MMT Protocol

Auteur Topic: MMT Protocol  (gelezen 21249 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AO2

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 3 april 2021, 15:09:26
Heeft iemand enig idee hoe je de ''richtlijnen mobiele medische teams nederland'' protocol kan krijgen? LPA 8.1 is wel online te vinden , maar ik heb deze nergens kunnen vinden , is dit dus uitsluitend voor leden van het MMT of ook voor non MMT leden? Ik hoor het graag


Groet




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2021, 10:47:32
Ik betwijfel of daar harde protocollen zoals het LPA voor zijn.
Het LPA is onder anderen bedoeld om verpleegkundige bevoegdheid te geven bepaalde handelingen te verrichten die een verpleegkundige in andere situaties alleen onder supervisie en in opdracht van een arts zou mogen verrichten. Het LPA geeft die opdracht als het ware alvast op voorhand.
Bij artsen, zoals MMT artsen is dat niet op die manier van toepassing, die zijn zelfstandig bevoegd.


jeroen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2021, 11:17:21
Richtlijnen MMT vind je in de app van het Traumacentrum Zuidwest NL. App store zoeken op acute zorg ZWN


AmbuVPK010

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2022, 00:39:59
Sinds een aantal weken is deze ook als app vorm beschikbaar 😉


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2022, 20:58:48
Wie is eigenlijk het doelgroep van zo een app eigenlijk?
Heeft dat een functie in de professionele setting? Wat ik bedoel is, gaat een MMT arts of verpleegkundige tijdens zijn werk zo een app gebruiken?
Het lijkt me dat zij die app niet nodig hebben om hun protocollen te kennen.


AmbuVPK010

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2022, 23:05:22
Wie is eigenlijk het doelgroep van zo een app eigenlijk?
Heeft dat een functie in de professionele setting? Wat ik bedoel is, gaat een MMT arts of verpleegkundige tijdens zijn werk zo een app gebruiken?
Het lijkt me dat zij die app niet nodig hebben om hun protocollen te kennen.

De app is voor de Nederlandse prehospitale zorg gemaakt, het is geen echt protocol wat strikt opgevolgd dient te worden (zoals in de ambulancezorg) maar een richtlijn, de MMT-arts kan hier dus gemotiveerd van afwijken. Het doel van de app is om MMT-artsen en verpleegkundigen te voorzien van een medische aanbeveling volgens de nieuwste richtlijnen tijdens de behandeling van de patient op straat. De MMT-arts kan zo snel zijn mobiel erbij pakken tijdens de behandeling, de app opstarten, en op het desbetreffende richtlijn klikken in plaats van te scrollen door een groot PDF met 100+ bladzijden. Het jammere is echter dat er een toegangscode benodigd is voor de app waardoor de app niet vrij beschikbaar is, ambulancemedewerkers met interesse in wat het MMT nou specifiek kan bijdragen ten opzichte van hun kunnen dus helaas de app niet in.


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2022, 17:30:49
Wie is eigenlijk het doelgroep van zo een app eigenlijk?
Heeft dat een functie in de professionele setting? Wat ik bedoel is, gaat een MMT arts of verpleegkundige tijdens zijn werk zo een app gebruiken?
Het lijkt me dat zij die app niet nodig hebben om hun protocollen te kennen.

Ik heb ook de LPA app niet nodig om mijn werk te kunnen doen. Maar, mocht ik voor- of achteraf wat op willen zoeken dan vind ik de app wat makkelijker dan het boekje. Ook het MMT vliegt op meldingen die ze niet dagelijks meemaken.  


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2022, 11:50:57
Ja oke, als uitgebreid zakkaartje dus?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2022, 14:30:00

Ik heb ook de LPA app niet nodig om mijn werk te kunnen doen. Maar, mocht ik voor- of achteraf wat op willen zoeken dan vind ik de app wat makkelijker dan het boekje. Ook het MMT vliegt op meldingen die ze niet dagelijks meemaken.


Dat klopt inderdaad. Er is eigenlijk een mix van 'standaard' inzetten en bijzondere medische noodsituaties die je niet heel vaak ziet.


Ja oke, als uitgebreid zakkaartje dus?


Een zakkaartje is wellicht wat wat kort door de bocht. We hebben jarenlang een richtlijnen boekje gehad voor MMT Nederland. Dat is nu vervangen door een App. Deze is voortdurend in ontwikkeling. Het is een richtlijn, geen protocol.

Als voorbeeld geef ik het standaard ALS protocol, dat een ieder werkzaam binnen de ambulancehulpverlening kent. Zo'n protocol is uiteindelijk het uitvloeisel van vele jaren studie en onderzoek. Het duurt jaren voordat veranderingen worden opgenomen in zo'n protocol. Daarnaast zijn er ook huidige inzichten die leiden tot aanvullende behandelopties en waarbij het momenteel aannemelijk is dat een bepaalde therapie op basis van deze inzichten zinvol is. Daar is dan beperkte evidence voor, zolang studies lopen. Daarom heeft het MMT in aansluiting op het LPA een richtlijn voor persisterend VF. Welke behandelopties heb je in een dergelijk scenario?

Het LPA biedt het beste voor de grote groep. Maar een cardiaal arrest bij iemand van 40 jaar is echt iets anders dan een arrest bij iemand van 70 jaar. Je wilt natuurlijk een relatief jonge patient geen behandelopties onthouden, simpelweg omdat daar nú geen evidence voor is. Daarom moet je bij persisterend VF 'anders' gaan denken.

Misschien is dit een wat uitgebreide toelichting en niet helemaal een antwoord op de vraag. Ik probeer het geheel in een bepaalde context te schetsen.





ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2022, 07:44:55
Ik denk dat een uitgebreid antwoord zeker toevoegd.

Zeker ook het onderscheid tussen protocollen en richtlijnen.