Zeer grote hulpverlening Waterlekkage stadsverwarming Koopgoot - Rotterdam 24-12-2005

Auteur Topic: Zeer grote hulpverlening Waterlekkage stadsverwarming Koopgoot - Rotterdam 24-12-2005  (gelezen 27182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ltdoka

  • Gast
Water van 100 graden is geheel geen uitzondering, hier heb je geen druk voor nodig (denk maar eens aan een oververhitte motor, de stoom komt pas als je de vloeistof ruimte geeft om te expanderen, dat de druk niet idioot oploopt kun je weer met leken kennis vaststellen omdat je koelslangen met simpele wurgklemmen vast zitten en er niet afknallen)

Wanneer je een gesloten systeem hebt waar geen lucht in aanwezig is dan kun je water in principe ongelimiteerd verwarmen, de druk zal zich wel iets verhogen maar in vergelijk met de temperatuur is dat bijna te verwaarlozen. Pas op het moment dat er ergens een lek ontstaat zal er zich stoom gaan vormen op de plaats waar het water uit het lek ontsnapt deze stoom is overigens niet meer dan waterdamp (maar daarom niet minder heet) omdat er geen enkele druk op staat. Van oververhitte stoom zal dus in het geheel geen sprake zijn.gevaarlijker wordt het wanneer zich in het systeem wel lucht bevind omdat de druk op dat moment wel zeer hoog kan oplopen dermate hoog zelfs dat de treksterkte van het materiaal waarvan het systeem is gemaakt overschreden kan worden met explosie als direct gevolg.

Anderom werkt het eigenlijk net zo, wanneer ik water in een vacuum terug breng tot een temp. van minimaal -20 graden dan blijft het water gewoon water als ik het vacuum langzaam aflaat nemen bij normale druk heb ik dan water van -20 graden wanneer dit water om welke reden dan ook in beweging zou komen is het in minder dan geen tijd ijs geworden

Overigens iedereen met verbrande voeten, sterkte met de feestdagen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article90589.ece

‘Gevaar nog niet geweken’

ROTTERDAM - De politie vreest voor verzakkingen op de Coolsingel en op de straat rondom de Koopgoot. Straatstenen zijn door het vele water en de stoom losgeraakt.
Te zien is dat stukken steen door het stromende water tientallen meters zijn meegesleurd. Winkeliers mogen in de straat alleen op eigen risico in het afgezette gebied vertoeven. Volgens ambulancemedewerkers blijven veel getroffen winkeliers bij hun winkel om hun zaak in het oog te houden.

,,Het water stroomt nog steeds, dus vertrouwen doe ik het niet,’’ weet een medewerker van een kledingwinkel die uitkomt in de Koopgoot. Ook hij is achtergebleven. ,,We hebben staan vegen, maar je houdt het niet tegen. Het water bleef maar komen.’’

De stenen voor de deur van zijn winkel zijn broos geworden. ,,Als je er hard op stampt komen de barsten in,’’ vertelt een ander die in de buurt van de HEMA was toen het gebeurde.

,,Ik heb geprobeerd mensen te helpen, maar het gevaar was daar vrij snel geweken. Volgens de brandweer is het door de slechte staat van de straat nog steeds gevaarlijk.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article90588.ece

‘Binnen seconden naar twintig centimeter water’

ROTTERDAM - ,,In een enkel ogenblik stond ik tot aan m’n enkels in het water. Wat was dat heet zeg,’’ vertelt Leo Willemsen die bij C&A werkt op de afdeling in de Koopgoot.
Zijn voet is eerstegraads verbrand. ,,Nu valt de pijn mee, maar de schrik zit er goed in.’’ Volgens de Rotterdammer rees het water binnen enkele seconden tot twintig centimeter hoogte.

,,Onze zaak is direct ontruimd. Er was geen paniek. Maar ik vrees voor het winkelend publiek. Zij liepen juist die kant op waar het water het hoogst stond.’’ Willemsen heeft zelf één ander slachtoffer gezien. ,,Een oude man wiens voeten verbrand waren zat over te geven op een bankje. Hij was er slechter aan toe dan ik.’

Van ambulancemedewerkers vernam Willemsen dat er nog zes slachtoffers zouden zijn. Jeffrey Maas bekomt enkele meters verderop van de schrik. ,,Wij hebben aan de Korte Hoogstraat wel zo’n dertig mensen uit het water geholpen.’’

Maas was toevallig uitgerust met waterdichte schoenen. ,,Ik heb met een collega mensen uit een oliebollenkraam staan tillen. De eigenaar wilde bij z’n handel blijven, maar het was levensgevaarlijk. De putten sprongen tot onze knieën omhoog.’’

Collega Sebastiaan van der Steen vreest ook voor winkelende mensen. ,,Veel wilden hun fiets nog gaan halen en leken geen besef te hebben van de temperatuur van het water. Maar je zag hun gezichten betrekken zodra ze het water voelden.’’

Op enkele meters van het geslagen gat wist H. Roos zijn voor Rotterdammers bekende orgel te redden. ,,Maar dat ging maar net. De banden van fietsen en auto’s sprongen gewoon van de hitte. Gelukkig waren de mensen rustig en bleven ze ongedeerd,’’ zegt hij. ,,Maar voor winkeliers is dit een regelrechte ramp. We missen allemaal een geweldige dag.’’

Een medewerkster van een schoenenwinkel op de Coolsingel kan erover meepraten. ,,Dit had onze dag moeten worden. Wat een drama. Ik hoop maar dat de mensen ongedeerd zijn, dat is altijd nog belangrijker. Helaas zag ik een oude vrouw op haar sokken rondlopen. Ze bleef rustig, maar het blijft verschrikkelijk.’’


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Bart S

  • Gast
Wow.... best een bizar gezicht zeg, die stoomwolken....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/article90595.ece

Tienduizenden woningen in de kou door lek leiding

ROTTERDAM (ANP) - 40.000 huishoudens in Rotterdam en Capelle aan den IJssel hebben geen warm water en geen verwarming. Eneco verwacht dat de problemen binnen een uur of twee uur verholpen zijn. ,,Het gat in de leiding is dan gedicht'', aldus een woordvoerder zaterdagmiddag. ,,De druk op de leiding kan dan weer worden opgevoerd.''
Bewoners die in de buurt van de lekkage wonen, kunnen echter nog langer problemen ondervinden. In de Korte Hoogstraat zit een gat in het wegdek van naar schatting drie meter diep en een doorsnee van zes meter. Het gat is veroorzaakt door het lek. Er komt nog wat water uit en stoom. Het is volgens omstanders een enorme ravage. ,,In de wijde omgeving liggen brokken steen en het is een grote modderpoel.'' In de winkels ligt veel water en zand.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Blij dat ik lekker in Den Haag zit, lekker kopje thee, lekker kacheltje..... ;D

maar bizar incident zeg! Succes daar in Rotterdam!
greetz,  Enrique


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Blij dat ik lekker in Den Haag zit, lekker kopje thee, lekker kacheltje..... ;D

maar bizar incident zeg! Succes daar in Rotterdam!

Je hebt je bronnen in Rotterdam natuurlijk wel ff gebeld voor info of niet soms ;D ;D ;D ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Je hebt je bronnen in Rotterdam natuurlijk wel ff gebeld voor info of niet soms ;D ;D ;D ???

had je porto 4 niet bij staan dan?  ??? ;D ;D ;D