cognitieve test gezakt met score 19 uit 20

Auteur Topic: cognitieve test gezakt met score 19 uit 20  (gelezen 6237 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bassa

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 28 mei 2021, 14:26:19
Hi,

Alvast sorry voor de clickbait titel..
Maar dat was wel mijn score test naar oploop van de opleiding tot rechercheur. En afgewezen op andere gronden.
Heb hier per email een reaktie opgevraagd. (antwoord moet ik nog krijgen)

Beste,

Graag had ik vernomen enige verdieping aangaande mijn afwijzing betreffende mijn sollicitatie. En dan uiteraard de redenatie, specifiek gericht op mij, van deze afwijzing.

" Vanwege het beperkt aantal opleidingsplekken kijkt de politie – naast de resultaten van de online testen – ook naar factoren zoals vooropleiding, relevante werkervaring, culturele achtergrond en praktische zaken zoals woonplaats in relatie tot werkgebied. We vinden het jammer je te moeten informeren dat op basis van dit totaalresultaat wij  jou niet hebben geselecteerd om door te gaan naar de volgende stap in de selectieprocedure. "

Want volgens mij had ik best een goede score uit de cognitieve test (19 uit 20). En aangezien de te verkrijgen positie begint met een master opleiding, is relevante werkervaring en/ of vooropleiding ondergeschikt. Tevens is een reden van afwijzing die jullie noemen de afstand werk/woon verkeer. Aangezien ik uit Noord-Holland kom en de functie zich ook in Noord-holland begeeft, zal dit ook niet het probleem zijn geweest.

In afwachting verblijf ik,

mvg



Wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes Bassa





Nootje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2021, 10:43:53
Hee Bassa,

Super vervelend dat je niet door bent naar de volgende ronde. Ik merk hier op het forum dat mensen enorm waarde hechten aan de uitslag van de cognitieve test. Maar probeer inderdaad verder te kijken. Je geeft aan dat de locatie ook geschikt is.

Waarschijnlijk ligt het dan aan de ervaring met verschillende culturen? Denk daar ook over na. Vooral nu vinden ze dat stuk super belangrijk.


larsvw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2021, 11:43:41
Vervelend dat je met zo'n score niet verder bent in de selectie. Eerlijk gezegd denk ik dat de reden tot afwijzing niet al dan onvoldoende bevredigend voor je zal zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat sollicitaties op die plekken (met enorm weinig opleidingsplekken, <30 dacht ik) het naast goed scoren ook voornamelijk geluk moet zijn. Dat is natuurlijk vervelend, maar het is een felbegeerde functie en veel mensen schrijven daarvoor. Ik zou het volgende ronde nogmaals proberen en dan éxtra kritisch naar de andere zaken kijken. De CCT beheers je in ieder geval. Meer dan dat kun je niet doen lijkt mij.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2021, 21:02:27
Zoals larsvw terecht opmerkt zijn er maar weinig opleidingsplekken en ontzettend veel sollicitanten. Dat betekent automatisch dat ook kandidaten die goed scoren op de capaciteitentest helaas moeten afvallen. Recruiters zullen daarom inderdaad naar het totaalplaatje moeten kijken en wegen ook andere factoren mee, zoals bijvoorbeeld relevante werkervaring, vooropleiding en ervaring in omgang met andere culturen etc.

Mogelijk dat de motivatie die je bij de sollicitatie hebt aangegeven er voor de recruiters onvoldoende uitsprong, waardoor zij uiteindelijk hebben gekozen om met andere sollicitanten het traject voort te zetten. Ik ken genoeg collega's die pas bij een tweede of derde sollicitatiepoging werden aangenomen. Laat je dus niet ontmoedigen en probeer bij een volgende poging rekening te houden met dit soort zaken.

En aangezien de te verkrijgen positie begint met een master opleiding, is relevante werkervaring en/ of vooropleiding ondergeschikt.

Hier doe je een onjuist aanname. De politie streeft naar een divers personeelsbestand en dan heb ik het niet alleen over afkomst, overtuigingen etc. Juist voor de functie van Recherchekundige* is ervaring een pré. Dat kan overigens heel breed zijn (achtergronden in criminologie, rechten, psychologie etc).

* Aangezien je het hebt over een opleiding tot rechercheur en een masteropleiding ga ik er vanuit dat je hebt gesolliciteerd op de functie/opleiding Recherchekundige. Dit is niet per sé hetzelfde als rechercheur, maar ik ga er vanuit dat je jezelf goed hebt ingelezen in de functie.
Senior GGP / Oost-Brabant