Blusbak blussen en zelfvertrouwen

Auteur Topic: Blusbak blussen en zelfvertrouwen  (gelezen 15056 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 18 december 2005, 19:09:21
We dwalen af van het onderwerp.
Het onderwerp was blusbak blussen en zelfvertrouwen (door een BHV-er).

De blusbak blus BHV-brigade is in mijn ogen niet of nauwelijks opgeleid voor datgene wat in de wet eigenlijk wordt bedoeld.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Uppie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 december 2005, 11:30:54

De blusbak blus BHV-brigade is in mijn ogen niet of nauwelijks opgeleid voor datgene wat in de wet eigenlijk wordt bedoeld.

Willem D.

Als je alleen naar het blussen kijkt: helemaal mee eens. Dat vergeten de BHV cursisten ook niet.  Maar: in het theoriedeel(tje) van diezelfde cursus wordt duidelijk gezegd dat er direct gealarmeerd moet worden indien het brandje niet met 1 blusser uitgemaakt kan worden.

"Ga dan ook niet een tweede halen, want je verliest veel tijd, en de kans is erg klein dat je 'm daarmee wel uitkrijgt." wordt er dan ook duidelijk gedoceerd.

1 blusser, lukt dat niet, gelijk (laten) alarmeren en evt. evacuatie / ontruiming starten.

En natuurlijk direct alarmeren op het moment dat je denkt dat je het toch niet gaat redden, dus niet denken: "Ik moet eerst mijn 1e blusser leegmaken voordat ik mag bellen"   ::)

Zo heb ik het op de laatste bhv cursus gehoord.

En die blusbak doven is mi. niets anders dan een keer 'legaal' een blusser te gebruiken zodat je mogelijk misschien enig idee hebt hoe die zou kunnen werken en wat je ermee mogelijk is. Maar echt 'leren blussen' zou ik het in de verste verte niet willen noemen ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 19 december 2005, 11:42:51
Het valt mij op dat door (een) enkele negatieve ervaring een groep hulpverleners (bhv-ers of sigma) erg negatief wordt neergezet. Althans dat is de toonzetting. Dat vind ik jammer.
Omdat het grootste deel van de groep het wel goed doet!

Als een instructeur de gaskraan dichtdraait bij een mislukte bluspoging en de cursist gaat met een certificaat en de gedachte van brandweerman/vrouw te zijn naar huis.
Wie is er dan fout?  ??? 
Juist de instructeur !!

In onze training wordt goed aangegeven wat de grenzen zijn.
Altijd eerst interne alarmering, zodat de hele bhv in werking komt en er (indien nodig) overgegaan kan worden tot alarmering brandweer.
Blussen alleen als het echt een kleine brand is. Anders ruimte niet betreden!
Een complicerende factor is is het redden van slachtoffers. Iedere professionele hulpverlener kent het dilemma van verstand en gevoel. Ook BHV-ers zullen daar in voorkomende gevallen een afweging tussen maken.

Verder oefenen wij met meer dan de blusbak.  ;)
Goede BHV-training inkopen is ook een verantwoordelijkheid van de werkgever.  :-X

RAdeR


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 19 december 2005, 16:49:41
Het valt mij op dat door (een) enkele negatieve ervaring een groep hulpverleners (bhv-ers of sigma) erg negatief wordt neergezet. Althans dat is de toonzetting. Dat vind ik jammer.
Omdat het grootste deel van de groep het wel goed doet!

Als een instructeur de gaskraan dichtdraait bij een mislukte bluspoging en de cursist gaat met een certificaat en de gedachte van brandweerman/vrouw te zijn naar huis.
Wie is er dan fout?  ??? 
Juist de instructeur !!

In onze training wordt goed aangegeven wat de grenzen zijn.
Altijd eerst interne alarmering, zodat de hele bhv in werking komt en er (indien nodig) overgegaan kan worden tot alarmering brandweer.
Blussen alleen als het echt een kleine brand is. Anders ruimte niet betreden!
Een complicerende factor is is het redden van slachtoffers. Iedere professionele hulpverlener kent het dilemma van verstand en gevoel. Ook BHV-ers zullen daar in voorkomende gevallen een afweging tussen maken.

Verder oefenen wij met meer dan de blusbak.  ;)
Goede BHV-training inkopen is ook een verantwoordelijkheid van de werkgever.  :-X

RAdeR

Ik denk dat die negatieve toonzetting uiteindelijk zelf door de BHVers wordt veroorzaakt.Ik ben nu al diverse malen tegen de keiharde praktijk gelopen dat een BHVer niet zijn of haar grenzen kent,en dat zijn dan wel  mensen waarvan ik hoop dat die nooit daadwerkelijk bij een brandsituatie ingezet zullen worden.Gewoon omdat zij menen dat zij een komplete brandweerman zijn,en daardoor alles aankunnen.
Ik vindt dat dit een duidelijk signaal is naar het NIBHV om eens de BHVopleidingen flink te herzien ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 19 december 2005, 16:52:23
Ik denk dat die negatieve toonzetting uiteindelijk zelf door de BHVers wordt veroorzaakt.Ik ben nu al diverse malen tegen de keiharde praktijk gelopen dat een BHVer niet zijn of haar grenzen kent,en dat zijn dan wel  mensen waarvan ik hoop dat die nooit daadwerkelijk bij een brandsituatie ingezet zullen worden.Gewoon omdat zij menen dat zij een komplete brandweerman zijn,en daardoor alles aankunnen.
Ik vindt dat dit een duidelijk signaal is naar het NIBHV om eens de BHVopleidingen flink te herzien ;)

Ik denk niet dat het NIBHV deze posting als een duidelijk signaal ziet.  ;)
Volgens mij zijn er landelijk gezien meer BHV-ers die wegrennen voor een brandje als het overmoedig te lijf gaan.
Over hoeveel procent van de bhv-ers die je ontmoet heb jij het?
Ik bedoel je ontmoet er heel veel en een paar keer voldoen ze niet aan het profiel. Dus 1 of 2 procent van de bhv-ers bepalen het beeld van de groep.  :-\ :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 19 december 2005, 17:02:48
Ik denk niet dat het NIBHV deze posting als een duidelijk signaal ziet.  ;)
Volgens mij zijn er landelijk gezien meer BHV-ers die wegrennen voor een brandje als het overmoedig te lijf gaan.
Over hoeveel procent van de bhv-ers die je ontmoet heb jij het?
Ik bedoel je ontmoet er heel veel en een paar keer voldoen ze niet aan het profiel. Dus 1 of 2 procent van de bhv-ers bepalen het beeld van de groep.  :-\ :-X

Tja,als het NIBHV niet gevoelig is voor signalen,daar kunnen wij niets aan doen.Ik probeer het wel eens mee te geven aan het hoofd van een BHVorganisatie van een bedrijf,doet hij/z\ij er ook niets mee.Dan ligt het probleem daar,en mag je hopen dat daar nooit daadwerkelijk iets gebeurt.

En ja,het is altijd al zo geweest dat die paar die wat fantieker zijn(om het zo maar eens te zeggen) Dat die het beeld van de doorsneeBHVer bepaald,en ik kan me voorstellen dat er mensen daar niet gelukkig mee zijn  ;)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #16 Gepost op: 19 december 2005, 18:47:46
Het gaat mij er om dat er excessen zijn. BHV-ers die denken dat zij brandweer man/vrouw zijn en goed kunnen blussen. (of Sigma leden die denken dat zij verpleegkundige/arts zijn).
Nogmaals, laat het echte bluswerk over aan de brandweer, die zijn daar expert in.
Het NIBHV is maar een van de organisaties die iets gestruktureerd heeft en waar opleidingsinstituten zich aan kunnen conformeren. Hoeft niet, en zegt ook niets over de kwaliteit als je wel of niet aangesloten bent. Soms is onafhankelijk beter, soms niet.
Zo zijn er naast het NIBHV nog meer organisaties, waar je overigens weinig van hoort. Het lijkt net of het NIBHV de authoriteit is : dit is absoluut niet het geval !!!

Een persoon die de brand, ontruiming en communicatie verzorgt dient mijns inziens brandweerinstrukteur te zijn. Een persoon die een instrukteurscursus van het NIBHV voor de onderdelen brand en ontruiming heeft gevolgd, zonder brandweer achtergrond is niet in mijn ogen capabel om les te geven in die onderwerpen. Een brandweer man/vrouw die opgeklommen is tot instrukteur heeft een enorme praktijk ervaring en kan zich tevens buigen op een behoorlijke theoretische achtergrond opgebouwd in de loop van de jaren.

Dus andere "instrukteurs", geef lekker les en geef de cursist het zelfvertrouwen die ze echt nodig hebben zodat zij een blusbak kunnen blussen.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #17 Gepost op: 27 december 2005, 16:00:41
Als de blusbak brand blussing niet goed gaat en de instrukteur draait de gaskraan na 20 seconden dicht zodat de schijn wordt gewekt dat iemand de blusbak brand zelf heeft geblust, waar zijn wij dan helemaal mee bezig in blusbak brand BHV land !

Volgens mij moet je dan als bedrijf heel snel op zoek gaan naar een ander opleidingsinstituut.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


ltdoka

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 december 2005, 16:40:35
Ik denk dat "overmoedige" BHV-ers gekweekt worden door 3 partijen

1. De overheid die de werkgever verplicht tot het aanstellen van BHV-ers
2. De werkgever die aan zijn verplichting moet voldoen maar er liever geen geld aan uit geeft
3. De opleidende instantie die het niet serieus neemt

Wanneer een werkgever (zoals in mijn geval destijds de hoogovens) bereid is om voldoende financiele middelen uit te trekken voor opleiding dan heeft de BHV-er al 50% gewonnen
Toen ik bij Hoogovens een opleiding ging volgen waren er buiten de opleiding een aantal cursussen verplicht waaronder EHBO en kleineblusmiddelen, voor geen van beide behoefde we te slagen maar we moesten er wel heen.
De EHBO heb ik met een diploma afgerond en de cursus kleine blusmiddelen heb ik ook gevolgd met succes echter, met beide cursussen werd ik binnen de hoogovens GEEN BHV-er de cursussen waren er enkel opgericht om ons te leren hoe we met een bepaalde situatie om moesten en gaan bijvoorbeeld hoe het voelt om de blusser in te knijpen (en shit dat kreng was sterk de eerste keer)
Inmiddels ben ik een aantal jaren van het Corus terrein vertrokken en werk bij een kleine werkgever hierdoor ben ik echter wel in aanraking gekomen met "de BHV-er" die voldoet aan de zorg omschrijving van Willem regelmatig kom ik BHV-ers tegen met minder kennis dan ik zelf heb en juist het hebben van de kennis die ik heb brengt mij er toe om een aantal zaken zeker niet uit het oog te verliezen

1. Mijn veiligheid
2. Veiligheid van anderen
3. Zelf niet handelend optreden tenzij het echt niet anders kan
4. Navragen of er al hulpdiensten zijn geallarmeerd, en dan bedoel ik niet de bewakingsdienst die de brandweer moet bellen want wanneer dat het geval is dan ga ik er vanuit dat er niet geallarmeerd is
5. De omgeving vrij maken van personen (door te waarschuwen)
6. Zorgen dat de eerste opvang voor de hulpverleners geregeld is (en dan bedoel ik natuurlijk niet de koffie)

Alles wat er in de tussen liggende periode gebeurd heb je als leek maar, ook als slecht opgeleide BHV-er geen vat op ofwel regel alle profesionals en voor de rest laat maar gaan en zorg dat er niemand iets kan gebeuren.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #19 Gepost op: 29 december 2005, 17:17:32
Het EHBO Diploma (in plaats van Levensreddend Eerste Hulp) bij een BHV-cursus is een van de betere keuzes die een werkgever zijn personeel kan aanbieden. Zowel werknemers als werkgevers hebben hierbij baat en het EHBO diploma heeft een grote meerwaarde.
Zal de BHV-er met LEH onvoldoende de (levensreddende) eerstehulp handelingen kunnen uitvoeren, de EHBO-er heeft beduidend meer diepgang en kan meer en ook beter de eerstehulp uitvoeren.
Laat de BHV-er ook nog gedegen, kwalitatief goede BOC-cursus (brand, ontruiming en communicatie) volgen en je hebt BHV-ers die hun kennen, kunnen en vooral  hun beperkingen weten.

Ga dus als (BHV)organisatie maar eens goed rond snuffelen en trek je niks aan van fraaie bedrijfscertificeringen en dito pocherijen, maar vraag naar kwaliteits opleidingen, waar nog aandacht voor de cursist is, en geen BHV-fabriek waar de ene zijde de mensen naar binnen worden geduwd door hun werkgever en aan de lopende band aan de andere zijde weer als zogenaamde BHV-er naar buiten worden uitgespuwd.

Kwaliteit boven kwantiteit, je hebt immers te maken met veiligheid van jezelf en anderen !

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we