doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 22483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 20 december 2005, 14:05:09
Ik heb even dit stukje er uit gehaald, want het verbaasd mij, dat je bij een borstverwonding de gewonde op de aangedane zijde laat liggen.
Ik ken het oranje kruisboekje niet, maar het lijkt me voor de gewonde niet prettig (wat jacques schrijft, iemand zoekt toch wel een zo comfortabele houding voor zich zelf).
ook m.b.t. tot goed kunnen doorademen lijkt mij dat moeizaam als je als op de gewonde zijde ligt :-X :-X
Ik heb een dergelijke vraag eens aan het Oranje Kruis voorgelegd, omdat ik op college toen net geleerd had over ventilatie/perfusie verhoudingen en dan is het qua zuurstofopname beter om het so op de gezonde zijde te leggen.
Echter, dan loopt het bloed en slijm uit de kapotte long in de gezonde en daarom is er toch voor gekozen om het so op de gewonde zijde te leggen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #21 Gepost op: 20 december 2005, 14:06:36
De algemene regel bij het OK is het SO op de gewonde zijde leggen bijv. bij stabiele zijligging (indien noodzakelijk).


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 20 december 2005, 14:08:15
Ik heb even dit stukje er uit gehaald, want het verbaasd mij, dat je bij een borstverwonding de gewonde op de aangedane zijde laat liggen.
Ik ken het oranje kruisboekje niet, maar het lijkt me voor de gewonde niet prettig (wat jacques schrijft, iemand zoekt toch wel een zo comfortabele houding voor zich zelf).
ook m.b.t. tot goed kunnen doorademen lijkt mij dat moeizaam als je als op de gewonde zijde ligt :-X :-X

Dat is eenvoudig uit te leggen, Ja het lijkt voor het slachtoffer wat pijnlijk, maar toch is het ook logisch om het slachtoffer op de aangedane zijde te leggen.  Twee belangrijke redenen :
1. Met de aangedane zijde is een lek, en kan het slachtoffer dus niet goed ademen.  Dan is het slim om de gezonde zijde alle ruimte te geven, dat het slachtoffer die wel goed kan gebruiken.. Het gewicht van het lichaam rust dan niet op de gezonde zijde dus kan die wel redelijk uitzetten..
2. Eventuele Vloeistoffen (in de borstholte)hebben de nijging om de zwaarte kracht te volgen en stromen dus van hoog naar laag.. Stel even dat je iemand op de gezonde zijde legt, gaan de eventuele vloeistoffen dus naar de gezonde zijde, waardoor de gezonde long dus minder ruimte krijgt, omdat die ruimte dan gevult word met de lichaamsvloeistoffen..

Contra-indicatie, Als er nog een object uitsteekt is het niet handig om door het lichaamsgewicht er dat verder in te drukken.. Dan moet je dus nog ff improviseren..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #23 Gepost op: 20 december 2005, 14:20:08
Ok, wellicht komt dat ik verder zit te denken.
Als iemand verwond is aan de thorax, incl. beschadiging pleurabladen (of voorwerp in thorax, logisch dat je hem dan zeker niet op de aangedan zijde legt ;D) gaat er een thorax drain in, die heel de boel afzuigt cq.long weer doet ontplooien.

Maar snap jullie redenatie  ;)

Vraag me wel af of een gewonde dat toe laat; want het is verdraaid pijnlijk!
en wat bij verdenking van ribfracturen er bij, denk dat je dan toch moet kiezen voor een halfzittende houding

thanks ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 20 december 2005, 14:27:00
Het so op gewonde zijde leggen is niet standaard.
Alhoewel er instructeurs en EHV-ers zijn die het wel standaard willen doen. :-X  Maar daar hebben we het nu niet over.

Ik doe het alleen in uiterste noodzaak. Waarom zou ik gaan draaien met een so? ???
Zoals Hetty zegt het is pijnlijk en zoals Jacques zegt het so geeft zelf aan wat de meest prettige houding (in gegeven omstandigheden  ;) ) is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 20 december 2005, 15:06:24
Geen enkel incident is standaard.. een doordringende borst verwonding of een doordringende buikverwonding onstaat namelijk niet spontaan.. (Dus kijk eerst even goed om je heen..)

Dus heel veel hangt af, wat er gebeurd is, hoe de conditie van de patient is.. Dus pas je hulpverlening daar op aan..  Iemand die half recht op zit, met een mes tussen ribben en nog met je praat behandel je dus anders, dan iemand met een schotwond, die bewusteloos op grond ligt..

Dus voor dat je kunstje gaat doen.. beoordeel je altijd de situatie, en de patient.. en pas je daarna je kunstjes aan..
Maar als je toekomt aan de techniek om de wond aan af geplakken.. dan pas....


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #26 Gepost op: 20 december 2005, 16:00:32
Natuurlijk is iedere casus anders... ;D

moet altijd wel een beetje lachen als je het over kunstjes heb Peter!
moet dan gelijk aan een goochelaar denken ;D ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 20 december 2005, 17:47:34
Natuurlijk is iedere casus anders... ;D

moet altijd wel een beetje lachen als je het over kunstjes heb Peter!
moet dan gelijk aan een goochelaar denken ;D ;D

Je moest eens weten.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


dove

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 20 december 2005, 19:32:13

. 4 kanten luchtdicht afplakken noemde mijn PHTLS Course director Moord..

Ik begrijp alleen niet waarom afplakken aan vier zijde moord is. Als het lichaam intact is dan is de boel toch ook luchtdicht afgesloten je plakt een wond toch altijd aan vier zijde dicht. Ik ben natuurlijk wel een leek. Het oranje kruis boekje spreekt niet over afplakken. :) Je kunt volgens mij ook gewoon een snelverband op de wond drukken of zie ik dat verkeerd. ::)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 20 december 2005, 20:17:11
Als je 4zijdig afplakt kun je een spanningspneumothorax veroorzaken: de lucht die er aan de binnenkant uitlekt, kan er niet aan de buitenkant uit. Als de wond dan als een ventiel wordt dichtgedrukt aan de binnenkant, bouw je een levensgevaarlijke spanning op.
Arts  www.alphalog.nl