doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 22423 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 20 december 2005, 21:03:58
Leuke discussie, zeker als je kijkt wat het LPA61 16.9 over thoraxletsel zegt,

als geen wervelkolom fixatie nodig is:
- halfzittend bij adequatie circulatie
- de aangedane zijde onder las het s.o. moet liggen.

Een open wond driezijdig afplakken of chestseal gebruiken.


Kanarie

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 20 december 2005, 21:41:14
Ik begrijp alleen niet waarom afplakken aan vier zijde moord is. Als het lichaam intact is dan is de boel toch ook luchtdicht afgesloten je plakt een wond toch altijd aan vier zijde dicht. Ik ben natuurlijk wel een leek. Het oranje kruis boekje spreekt niet over afplakken. :) Je kunt volgens mij ook gewoon een snelverband op de wond drukken of zie ik dat verkeerd. ::)
Bij zulk letsel is niet alleen de huid kapot, maar ook de longvliezen en de long. Als je alleen de huid weer dichtmaakt, door 4-zijdig af te plakken, gaat er nog wel lucht uit de long in de vacuum ruimte tussen de longvliezen. Zoek maar eens een plaatje op van een pneumothorax.
Er kan dus wel lucht in de pleuraholte komen, maar het kan er niet weer uit, omdat je de weg naar buiten door het gat in de huid hebt dichtgemaakt. De andere kant op, dus zelfde weg terug van pleuraholte naar long, zal het er niet uit gaan i.v.m. het drukverschil.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 20 december 2005, 21:58:53
Bij zulk letsel is niet alleen de huid kapot, maar ook de longvliezen en de long. Als je alleen de huid weer dichtmaakt, door 4-zijdig af te plakken, gaat er nog wel lucht uit de long in de vacuum ruimte tussen de longvliezen. Zoek maar eens een plaatje op van een pneumothorax.