Blusbak blussen en zelfvertrouwen

Auteur Topic: Blusbak blussen en zelfvertrouwen  (gelezen 15139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2006, 17:42:44
Mijn werkgever staat gelukkig heel positief tegenover veiligheid op de werkvloer (ook al zijn we een kantoor). De opleiding (inhoudende de 2 bekende modules) voor de BHV wordt gegeven door een brandweerofficier en een EHBO-instructeur in een nieuw bedrijfspand dat binnen helemaal is omgebouwd waarmee situaties reëel kunnen worden nagebootst (bijvoorbeeld een gasvoorziening met ontsteking aan de achterzijde van de deur, waardoor bij het openen van de deur het vuur bovenlangs langs de deur komt). Ook diverse vlameffecten, rookmachines en knetterboxen maken het geheel wat meer realistisch, des te meer omdat er van het pand 1 doolhof met deuren en loze deuren is gemaakt. Een BHV-cursus waarbij men de vlam in de pan leert doven buiten op het parkeerterrein of een blusbak mag doven vind ik toch iets te summier. Als aanvulling en vervanging op de module levensreddende handelingen volgen enkele van ons een opleiding voor het certificaat Eerste Hulp (EHBO), omdat door BHV-ers is aangegeven dat de module levensreddende handelingen te summier is.

Let wel, dit alles maakt ons nog geen professionele hulpverlener, daar zijn de blauwe, rode en gele diensten voor. Toch kunnen we met de opgedane kennis de voorpost-functie beter vervullen en waar nodig assistentie verlenen.

groet, Michel


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2006, 21:16:18
Ik vind dat je een uitstekende werkgever hebt, die zijn zaakjes serieus aanpakt.
Zo zouden er meer moeten zijn.
Veel succes.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2006, 19:33:02
Met een opleiding van 1 tot max 3 dagen kun je ook niet veel verwachten van de cursisten . Persoonlijk vind ik dat het wettelijk anders geregeld zou moeten worden. Een veel gehoorde klacht van de cursist is dan ook, we oefenen veel te weinig. En deze opmerking is helemaal terecht.

Enerzijds is de werkgever vaal te laks en anderzijds zijn er veel te veel opleidingsbureaus die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat vrijheid blijheid verhaal mag er wat mij betreft ook wel vanaf. Voldoe je als opleider niet aan de voorwaarden en accomodatie? dan moet gewoon de licentie worden ingetrokken. Ik bedoel dan in een wettelijk kader en niet via een of ander certificaat van erkendheid zoals van het NIBHV. Dat blusbak verhaal vind ik zowezo nergens op slaan. De realiteid is erg ver te zoeken. Ik heb persoonlijk nog nooit midden op een voetbalveld iets zien branden wat vervolgens gebust word met een Co2 blusser.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2006, 20:52:47
Dat blusbak verhaal vind ik zowezo nergens op slaan. De realiteid is erg ver te zoeken. Ik heb persoonlijk nog nooit midden op een voetbalveld iets zien branden wat vervolgens gebust word met een Co2 blusser.
En hoe had jij het dan in gedachte?
Hoe wil jij een BHVer vertrouwt maken met een brandblusser?
Jij zegt dat de realiteit ver te zoeken is,vertel dan eens hoe je het zelf graag zou willen zien.Als jij hier een mening neerzet,zul je die vast kunnen onderbouwen ::)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #24 Gepost op: 2 februari 2006, 07:51:59
En hoe had jij het dan in gedachte?
Hoe wil jij een BHVer vertrouwt maken met een brandblusser?
Jij zegt dat de realiteit ver te zoeken is,vertel dan eens hoe je het zelf graag zou willen zien.Als jij hier een mening neerzet,zul je die vast kunnen onderbouwen ::)

Hallo Peter

Ik zou graag willen zien dat dit binnen afspeeld. Hier krijgt de BHV-er binnen zijn bedrijf ook het meeste mee te maken. Voorbeelden zijn korpsen & bedrijven die in een loods of waar dan ook diverse ruimtes nabootsen. Je kunt dan ook de diverse procedures zoals deur aftasten etc  mooi laten overgaan in het brandje blussen (of niet omdat er te veel rook hangt, het brandje te groot is etc etc. Hierin kun je dan bijvoorbeeld met de compu-trainer, Dustbin en tal van oefenmatrialen in combinatie met oefenrook tientallen realistiche oefeningen nabootsen. Je crieerd elementen die je buiten nooit zou kunnen nabootsen. Even voor de duidelijkheid. Ik heb het over simpele realistiche zaken die makkelijk in de praktijk voorkomen. Uiteraard geen hittetrainingen en brandweer gerichte trainingen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 2 februari 2006, 16:59:19
Hallo Peter

Ik zou graag willen zien dat dit binnen afspeeld. Hier krijgt de BHV-er binnen zijn bedrijf ook het meeste mee te maken. Voorbeelden zijn korpsen & bedrijven die in een loods of waar dan ook diverse ruimtes nabootsen. Je kunt dan ook de diverse procedures zoals deur aftasten etc  mooi laten overgaan in het brandje blussen (of niet omdat er te veel rook hangt, het brandje te groot is etc etc. Hierin kun je dan bijvoorbeeld met de compu-trainer, Dustbin en tal van oefenmatrialen in combinatie met oefenrook tientallen realistiche oefeningen nabootsen. Je crieerd elementen die je buiten nooit zou kunnen nabootsen. Even voor de duidelijkheid. Ik heb het over simpele realistiche zaken die makkelijk in de praktijk voorkomen. Uiteraard geen hittetrainingen en brandweer gerichte trainingen.
Aha,dan liggen we op 1 lijn  ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #26 Gepost op: 2 februari 2006, 19:16:09
Aha,dan liggen we op 1 lijn  ;)

Dat is fijn om te horen!  ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


biancaesther

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 8 februari 2006, 21:06:21
Veel van de BHV cursussen zijn steeds meer gericht op dat wat je in de praktijk het meest tegen zult komen. Ik heb BHV en bij ons ging 10 min. over het blussen van brand. Dit is incl. het naar buiten gaan en de blusbak blussen met +/- 15 personen.
Gelukkig heb ik 6 jaar jeugsbrandweer en weet ik wat met een blusser kan en vooral wanneer het niet meer kan.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2006, 22:26:53
Veel van de BHV cursussen zijn steeds meer gericht op dat wat je in de praktijk het meest tegen zult komen. Ik heb BHV en bij ons ging 10 min. over het blussen van brand. Dit is incl. het naar buiten gaan en de blusbak blussen met +/- 15 personen.
Gelukkig heb ik 6 jaar jeugsbrandweer en weet ik wat met een blusser kan en vooral wanneer het niet meer kan.

Hallo biancaesther  (Aparte naam trouwen :P )

Natuurlijk fijn dat jij denkt dat je het wel kunt. alhoewel (en dat is niet vervelend bedoeld tegen jou persoonlijk) ik er behoorlijk aan twijfel dat jij met ervaring uit het verleden en het 10 minuten blusbakverhaal weet hoe het moet. Het is toch te gek voor woorden dat jullie certificaat verlengd wordt op basis van bovenstaande oefeningen. Dit soort bedrijven mag in mijn  ogen nooit meer les geven. Op deze manier kan ik ook een cursus voor enkele tientallen euro's aanbieden. Even ter belangstelling, is dit bedrijf NIBHV of anders gecertificeerd?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


kader5701

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2006, 15:27:13
bij een goede BOC-opleiding wordt  1e er niet alleen een blusbak gedoofd
                                                    2e de kraan alleen in noodgevallen bediend (heb ik Nooit meegemaakt        
                                                    3e met meerdere blusmiddelen geoefend.
brandweerinstructeurs zijn vaak machos die veel te veel vande cursisten vragen omdat ze niet beseffen dat het bhrs zijn