Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??

Auteur Topic: Zijn er (politie) mensen die ervaring hebben met de X-marker??  (gelezen 44087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 december 2005, 17:26:28
Heeft niet voor niks de bijnaam "Smurfenspray".  ;) ;D ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 15 december 2005, 21:58:06
De RET loopt hier toch ook mee? Toen was er nog zo'n rotterdamse wethouder die zich ook even onder liet spuiten. Ziet er vrij grappig uit, signalement is ook niet zo'n probleem meer, maar ik zou er toch vrij woest van worden denk ik.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2005, 10:35:34
Stukje geciteerd van de leverancier.

"Is X-Marker Legaal?
Ja, X-Marker is het Maximale wat men wettelijk gezien mag gebruiken. Het mag niet traanverwekkend, verstikkend of weerloosmakend zijn en het mag ook geen giftige stoffen bevatten.De werkgroep advies wapens en munitie heeft bepaalt dat een product zoals X-Marker niet onder de wapenwet valt en de minister van Justitie heeft dit advies opgevolgd. Dus X-Marker is geen verboden wapen en valt derhalve ook niet onder Artikel 2 catergorie II onder 6 van de Wet Wapens en Munitie."

 


Ja..heel leuk. Maar ik kan ook wel een website beginnen en een heel verhaal ophangen over een product dat volgens mij legaal is. Dat wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is. Vooralsnog gaan ze gewoon lekker mee.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #13 Gepost op: 16 december 2005, 12:21:40
Als het niet legaal zou zijn mag het toch niet eens verkocht worden in Nederland? (Wat nu wel gebeurd) Of zie ik dat nu verkeerd...?


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 16 december 2005, 13:25:20
Als het niet legaal zou zijn mag het toch niet eens verkocht worden in Nederland? (Wat nu wel gebeurd) Of zie ik dat nu verkeerd...?



Onzin :) Je kunt ook blauwe zwaailichten kopen als burger zijnde, toch mag je ze niet in je auto hebben. Je kunt van alles kopen, maar dat maakt het product nog niet legaal.


Target77

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 december 2005, 13:50:02
Onzin :) Je kunt ook blauwe zwaailichten kopen als burger zijnde, toch mag je ze niet in je auto hebben. Je kunt van alles kopen, maar dat maakt het product nog niet legaal.

Ehhh.....hier ga je ook weer mee de mist in Rein: Je mag wel een blauw zwaailicht hebben of in de auto hebben liggen maar je mag 'm niet voeren. Is een wereld van verschil tussen voeren en bij je hebben Rein. Dacht dat daar wel voldoende jurispundentie over te vinden is. Dus wederom weer een onterechte aanhouding en inbeslagname.........en wederom weer een sepot.  ;D ;D ;D


paul_hartog

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 16 december 2005, 18:12:16
het is inderdaad een wettelijk toegestaan middel en iedereen mag het gewoon bij zich hebben
er staat wel op dat onrechtmatig gebruik hiervan wel problemen kan opleveren maar als je dus je zelf moet verdedigen dan kan je dit dus goed gebruiken.
denk dat de politie liever dit ziet dan dat je hem een klap met een maglite geeft.

dus meneer rein.
mischien eerst even iets uitzoeken dan zo maar te oordelen.
want ik mag best een blouwe zwaaibalk hebben op me dak.
zolang hij maar niet is aangesloten of geen zekering inzit.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #17 Gepost op: 17 december 2005, 00:00:25
Ik heb de vraag eens goed uitgewerkt en voorgelegd aan de politie Utrecht. Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.  :)


Target77

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 17 december 2005, 16:53:00
We wachten vol spanning af.  ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #19 Gepost op: 17 december 2005, 17:10:29
Citaat
Hoi Ger@rd,

Jij wilde weten waarom het niet of wel strafbaar is.
Ik kan bij voorbaat al zeggen dat ik geen bron of verslag hier heb maar ik kan je uitleggen waarom het "dragen van een X-marker" niet strafbaar is.

Als je de hele WWM erop naslaat: Nergens wordt de X-marker of soortgelijk iets vermeld.
Enige waar je de neiging hebt naar toe kan gaan, en wat anderen hier ook al geopperd hebben is categorie IV.

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Maar een X-marker is NIET bestemd om een ander letsel toe te brengen. En dat dreigen wat erin genoemd wordt heeft geen betrekking op :" Pas op of ik kleur je kop blauw" maar heeft betrekking op het dreigen met letsel toebrengen. (Denk aan dreigen met een tafelpoot)

Maar zoals ik al aangaf; 1 element is belangrijk om van cat IV te spreken: Geen ander doel dan letsel aan te brengen. Dus X-marker kan je daar niet onder brengen.

Dus jouw vraag: Bezit of dragen van een X-Marker is zeker niet strafbaar. Net zomin al een spuitbus verf of een edingstift.

Als je het zonder noodzaak gebruikt spreek je van mishandeling.
Dit antwoord heb ik gekregen op het politieprikbord. Maar nog altijd ben ik zeer benieuwd naar het antwoord van de Utrechtse politie.  ;)