Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.

Auteur Topic: Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.  (gelezen 14423 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #40 Gepost op: 24 november 2009, 21:01:28
Beste Fast,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik vind het ontzettend leuk om te horen hoe dit soort dingen zijn geregeld. Als ik het goed begrijp dan is het toch afhankelijk van de reactie van de arts in kwestie. Ik vind het jammer dat er zo wordt neergekeken op het ambulancepersoneel, dat is sowieso niet nodig.

Misschien moet je eens uitleggen waar mijn interesse vandaan komt: ik werk inmiddels al 14 jaar als ambulanceverpleegkundige maar ben van oorsprong van engels komaf en heb zodoende ook in het keten gewerkt in Engeland (als SEH pleeg, niet op de auto). Niet dat ik verwacht dat de samenwerking snel komt tussen Engeland en Nederland,  maar je weet maar nooit!!  ;D

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #41 Gepost op: 25 november 2009, 09:49:14
hoi welsh medic,

het is zeker jammer dat er zo wordt neergekeken op elkaar, uiteindelijk komen we allemaal in actie
ten bate van de patient en niet om onszelf op de borst te kloppen hoe goed we wel niet zijn.

we hebben in zuid limburg sowieso veel grensoverschrijdende activiteit zo komt in de regio parkstad (heerlen, kerkrade vaals e.d.) ook vaak de duitse notarzt en ambulance ter plaatse en maken we voor zuid-limburg gebruik van de adac helikopter als zijnde mmt. wat daarin opvalt is dat de werkrelatie met onze oosterburen veel soepeler loopt dan met de zuiderburen. als de mka besluit een duitse ambu in te zetten dan gaat er ook nooit alsnog een nederlandse ambu heen omdat de duitse ambu in combinatie met de notarzt zorg leveren op nederlands niveau. zij dragen ook zorg voor vervoer naar het ziekenhuis wat de patient wil (heerlen, sittard, maastricht of aken) uitzonderingen hierin zijn natuurlijk reanimaties of behoorlijke trauma,s dan wordt het een euregionale casus die ondanks een kleine taalbarriere altijd goed loopt (wie keek er vroeger niet naar derrick?)

ook de samenwerking met de duitse trauma heli werkt erg prettig. veel vakkundigheid aan boord van de heli in combinatie met prettig karakter om het kort samen te vatten.
ter plaatse is het heli team niet opdringerig maar wordt na een korte samenvatting van de casus gevraagd aan de ambu verpleegkundige waar hij hun hulp kan gebruiken.....  
de ambulanceverpleegkundige vliegt vakerl ook mee met de heli terug naar het ziekenhuis.

even terug naar de belgische kant
onze regio grenst ook aan de waalse kant van belgie (eijsden, vise) dit is een gebied waar regelmatig wielerkoersen worden gehouden en waar dus ook regelmatig een peleton onderuit gaat
worden we ook ter plaatse gevraagd. doordat dit gebied franstalig is waan je je al snel in een aflevering van allo allo gecombineerd met een flinke dosis hints. je merkt dan sterk hoe een taalbarriere de hulpverlening kan bemoeilijken (de taalbarriere is wederzijds)
maar los van de taal zie je dat de opleiding van ambulancepersoneel in begie heel anders is ingericht dan in nederland zo tref je in begie bij een verkeersongeval auto x bromfiets de bromfietser  
aan met alvast een beenspalk om, omdat men denkt dat dit gekwetst is maar heeft er verder nog niemand het hoofd vast......
daar kan het belgisch ambulancepersoneel niets aan doen hun scholing voorziet daar gewoon niet in.

dan is er natuurlijk nog het item grootschalig incident,

bij een grootschalig incident ben je als regio afhankelijk van je buurregio om bijstand te verlenen.
neem de crash van turkish airlines, daar had men binnen no-time een behoorlijke vervoerscappaciteit paraat staan. omdat zuid-limburg als regio omringd is door noord-limburg, duitsland en belgie zijn hier over en weer afspraken over gemaakt. wat hierbij van belang is, is het verschil in opleiding van de duitse en belgische ambulance personeel wat triage op de casus locatie nog eens extra belangrijk maakt. voor nadere info over eumed verwijz ik je naar deze link

http://www.nifv.nl/upload/125050_668_1206026964062-M_Ramakers_Presentatie_grenzeloze_GHOR.pdf

dat is eigenlijk een totaalbeeld van de grensovershreidende hulpverlening in de regio zuid-limburg
ik hoop dat dat een beetje helpt bij de beeldvorming hierover

groeten Fast-one


De Grensstreek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Ambulancedienst De Grensstreek BvBa (Belgie)
    • Ambulancedienst De Grensstreek
Reactie #42 Gepost op: 26 november 2009, 10:55:25
Sinds 12 september 2008 werkt de RAV Brabant Zuid-Oost samen met het Belgische Rode kruis Dienst 100/112 te Hamont (BE). In levensbedreigende
situaties wordt deze dienst rechtstreeks opgeroepen door de CPA. Deze ambulance gaat dan als firstresponder naar de gemeente Cranendonck, bestaande
uit de dorpen Budel, Budel-Dorplein, Budel-Schoot, Gastel en Maarheeze.

De inzetcritera waarvoor deze Belgische ambulance voornamelijk opgeroepen wordt zijn reanimaties, vko, pt met neurologische aandoeningen, status epilepsie,
CVA. De meldkamer roept ons op op het moment dat de ambulancepost Maarheeze niet bezet is, waardoor de aanrijtijd boven de 15 minuten komt. In totaal zijn
we een 10 tal keer voor bijstand opgeroepen.

De handelingen die we mogen verrichten is in eerste instantie beperkt tot de BLS. Het transport van de patient wordt normaal door de Nederlandse collega's gedaan, mits er meerdere slachtoffers zijn of dat de OVD-G anders beslist.

De samenwerking met de Nederlandse collega's is zeer goed. Uitwisseling van gebruikte materialen wordt via de aanwezige ambulance gedaan.

Op 30 november as. wordt het beneluxverdrag ondertekend, hetgeen zal gaan betekenen dat de Nederlandse collega's in de toekomst ook op Belgische grondgebied zullen komen assisteren.

Dit is uiteraard een zeer goede ontwikkeling, hetgeen al veel eerder had moeten gebeuren. De Nederlanders laten ons toe, dus waarom ook niet anders om.
Het begin is in iedergeval gemaakt.


Mvg, Erwin
Verpleegkundige (NL)
Ambulancier Dringende Geneeskundige Hulpverlening Dienst 100/112 (BE)
Ambulancedienst De Grensstreek BvBa    Regio Hamont / Neerpelt / Overpelt / Grensgebied Cranendonck www.grensstreek.com


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #43 Gepost op: 27 november 2009, 19:17:57
Bedankt allemaal voor de keurige uitleg! Ik vond het interessant om te lezen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #44 Gepost op: 1 december 2009, 12:53:49
we gaan als chauffeurs en verpleegkundigen geen discussie voeren met de MUG arts 'over' de patient heen
we behandelen volgens lpa totdat de MUG arts ter plaatse is, als deze al ter plaatse komt.

als hij daadwerkelijk ter plaatse komt is het even aftasten of hij onze ingezette behandeling kan waarderen, als dit zo is
zal hij min of meer een afwachtende rol innemen en er op toezien dat de patient naar 'zijn' ziekenhuis gaat (centenkwestie?)

komt er een echte moraalridder dan mag je blij zijn met stalen neuzen in je werkschoenen want die walsen het liefste over je heen
ook in deze situatie proberen we ons fatsoen te houden ten opzichte van elkaar en voeren we na overdracht van de patient in het ziekenhuis
een gesprekje met de mug arts en zijn verpleegkundige of het allemaal op zo een manier moet (bijvoorbeeld discussie over medicatie stofnaam en merknaam).

al met al niet echt een ideaal situatie maar onze inzetten hebben wel degelijk effect en er zijn al voldoende inwoners van riemst blij dat die hollanders zo snel waren en dat is toch uiteindelijk wat telt.

dat je verder als ambulancier in belgie weining voorstelt merk je ook dat je op een ehbo amper wordt aangesproken of aangekeken en als je al iets durft te zeggen dan kijkt men of men water ziet branden (uitzonderingen daargelaten) hang je echter een stethoscoop om je nek dan wordt je wel als vakbroeder gezien en soms zelfs als docter aangesproken.....

wat betreft het wettelijk gedeelte zal ik dit eens navragen daar ben ik niet volledig van op de hoogte
wordt dus vervolgd

groeten fast-one



Achja, Belgie is nog wat archaisch en hierarchisch ingesteld, als ik de serie SPOED! op tv  zie weet ik al genoeg  ;) :-\ :-X :'(   ook al is dat misschien wat gechargeerd,
Jammer dat zorgmedewerkers zoals artsen en verpleegkundigen in Belgie omgangsvormen missen in de omgang met ambulancemedewerkers. In de USA komt dat ook voor, helaas.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #45 Gepost op: 3 december 2009, 23:27:24
Achja, Belgie is nog wat archaisch en hierarchisch ingesteld, als ik de serie SPOED! op tv  zie weet ik al genoeg  ;) :-\ :-X :'(   ook al is dat misschien wat gechargeerd,
Jammer dat zorgmedewerkers zoals artsen en verpleegkundigen in Belgie omgangsvormen missen in de omgang met ambulancemedewerkers. In de USA komt dat ook voor, helaas.

Als je Spoed als referentie gaat nemen voor de Belgische hulpverlening nodig ik je hierbij uit voor een dagje mee te rijden bij ons in Antwerpen (en dat meen ik)...je mag veel zeggen, maar er zijn grenzen.

Vraag die ik mij stel is wat de ziekteverzekering gaat zeggen als ze een Nederlandse factuur van paar honderd € ?? krijgen in plats van de forfataire 54€ voor de eerste 10 km hier in Belgie
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #46 Gepost op: 6 december 2009, 22:07:24
Daar zijn afspraken over gemaakt, geloof ik.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #47 Gepost op: 22 december 2009, 00:08:23
@ Joffry:

Denk dat we genoeg verstand hebben om realiteit en fictie van elkaar te scheiden (Spoed is een tv serie moest je het nog niet weten)

Wat aanleunend bij dit onderwerp:

In België hebben we reeds een aantal jaar het proefproject PIT (paramedisch interventie team)

Dit is een ambulance die vertrekt van op een spoedgevallendienst.  De chauffeur is ambulancier en de verpleegkundige is een spoedverpleegkundige.   PIT heeft ook een aantal protocollen die ze zelfstandig / na overleg met arts mogen toepassen.  
PIT is dus tussen ambulance en MUG (MMT) te situeren.  

PIT is enigsinds te vergelijken met een Nederlandse ambulance (wel minder protocollen dan nederlandse LPA)

Hogerop in dit onderwerp sprak men over het ziekenhuis van Genk.  In dit ziekenhuis staat bijvoorbeeld een PIT (http://www.zol.be/Internet/nieuws/nieuws.asp?id=1355)

Ik denk dat België en Nederland soms meer naar elkaar toegroeien dan we denken (al gaat het veel te traag)
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #48 Gepost op: 22 december 2009, 00:21:32
Behoorlijk goed dat er afspraken zijn gemaakt over dit soort hulpverlening !
Ik vind het alleen jammer dat de Belgen in opleiding / kennis etc "achter lopen" op de NL'ers en Duitsers, kunnen die jongens op de ambu natuurlijk ook niks aan doen...
Ik neem aan dat als er goede afspraken worden gemaakt er bijv protocollen worden "gestroomlijnd".
Kan iemand mij vertellen of de kans bestaat dat dit ook (ooit..) wordt gedaan met opleidingen etc ?

groetjes,

Keusjuh


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #49 Gepost op: 22 december 2009, 00:27:40
In België zijn er wel geruchten hier en daar dat men ambulancezorg gaat hervormen (hogere opleiding, meer verpleegkundigen,...)  

Het PIT breidt men ieder jaar wel meer en meer uit. (Deze hebben nationaal dezelfde basisprotocollen, regionaal aangepast)

Verenigingen zoals vvvs hebben ook zo wel hun idee op ambulancezorg:

http://www.vvvs.be/images/uploads/spoedgevallen/visienota_dgh_april_081.pdf

Er leeft dus wel wat maar wat wanneer gaat veranderen...
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver