alarmeringen KNRM

Auteur Topic: alarmeringen KNRM  (gelezen 6159 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2006, 12:44:34
Deze is ook wel aardig, er is een hoop uit te leren. Let op het verschil in behandeling van de kustwacht tussen de Seamac en Marken, de eigen melding van de Cobra en die de kustwacht behandelt en het stukje "de Tornado (van Post Watersport uit Urk, red.) is zo bij U , de reddingsbrigade duurt wat langer. Die reddingsbrigade is de Beatrix van de KRNM.
Wij redden nog onder luid gejuig van de toegestroomde toeschouwers een poesje uit de Aanloophaven ;D .

http://audio-rent.nl/mp3's/do%204%20augustus%202005.mp3

De positie van de "man overboord" is bij de punt van de pijl.


Henk


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2006, 15:29:31
Henk,
Je moet nog ff de link aanpassen, want er opent namelijk een andere file.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 1 januari 2006, 16:07:11
Henk,
Je moet nog ff de link aanpassen, want er opent namelijk een andere file.....



Je hebt gelijk, bedankt. Aangepast nu doet ie het wel. Laat nog even je commentaar horen...

Henk


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2006, 18:48:11
Citaat
Deze is ook wel aardig, er is een hoop uit te leren. Let op het verschil in behandeling van de kustwacht tussen de Seamac en Marken, de eigen melding van de Cobra en die de kustwacht behandelt en het stukje "de Tornado (van Post Watersport uit Urk, red.) is zo bij U , de reddingsbrigade duurt wat langer. Die reddingsbrigade is de Beatrix van de KRNM.

Kun je dit nog even nader toelichten? Begrijp de kritiek niet helemaal.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2006, 00:45:37
Kun je dit nog even nader toelichten? Begrijp de kritiek niet helemaal.



Het is geen echte kritiek, hoor. Ik luister altijd heel goed naar zo'n opname. Dan valt het mij op dat het ongeval plaats vindt voor Warder, de ligplaats van de Seamac. Toch moeten de beide boten van Marken die veel later gealarmeerd worden als er sprake wordt van een zoekaktie, als SAR eenheden doorvaren totdat zeker is dat de Seamac het incident meester is, ook al is de persoon kennelijk terecht. Drie reddingsboten voor één catamaran. Ik vraag mij af of als de boot van Marken bijna ter plaatse is de Seamac verzocht gaat worden even door te varen, voor de zekerheid.

Wat ik ook hoor is dat ze bioj de conformatie de naam bekendmaken van de mijnheer die opgepikt is door een passant. Wat ze vaker doen is dat ze vragen naar de naam zonder erbij te vertellen welke naam zij hebben en die dan vergelijken met elkaar. Met zo'n open vraag sluit je nog beter uit dat het een ander persoon betreft dan gezocht. (zelf een aantal malen de laatste procedure meegemaakt).Het verzoek van de Frans om even naar de drenkling te kijken wordt weggewuifd en die sluit aan station, maar ze wordt later weer opgepiept om de man naar Warder te brengen...
De boot op de dijk van de Cobra wordt niet echt doorgevraagd, hoewel een boot op de dijk wat meer gevaar (lekslaan ed) met zich meebrengt dan een vastgevaren zeilboot, daar gebeurt tenzij het stormt en het op harde ondergrond is niets mee. De Cobra is geen reddingsboot, en formeel gezien had daar een reddingsboot voor gewaarschuwd moeten worden, dat willen ze hier ook graag begrijpelijk.
Opvallend is ook dat de watersporter in nood te horen krijgt dat "de reddingsbrigade wat langer duurt" de Beatrix van de KNRM een reddingsbrigade noemen...  En wat te denken van deze tijden er aan vast te knopen nog voordat ze uitgevaren zijn.



Dan viel mij op dat de Nijkerk 885 vraagt aan welke kant de boot ligt tussen de NN 12 en de NN 14, richting Bunschoten of richting Nulde...

Het Nuldernauw ligt tussen Nijkerk en het Wolderwijd bij Harderwijk. Bunschoten ligt voor Nijkerk de andere kant uit, aan het Nijkerkernauw.  Maar een van de bemanningsleden weet het al en roept (hoorbaar) dat ze richting Bunschoten moeten, maar hij krijgt geen gehoor want de motorboot wordt even later gevonden.
De brandweerboot van Bunschoten kwam ons al eens assisteren op het IJmeer omdat ze dat verwarden met het Eemmeer.

Als je goed luistert kan je zoveel leren van zo'n opname!  8)

Henk


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2006, 12:14:29
Deze zaken vielen mij inderdaad ook op, maar dacht dat je iets anders bedoelde! Op het Veerse Meer hebben wij een zeer goede samenwerking met de kustwacht. Mede doordat wij de enige zijn denk ik, op den duur is het overzicht ook weg denk ik. Want het valt me op dat iedereen in- en uitmeldt wat dus er onoverzichtelijk is. En dan melden ze zich weer 15 minuten later in, is het dan niet verstandig om dan gewoon ingemeldt te blijven en niet voor elke wissewas uit te melden???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2006, 14:12:13
Deze zaken vielen mij inderdaad ook op, maar dacht dat je iets anders bedoelde! Op het Veerse Meer hebben wij een zeer goede samenwerking met de kustwacht. Mede doordat wij de enige zijn denk ik, op den duur is het overzicht ook weg denk ik. Want het valt me op dat iedereen in- en uitmeldt wat dus er onoverzichtelijk is. En dan melden ze zich weer 15 minuten later in, is het dan niet verstandig om dan gewoon ingemeldt te blijven en niet voor elke wissewas uit te melden???

Nee, dat heeft te maken met je status bij de kustwacht. Die loopt van 1 t/m 9 en bij een incident kijkt het programma naar je status en aan de hand daarvan wordt een melding yoebedeeld. Als wij gaan eten in bv Almere Haven en wij zouden dat niet melden, krijgen wij een oproep als we ons daarvoor op het water gemeld zouden hebben. Eenheden op het water krijgen de melding eerder toebedeeld dan die nog van huis moeten komen. Als we ons ingemeld hebben op het water zal door ons sneller gereageerd kunnen worden wat tijdwinst oplevert. Als we dan daarna niet bereikbaar zijn doordat we aan het eten zijn en dat niet gemeld hebben gaat er nodeloos tijd verloren.

Even een tweetal voorbeeldjes hoe dat gaat:




Je hebt je "role" en een "status". waarbij belangrijk is beiden "up to date" te houden bij de kustwacht, alleen zo kan er goed gecoördineerd worden.

Henk


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2006, 14:46:50
Aha,dat verklaard een hoop :)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2006, 13:43:57
Henk, leuke opnames.. Heb je dit opgenomen vanaf de scanner ofzo? Owja, nog even voor de goede orde, het is Simac  ;) ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2006, 14:29:22
Een soort van scanner, een Kenwood ontvanger met een dualband antenne op 20 meter tophoogte. Het progje heet scanrec en neemt op gestuurd door de audio. Daarvoor zit een noise gate, een compressorlimmiter, een equalizer en een draadloze verbinding naar de computer met een tweede geluidskaart gereserveerd voor de opname. Ik had wat effectenzooi over die goed van pas komen bij het bewerken van het geluid, alles is nu even hard en zo verstaanbaar mogellijk.

Ik vind het, vooral 's winters leuk om het weer terug te horen, dan krijg ik weer kriebels.

Henk