doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 22423 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 20 december 2005, 21:03:58
Leuke discussie, zeker als je kijkt wat het LPA61 16.9 over thoraxletsel zegt,

als geen wervelkolom fixatie nodig is:
- halfzittend bij adequatie circulatie
- de aangedane zijde onder las het s.o. moet liggen.

Een open wond driezijdig afplakken of chestseal gebruiken.


Kanarie

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 20 december 2005, 21:41:14
Ik begrijp alleen niet waarom afplakken aan vier zijde moord is. Als het lichaam intact is dan is de boel toch ook luchtdicht afgesloten je plakt een wond toch altijd aan vier zijde dicht. Ik ben natuurlijk wel een leek. Het oranje kruis boekje spreekt niet over afplakken. :) Je kunt volgens mij ook gewoon een snelverband op de wond drukken of zie ik dat verkeerd. ::)
Bij zulk letsel is niet alleen de huid kapot, maar ook de longvliezen en de long. Als je alleen de huid weer dichtmaakt, door 4-zijdig af te plakken, gaat er nog wel lucht uit de long in de vacuum ruimte tussen de longvliezen. Zoek maar eens een plaatje op van een pneumothorax.
Er kan dus wel lucht in de pleuraholte komen, maar het kan er niet weer uit, omdat je de weg naar buiten door het gat in de huid hebt dichtgemaakt. De andere kant op, dus zelfde weg terug van pleuraholte naar long, zal het er niet uit gaan i.v.m. het drukverschil.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 20 december 2005, 21:58:53
Bij zulk letsel is niet alleen de huid kapot, maar ook de longvliezen en de long. Als je alleen de huid weer dichtmaakt, door 4-zijdig af te plakken, gaat er nog wel lucht uit de long in de vacuum ruimte tussen de longvliezen. Zoek maar eens een plaatje op van een pneumothorax.
Er kan dus wel lucht in de pleuraholte komen, maar het kan er niet weer uit, omdat je de weg naar buiten door het gat in de huid hebt dichtgemaakt. De andere kant op, dus zelfde weg terug van pleuraholte naar long, zal het er niet uit gaan i.v.m. het drukverschil.

En dat heeft weer tot gevolg dat de long inklapt (pneumothorax=klaplong), waardoor ademhaling en zuurstofvoorziening bemoeilijkt wordt. Als je een slachtoffer ziet met een spanningspneumothorax, dan zal de zijde van de borstkas waar de spanning zich opbouwd opgezet zijn. De druk verhoging heeft niet alleen tot gevolg dat de long in de aangedane zijde inklapt en verdrukt wordt, maar ook dat de organen in het mediastinum (de ruimte tussen de longen, waar het hart, de grote vaten en de luchtpijp liggen) worden weggedrukt in de 'gezonde' richting. Hierdoor kan het functioneren van het hart verminderd worden. Dit kan onder andere een obstructieve shock tot gevolg hebben en als niet snel wordt ingegrepen zal het slachtoffer hieraan overlijden.

De enige oplossing is het verlagen van de druk in de borstholte, door een dikke naald net boven te 3e rib in de borstholte te steken. Uiteraard geen taak voor de EHBO'er.


benbuijvoets

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 21 december 2005, 00:08:11
Hallo met zeer veel aandacht deze bladzijden gelezen.
ik moet binnenkort dit letsel nog uitbeelden voor de sigma,maar dan met een in en uitgaande wond door de nierloge.
HEEFT ER NOG IEMAND TIPS
grootnisse Ben oet Hengel


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 21 december 2005, 13:26:49
Hallo met zeer veel aandacht deze bladzijden gelezen.
ik moet binnenkort dit letsel nog uitbeelden voor de sigma,maar dan met een in en uitgaande wond door de nierloge.
HEEFT ER NOG IEMAND TIPS
grootnisse Ben oet Hengel

Beetje afhankelijk van het trauma
Steekwond ? Schotwond ?
Paal, splinter, stalen buis, .22 of .50 kogel ?
veel/weinig bloedverlies, voorwerp nog in de wond of niet.
etc etc

Even navragen bij de opdrachtgever denk ik, ook een beetje afhankelijk van het oefendoel, is dat alleen trieeren, infuusje, zuurstof en  evt vervoeren dan kun je jezelf vaak een hoop werk (en illussies) besparen door het wat simpeler te houden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


dove

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 21 december 2005, 18:20:44
Bij zulk letsel is niet alleen de huid kapot, maar ook de longvliezen en de long. Als je alleen de huid weer dichtmaakt, door 4-zijdig af te plakken, gaat er nog wel lucht uit de long in de vacuum ruimte tussen de longvliezen. Zoek maar eens een plaatje op van een pneumothorax.
Er kan dus wel lucht in de pleuraholte komen, maar het kan er niet weer uit, omdat je de weg naar buiten door het gat in de huid hebt dichtgemaakt. De andere kant op, dus zelfde weg terug van pleuraholte naar long, zal het er niet uit gaan i.v.m. het drukverschil.

Bedankt mensen wist ik niet.

Eerste hulp bij een doordingende wond aan borst

ontbloot de borst van het slachtoffer
breng een snelverband aan aan drie zijde afplakken met kleefpleister
doe dit in halzittende  halfzittende houding  
bel 112.
Leg slachtoffer op aangedane zijde. als hij / zij zijn bewustzijn verliest


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 21 december 2005, 18:51:52
Bedankt mensen wist ik niet.

Eerste hulp bij een doordingende wond aan borst

ontbloot de borst van het slachtoffer
breng een snelverband aan aan drie zijde afplakken met kleefpleister
doe dit in halzittende  halfzittende houding 
bel 112.
Leg slachtoffer op aangedane zijde. als hij / zij zijn bewustzijn verliest

Waar citeer je dit uit ? Heb je het hele topic gelezen ?  Het kan natuurlijk altijd veel slimmer en effectiever..

Bel bij aantreffen van het incident gelijk 112, en organiseer je hulpverlening.
Niet alle slachtoffers liggen in een halfzittende houding, ze liggen ook wel vlak, ga je die altijd in halfzittende houding brengen.. Lijkt me niet... ?,
Het is blijkbaar niet duidelijk genoeg, dat die ventiel werking belangrijk is..  
Zoals het schrijft lijkt het boekenwijsheid ?, en klopt het dus letterlijk niet..


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #37 Gepost op: 22 december 2005, 21:27:10
Beste Trophy,

Uit de mij bekende literatuur blijkt dat alternatieven van een éénrichtingsventiel dodelijk zijn. Als jij literatuur kan vinden waaruit blijkt dat driezijdig afplakken goed werkt, dan hoor ik dat graag. Ik kon het niet vinden.



Beste Rene, ik heb geen artikelen kunnen vinden waarin staat dat 3 zijdig afplakken dodelijk is. Wel vierzijdig afplakken.

Maar laten we de mogelijkheden van een pneumothorax eens nalopen:

1.   thoraxwand intact, longweefsel beschadigd
2.   thoraxwand beschadigd, longweefsel intact
3.   thoraxwand en longweefsel beschadigd.

In geval 1 is er voor de EHBO-er niets anders te doen dan ondersteunen. Risico is ontwikkelen van een spanningspneumothorax, omdat via de beschadigde long wel lucht inde thoraxholte komt, maar er niet uit kan. Maar daar kan een EHBO-er niets aan doen.

Geval 2: in principe hoeft hier zelfs niets aan gedaan te worden. Laat maar slurpen die wond: de lucht die erin gezogen wordt  kan de  thorax via dezelfde wond ook weer verlaten. Helaas treedt er soms ventielwerking op. Een spanningspneu is dan het gevolg. Daarom moet een wond worden afgeplakt. Indien in dit geval 4 zijdig en luchtdicht zou worden afgeplakt is dat geen probleem, immers het longweefsel is intact. Er kan op geen andere wijze lucht in de thorax holte terecht komen.
 
In geval 3 komt er op twee manieren lucht in de thorax: via de beschadigde borstwand en via het longweefsel. Afplakken heeft hier in zoverre effect dat er geen lucht meer via de thoraxwand naar binnen gezogen wordt. Er kan nog wel lucht via het longweefsel de thoraxholte binnen treden. Indien hier vierzijdig en luchtdicht wordt afgeplakt veroorzaakt men een spanningspneu, bij driezijdig afplakken niet.
http://history.amedd.army.mil/booksdocs/wwii/thoracicsurgeryvolII/chapter4figure43b.jpg

Resumerend kan je stellen dat 4 zijdig afplakken dodelijk kan zijn en driezijdig levensreddend.
Ik ben niet tegen het gebruik van Asherman Seal, een Tiegels ventiel, Heimlich Ventiel or whatever, als je deze ter beschikking hebt en je weet ermee om te gaan: prima. Maar als je “gewoon” plakt moet je het wel goed doen en als instructeur zal je dat dan ook goed moeten onderrichten.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 22 december 2005, 21:40:47
Trophy,

Helemaal met je eens....


helm

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 22 december 2005, 21:50:07
Trophy,

Mee eens, vandaar dat je in mijn lesboeken geen alteratieven tegenkomt voor de ventielpleister en die dingen ook al jaren standaard in onze verbandkoffer zitten.