Dag Medico1,
Ik zag je bericht over werken als ambulancier in Belgie, en heb zelf 3 jaar daar gewerkt op de ambulance en wil je graag wat antwoorden geven.
Waar liep u tegenaan?
Waar ik persoonlijk tegen aan liep was het grote verschil in wat je mag als hulpverlener en de verschillen in kwaliteit, attitude en professionaliteit. De hierarchie is erg groot, dus dat betekent dat je als ambulancier of als verpleegkundige-ambulancier (in mijn geval) nauwelijk geacht wordt zelf na te denken. Dit klinkt misschien vreemd, maar dit is wel mijn ervaring (zowel op de ambulance en op de spoedeisende hulp).
De dokter bepaalt en discussie/in gesprek gaan is uit den boze
Waren er problemen inzake het verkrijgen van inentingen, een VOG, cultuurverschillen etc.
Nee daar had ik geen problemen mee, alleen woonde toen ook in Belgie
Is er een hoog slagingspercentage, hoe zijn de kansen op het vinden van een betaalde baan zonder een brandweerachtergrond etc.
Slagingspercentage is heel hoog, de opleiding is ook prima te doen, vooral als je al geinteresseerd bent in de ambulancezorg en of een zorgachtergrond hebt, verpleegkundigen krijgen korting op de les stof.
Vinden van een betaalde baan: er is genoeg vraag naar ambulancier-hulpverleners, alleen zoals gezegd wordt er veel gewerkt met vrijwilligers: deze 'verdienen' 50 euro per 12u :-(
Ik weet ook dat er fulltime banen zijn, maar deze is moeilijker te vinden. Brandwachtachtergrond is minder van belang
Ik weet dat de brandweer een gedeelte van het dringende ambulancevervoer vervuld en dat de MUG altijd ALS-assistentie verleend.
Ja dit klopt, alleen ALS moet je vrij ruim nemen, aangezien je als ambulancier-hulpverlener zeer beperkt mag handelen: suiker mag je meten (sinds kort) alleen suiker toedienen weer niet
En tegenwoordig wordt er ook met een PIT gewerkt (Paramedisch Interventie Team): dit is een spoedverpleegkundige en ambulancier, vergelijkbaar werkend met standing orders (protocol), alleen minder interventies
Naar mijn weten bestaat er geen OGS-diploma in België.
Nee klopt, je krijgt geen enkele rij opleiding, maar mag gewoon met OGS rijden (ben regelmatig angstig geweest haha
Het rijden met zwaailicht en sirene wordt aangeleerd tijdens de opleiding en het werk.
Maar mag je bijvoorbeeld met een Nederlands rijbewijs een Belgische ambulance besturen.
Aangeleerd is hier een ruim begrip: lees hierin krijg je geen scholing door collega's, aangezien deze zelf ook geen opleiding hebben gevolgd
ja je mag met een nederlands rijbewijs een belgische ambulance besturen, mits het aantal kg onder de grens ligt, en je in het bezit bent van een medisch schifting (een medische verklaring van een arts) en dan mag je met OGS rijden
Ik zal later nog wat meer antwoorden geven op de vragen