Blusbak blussen en zelfvertrouwen

Auteur Topic: Blusbak blussen en zelfvertrouwen  (gelezen 15011 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

merel31

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 18 april 2006, 23:00:26
Hallo Allemaal

Ik heb vandaag net BHV-cursus gehad en idd ook ik moest een Blusbak blussen en nog het een en ander doen
Al met al (we waren met 14 mensen)zijn we 2 uur buiten geweest.
We hebben goede en verkeerde voorbeelden gehad  van hoe  het niet moet en hoe  het wel moet en idd  als  je  dan zelf iets  moest ondernemen en het ging  goed  dan was  dat  inderdaad goed  voor je  zelfvertrouwen.

Maar  volgens  mij heeft  dat  niets  te  maken met  het  naast  je  schoenen lopen en denken dat  je  nu een voleerd brandweerman/vrouw bent want ons is ook heel duidelijk gewezen op de  gevaren.
En is ons ook op het hart gedrukt dat je een brand over moet laten aan de brandweer.
Maar door het zelfvertrouwen wat  je  krijgt kan je  misschien wel net nog  even die  brullebak blussen die  in de  fik staat.

En als jij in een zorgstelling werkt met geestelijk gehandicapten kan dat  zoveel schelen dat  door  jouwn zelfvertrouwen die  prullebak is  geblust en de mensen niet  in paniek raken en tuurlijk is  ons  ook duidelijk gemaakt  dat  je  altijd  de  brandweer moet  laten komen voor  na controle en is ons ook geleerd dat rook betekend weg  wezen.

Ik ben zelf ook hulpverlener en ik zie  toch  ook wel eens  gevallen die door toedoen van een BHV-er minder erg gewond zijn dan dat het geval zou kunnen zijn bij minder kordaat optreden.

Groetjes Merel


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #31 Gepost op: 20 april 2006, 12:14:41
:) Beste Merel,

Er zijn goede en er zijn slechte opleidingsinstituten.
Waar het mij omgaat is dat de slechte slechts niet slechter gaan worden.
Zoals jij het omschrijft ben je in de gelukkige omstandigheden geweest dat je wel een goede instrukteur hebt getroffen. :)
In de praktijk heb ik hele rare zaken de revue zien passeren, waarvan ik denk .......... :(


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 20 april 2006, 22:49:04
Wat vinden jullie van deze BHV oefening......  ;D ;D ;D ;D ;D


http://www.blikopnieuws.nl/bericht/23719
   
Utrecht
Brand legt opslag Rijkswaterstaat in de as

Utrecht - Een brand heeft een open opslagloods van Rijkswaterstaat op het bedrijventerrein Papendorp langs de A-12 in de as gelegd. De brand brak even na zes uur uit. De brandweer van Utrecht rukte met meerdere voertuigen uit. De rook was vanuit de wijde omtrek te zien.
In de loods stonden tekstwagens, die door medewerkers in veiligheid zijn gebracht. Er kon niet voorkomen worden dat de wagens zwaar beschadigd raakten. Ook een gloednieuwe mobiele camera raakte zwaar beschadigd.

De oorzaak van de brand is een smeulende auto. De auto werd woensdagmiddag gebruikt bij oefening, brandbestrijding met kleine middelen. Vermoedelijk was de auto niet goed geblust en kon deze smeulende brand uitgroeien tot een middelbrand.

http://www.blikopnieuws.nl/foto/200604191145469559_32767.jpg

http://www.blikopnieuws.nl/foto/200604201145519586_32794.jpg


Target77

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 mei 2006, 18:32:32
Foutje..bedankt!!  :-X


paulgr

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 19 juni 2006, 22:50:17
Dat er goede en slechte BHV'ers zijn moge duidelijke zijn, evenals goede en slechte EHBO'ers en goede en slechte instructeurs.

Echter zoals eerder aangegeven spelen er meer factoren mee:
1. De organisatie waarvoor men werkzaam is
2. Het BHV budget
3. Het trainingsplan
4. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen
5. Contacten met hulpverleningsinstanties

Ik ben zelf Coördinator BHV en al onze BHV'ers hebben minimaal de volgende trainingen gevolgd:
- BHV (basis)
- EHBO
- AED

Daarnaast trainen wij regelmatig samen met brandweer en ambulancedienst. De brandweer heeft voor
ons een speciaal trainingsprogramma en wij kunnen oefenen in een brandweeroefenlocatie.

Daarnaast gaan wij 2x per jaar op herhalingscursus (het bekende blusbak blussen), waarbij 1 cursusdag
een deel van de cursus ploegleider BHV bevat. Daarnaast oefenen we ook op andere branden dan alleen
in een blusbak (uiteraard met verschillende blusmiddelen).

Dat het dus ook anders kan moge blijken....