ervaring met opleiding en functie ambulancier DGH door Nederlanders

Auteur Topic: ervaring met opleiding en functie ambulancier DGH door Nederlanders  (gelezen 3339 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

medico1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Geachte leden van het hulpverleningsforum

Ik stel mij bij dezen kort voor.
Ik weet al sinds een lange tijd dat ik graag ambulance- of huisartsenchauffeur wil worden.
Tot mijn grote spijt heb ik dit in Nederland nog niet kunnen realiseren, ondanks ruime ervaring met EHBO op evenementen voor diverse organisaties en een rijbewijs voor de categorie C1.
Ik heb het al heel vaak geprobeerd, maar helaas ben ik nog nooit uitgenodigd voor een gesprek bij een ambulancedienst.
Volgens mij is het in Nederland erg moeilijk om in aanmerking te komen voor deze functie (en de bijbehorende opleidingsplaats).

In BelgiŽ is dit allemaal een stuk makkelijker, is mijn idee.
Aangezien ik wel belangstelling heb in het volgen van de opleiding tot ambulancier (die ook gevolgd mag worden zonder een dienstverband met een ambulancedienst), ben ik benieuwd naar de ervaringen van leden van dit forum t.a.v. deze opleiding en de functie.
Specifiek hoe het is om als Nederlander in BelgiŽ deze opleiding te volgen en te gaan werken als ambulancier.
Waar liep u tegenaan?
Waren er problemen inzake het verkrijgen van inentingen, een VOG, cultuurverschillen etc.
Is er een hoog slagingspercentage, hoe zijn de kansen op het vinden van een betaalde baan zonder een brandweerachtergrond etc.
Ik weet dat de brandweer een gedeelte van het dringende ambulancevervoer vervuld en dat de MUG altijd ALS-assistentie verleend.

Naar mijn weten bestaat er geen OGS-diploma in BelgiŽ.
Het rijden met zwaailicht en sirene wordt aangeleerd tijdens de opleiding en het werk.
Maar mag je bijvoorbeeld met een Nederlands rijbewijs een Belgische ambulance besturen.
Ik dank u zeer voor uw reacties en alvast excuses als ik iets niet goed heb gedaan t.a.v. het plaatsen van dit bericht.
(vanuit berichten in het verleden weet ik dat er al discussies geweest zijn over het beroep van ambulancier , maar volgens mij niet over dit specifieke onderwerp)

Groet, Medico1




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,581
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik ken wel een paar Nederlanders die in BelgiŽ op de ambulance werken.
Ja het is daar anders dan in Nederland, je kunt de opleiding inderdaad volgen zonder in dienst te zijn van een ambulance dienst, maar wat wil je dan met de opleiding doen? In Nederland kun je niet veel met de opleiding.

Betaalde banen in de ambulancezorg zijn beperkt in BelgiŽ (uitgezonderd ambulances die van de brandweer of ziekenhuizen zelf zijn).
Veel ambulancediensten in BelgiŽ werken met "betaalde vrijwilligers" die een vrijwilligersvergoeding krijgen, maar dat verschilt per organisatie.
De brandweer in een aantal plaatsen in BelgiŽ heeft inderdaad ambulances, in sommige plaatsen meer dan andere. Daarnaast zijn er ook plaatsen waar andere organisaties zoals het Rode Kruis, het Vlaamse Kruis of andere (al dan niet commerciŽle) organisaties ambulances hebben. Vaak ook meerdere organisaties in een gemeente.

Qua cultuur, ja de Nederlandse en Belgische cultuur kunnen erg verschillen, niet alleen bij de ambulance, juist ook bij de gewone inwoners en patiŽnten. Hoe groot dat verschil is zal afhangen van de regio in BelgiŽ en de regio in Nederland waar je zelf vandaan komt.

Ben je al eens gaan kijken bij een Belgische ambulancedienst? Met name clubs als het Rode Kruis zullen je best wel wat kunnen vertellen / laten zien.


medico1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Bedankt voor uw snelle reactie!

Het is mijn intentie om de opleiding als vrije student te volgen (en dus ook zelf te betalen) en na een succesvolle afloop een Belgische organisatie te zoeken die een vacature heeft openstaan voor een hulpverlener-ambulancier t.b.v. de dienst 112.

Het punt is alleen dat men bijvoorbeeld een Belgische verklaring van goed gedrag verlangt evenals een Belgische aantekening op het rijbewijs dat de bestuurder medisch in staat is om bepaalde vormen van personenvervoer te verzorgen.
Maar dat ga ik nog uitzoeken.

Voor een Belg is dit makkelijk te regelen, maar of dit ook mogelijk is voor een Nederlander?
Waarschijnlijk komt het niet zo vaak voor dat een Nederland in BelgiŽ werkt op een ambulance.
Wellicht zijn sommige afkomstig van grensgemeenten?

Ik weet dat er in sommige Belgische gemeenten meerdere aanbieders zijn van dringende ambulancehulpverlening en dat er vaak (maar lang niet altijd) gewerkt wordt met vrijwilligers.
Uiteraard heb ik het e.e.a. al uitgezocht en weet ik dat het systeem van ambulancezorg in BelgiŽ anders is dan in Nederland.
Het gaat mij niet om een hoog salaris, maar het zou wel leuk zijn als ik met het vervullen van deze functie in BelgiŽ kan voorzien in mijn levensonderhoud.
Het is mijn passie om te werken als ambulancehulpverlener en ik denk dat dit makkelijker te realiseren is in BelgiŽ dan in Nederland.

Hartelijke groet, medico1


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,581
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Dat laatste is zeker waar.
Maar in Nederland zijn er ook nog wel meer opties. Ik ken toevallig een aantal mensen die bijvoorbeeld vanuit de EHBO wereld door gegroeid zijn naar de ambulance of bijvoorbeeld als chauffeur op de medium care ambulance werken. (al dan niet parttime).

Overigens ken ik ook een paar mensen die vanuit Nederland werkzaam zijn op ambulances in Duitsland, afhankelijk van waar je woont en hoe je Duits is zou dat ook een optie kunnen zijn natuurlijk!


medico1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Hallo ir. Auditor

Bedankt voor uw bericht en de tips!
Het is fijn dat het hulpverleningsforum dit mogelijk maakt.
Ik ben inderdaad op de hoogte van het Duitse systeem en de bijbehorende functies.
Ooit heb ik zelf eens op vakantie met de "rettungsdienst" en notarzt" te maken gehad tijdens het verlenen van eerste hulp.
Ook heb ik eens in een hotel kennis gemaakt met een medewerker die ook vrijwilliger was bij zowel de brandweer alsook het Rode Kruis.
In de toekomst zou dit ook een optie kunnen zijn, aangezien ik ook de Duitse taal machtig ben (moet nog wel iets verbeterd worden).
In de tussentijd heb ik wel nagedacht en de optie om ooit "bij de buren" op de ambulance te gaan werken (althans dit te proberen), houd ik zeker open.
Ik woon niet dichtbij de grens, dus heen en weer pendelen zal erg lastig worden.
Dan zou een emigratie beter zijn.

Voor nu blijf ik het toch nog maar proberen in Nederland (ook vanwege mijn privťsituatie), maar ik houd alle opties open voor de toekomst.
Tot dit gelukt is, ben ik nog actief als evenementenhulpverlener op EHBO-niveau.
Gelukkig kan je dit steeds vaker (semi-)beroepsmatig doen.
Bedankt voor het reageren op mijn berichten.

Hartelijke groet, medico1


Hugo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2021, 10:41:24
Hallo, ik weet niet of dit nog speelt... Zo niet voor u, dan misschien wel voor andere geÔnteresseerden.

Ik kan u graag wat over werken bij de ambulance in Duitsland vertellen. Net als in Nederland wordt er handenwringend naar personeel gezocht. Dus als uw beheersing van de Duitse taal goed is, en u aan de andere aanstellingseisen voldoet, dan heeft u goede kans op een baan bij een Duitse ambulancedienst.

De functie ambulancechauffeur ALS in Nederland is het best vergelijkbaar met de functie Rettungssanitšter (RS of RettSan) in Duitsland. De opleiding daartoe *kunt* u volgen als prive persoon, maar de meeste leerlingen hebben eerst gesolliciteerd,  en zijn dan door de ambulancedienst naar de opleiding gestuurd. In dat geval betaalt de ambulancedienst de opleidingskosten. Tijdens de opleiding ontvangt men in het algemeen geen salaris. De opleiding RS duurt 3.5 maanden.

Een Rettungssanitšter is echter niet alleen chauffeur, hij/zij doet ook patientenbegeleiding. Een RS zit dus ook vaak 'achterin' bij de patient.
Op een Rettungstransportwagen (vergelijk Nederlandse A-ambulance) werkt de RS samen met een Notfallsanitšter (paramedic). Is de patient kritisch, dan rijdt de RS en de Notfallsanitšter is bij de patient. Is de patient niet kritisch, dan kan ook goed de paramedic rijden en de RS de patientenbegeleiding doen.

Op de Krankentransportwagen (vergelijk B-ambulance) werkt geen paramedic, maar zijn twee Rettungssanitšter aan boord, die afwisselend rijden en begeleiden.

Nu zijn er nog twee bijzonderheden te melden...

De Rettungshelfer: dit is een functie die slechts in enkele Bundeslšnder bestaat. Deze functie heeft ongeveer de halve Rettungssanitšteropleiding gevolgd. De bevoegdheid is dan alleen rijden van een Krankentransportwagen. Is misschien een interessante instapmogelijkheid voor geinteresseerden.

Separaat van de officiele ambulancediensten bestaat er in Duitsland ook liggend patientenvervoer zonder medische begeleiding. Dit zijn 'ambulances'  zonder uitgebreide medische apparatuur, en zonder medisch geschoold personeel. Meestal zijn dit taxibedrijven, die naast taxis en rolstoelbusjes ook liggend vervoer aanbieden. Ook dat kan interessant zijn voor mensen die graag in de branche willen werken.


medico1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2021, 12:33:22
Beste Hugo

Bedankt voor uw uitleg.
Het Duitse ambulancesysteem lijkt mij inderdaad ook heel interessant, ook omdat ik de Duitse taal machtig ben (mag nog wel iets verbeterd worden).
Kent u Nederlanders die de overstap hebben gemaakt naar Duitsland om daar ambulancechauffeur te worden (of misschien bent u zelf wel werkzaam op een ambulance in Duitsland)?

De functie van Rettungssanitšter lijkt volgens mij op die van ambulancier in BelgiŽ, alleen heb je in Duitsland veel meer doorgroeimogelijkheden.
Weet u hoe het zit met de aantekening die je op je rijbewijs moet hebben om beroepsmatig met een ambulance te mogen rijden.
Ik kan het op internet niet zo gauw meer vinden, maar ik dacht dat je in Duitsland alleen met ambulances, taxi etc. mag rijden indien je een speciale aantekening hebt op je rijbewijs.
Overigens heb ik zelf ook C1, in Duitsland is dit nu meestal ook vereist om te mogen rijden op een rettungswagen.
Helaas is het in Nederland, naar mijn idee,  heel moeilijk om ambulance- of huisartsenchauffeur te worden.
Zelf met veel ervaring als EHBO'er op evenementen etc.


Hugo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2021, 13:39:58
Om Rettungssanitšter te worden moet je een verklaring van een arts hebben dat er medisch en psychologisch geen bezwaar is.  Die verklaring moet je overleggen voor je je eindtoets van de opleiding mag doen (net als een (Nederlandse) Verklaring van het Gedrag, en uw schooldiploma). Het is dus geen aantekening op uw rijbewijs.

Ik zou aanraden eens een orienterende afspraak te maken met een Rettungswachenleiter in Aken, MŲnchengladbach, Krefeld, Wesel, Emmerich, MŁnster, Meppen of Emden... Zo ergens langs de grens....