GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfspand en de woning) Woudweg - Noardburgum 20-05-2021

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfspand en de woning) Woudweg - Noardburgum 20-05-2021  (gelezen 8029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik zie het, dat is niet te houden nee. Alhoewel direct water op het rietendak....

Woonhuis met rieten dak, en de wind stond precies die richting op.
Goed te zien op o.a. onderstaande foto:


guest21275

  • Gast
Ik zie het, dat is niet te houden nee. Alhoewel direct water op het rietendak....

Wat ik heb gehoord is er ook geprobeerd om het woonhuis te behouden, maar de brand ontwikkelde zich zo snel dat er geen houden aan was.


guest21275

  • Gast


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik heb wat filmpjes bekeken en luchtfoto's. Op basis van de luchtfoto's vermoed ik dat deze woning sowieso niet te redden was door kleine afstand en straling.

Echter zie ik op filmpjes 3 stralen lage druk in een baaierd van vuur gespoten worden terwijl het rieten dak achter hen in brand raakt door vliegvuur/hittestraling. Ik had al mijn energie op de woning gericht.

Wat ik heb gehoord is er ook geprobeerd om het woonhuis te behouden, maar de brand ontwikkelde zich zo snel dat er geen houden aan was.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Als een brand zich zo snel uitbreid, en zo'n hoge vuurlast heeft, moet jeje afvragen of het zinvol is om daar op in te zetten. Mijn antwoordt is nee. Je hebt dan een eerste prio er naast staan, de woning met rieten kap. Als eerste TS zou je dan je straatwaterkanon er tussen kunnen zetten, en ieder geval dat rieten dak nat maken en houden. En erg hard om extra TSen roepen. Pak de omgeving van het bedrijfspand in met stralen, zodat je geen uitbreiding op omliggende panden hebt. Of in ieder geval tracht te voorkomen. En ga nog harder roepen om waterwinning.

Maar laat het bedrijfspand maar gaan, naar binnen gaan is zinloos en al snel te heet. Laat de brand eerst maar eens over zijn hoogtepunt heen geraken. Die tijd kun je zinvol gebruiken voor de omgeving en je waterwinning op te bouwen, als de brand door zijn brandstof heen begint te raken kun je hem doeltreffend aanpakken. Dan heb je hem ook vaak zo te pakken.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
En als aanvulling op mijn eerdere bericht. Zeker als je weet dat je een brand hebt bij een houthandel. En de brand breidt zich zo snel uit met zo'n vuurlast. Dan weet je dat je als eerste TS meteen een hoop problemen hebt. En je zeker in het eerste kwartier op je zelf bent aangewezen. Stop dan inderdaad al je energie in iets wat je wel kunt behappen met de eenheid


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,300
@71-Peter: ik vraag me af of een Fire Defender hier uitkomst had kunnen bieden om dat woonhuis te behouden. Hier in MWB heeft men een aantal van die sets.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Ik denk dat een fire defender een welkome aanvulling zou zijn geweest. Hoe beter je een watermuur maakt tussen de brand en de woning hoe beter, en dan is een fire defender een welkom hulpmiddel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Volgens mij is al bewezen dat de Fire Defender niet functioneert zoals bedacht, namelijk de hittestraling tegen houden door het waterscherm wat deze produceert. Echter door de FD schuin te zetten kan deze goed een gevel o.i.d. nathouden en zo brandoverslag voorkomen.

Ik denk dat een FD voor de woning weinig zin had. Inderdaad volop stralen op die rieten kap inzetten.