelance journalist. En jij?

@Nick, bedankt voor je inbreng. Ik ben mij zeker bewust van de verschillen tussen beide opleidingen/banen. Zoals gezegd ligt mijn voorkeur bij recherchekundige, maar politiekundige lijkt mij ook absoluut geen straf. Alleen als ik dan alsnog richting de opsporing willen, moet dat natuurlijk via een omweg...


Maxl

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2021, 14:02:56
Ik ben zelf op dit moment bezig met het afronden van mijn opleiding tot leraar lichamelijk opvoeding (gymdocente dus  ;)). Ben nog aan de jonge kant maar na meer dan een jaar oriënteren ben ik wel echt zeker van mijn keuze.

Ik schrok wel een beetje van de beschikbare opleidingsplekken. Had wel rekening gehouden dat het er een stuk minder zouden zijn de mbo. Maar het zijn er wel echt weinig..

Had je de vorige keer wel geoefend op de CCT? Ik ben erg benieuwd naar de test.


Matthiiz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2021, 15:04:43
Leeftijd an sich is geen criterium (mits 18+ natuurlijk), dus met de juiste motivatie moet je een heel eind kunnen komen! Het aantal opleidingsplekken is inderdaad wel erg karig. Bij de vorige ronde recherchekundige waren het er volgens mij wat meer, maar zelfs toen heb ik het niet gered...  :P

Ik heb de vorige keer behoorlijk wat oefentests gemaakt voor de CCT. Ik betwijfel dan ook of ik veel hoger kan scoren, maar niet geschoten is altijd mis... Het is pittig, want ze gaan op zoek naar je limiet. Soms heb je dus even het gevoel dat niets lukt, maar daar moet je je niet door uit het veld laten slaan.


Maxl

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2021, 13:12:02
Ja ik heb veel verhalen gelezen over de CCT, ben benieuwd. Nou ik heb me ondertussen ingeschreven. Denk dat dan nu het lange wachten begint..  998765


Matthiiz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2021, 17:24:56
Goed bezig! Ik ook, voor recherchekundige. Tussen 8 en 12 februari volgt de uitnodiging voor de online testen, dus dat is al behoorlijk snel! Houd me op de hoogte  ;D


Tvl900

  • Politiekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2021, 05:19:00
Uit ervaring kan ik vertellen dat politiekundige en recherchekundige écht helemaal niet op elkaar lijken in de praktijk.

Kies dus vooral waar je gelukkig van wordt. De aanhouder wint, er blijven de komende jaren van beide smaken vacatures komen is mijn verwachting.

Tijdens de opleiding switchen is zéér lastig, erg afhankelijk van je trajectbegeleider. In de meeste gevallen lukt het niet.


Stretch

  • Politiekundige i.o.
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2021, 11:00:49
Het is zeker goed om nog even te benadrukken dat de opleiding tot recherchekundige en politiekundige echt heel verschillend zijn. Veel mensen denken dat je recherchekundige moet worden om in de opsporing te werken, maar dit is zeker niet zo. Wat ik heb begrepen van de mensen die de ReKu opleiding doen is dat zei veel meer op de analytische kant van onderzoek gaan zitten, dus kijken waar het efficiënter kan, agile werken, onderzoek doen naar hoe de opsporing als groter geheel gaat en hoe dit verbeterd kan worden.

Het is mijns inziens dus beter om voor PoKu te kiezen als je graag bezig wil zijn met de daadwerkelijke opsporing van verdachten / strafbare feiten etc. In mijn eenheid zijn er volop mogelijkheden om in de opsporing te werken nadat ik klaar ben als PoKu. Ik zou dus aanraden hierover nog een keer goed met W&S te bellen zodat het heel helder is wat het verschil is. Zoals als eerder aangegeven is het erg lastig om later te switchen als je eenmaal bent begonnen.