Nieuwjaarsduik!

Auteur Topic: Nieuwjaarsduik!  (gelezen 17451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2007, 09:44:24
Wie zegt dat er wat mis mee is? Het is de KNRM zelf die zich op het standpunt stelt dat bewaken van evenementen niet overeenkomt met de doelstelling van de KNRM.

Toen wij de surf overtocht over het kanaal begeleiden en een verzoek indienden in IJmuiden voor begeleiding van het laatste stuk naar het strand kregen we nee als antwoord met deze motivatie.(door waterevenementen als KNRM te begeleiden kweek je een gevoel van veiligheid en bevorder je de deelname, waardoor de veiligheid eigenlijk afneemt. Dit omdat meer mensen zich in gevaar zullen gaan begeven. De doelstelling van de KNRM is hulp aan mens en dier in nood, niet het bevorderen dat mensen zich in gevaar gaan begeven )

Er is daar wat voor te zeggen, maar mijn observering was dus: hier wint kennelijk de PR het van de principes.

Daar is niets mis mee, maar het is wel een interessant gegeven. Het is dus een dynamisch standpunt?

Ook interessant is dat sommige redders (net als sommige brandweermensen) dingen lezen die er niet staan.
Het doet er in deze niets toe, maar Ik vind zelf het begeleiden van waterevenementen een goede gelegenheid om je te profileren. De mensen kiezen zelf welke aktie ze ondernemen en ik stort ze niet in gevaar. Ik zeg wel altijd voor aanvaarding van de opdracht dat als er elders echt wat aan de hand is we er wel heen moeten. (En daar zit idd een valkuil in...)

Henk

PS. Een hele mooie plaat!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2007, 13:27:28
Het hele web staat vol met mooie plaatjes. Ter info ook nog ff een krnm artikeltje:
http://www.knrm.nl/70reddingstations/zandvoort/04nieuws/?TheArticle=8207&hm=1

verder nog veel mooie foto's op
http://www.zandvoortinbeeld.nl/webalbum.php?select=Nieuwjaarsduik%202006&start=96&page=7 (en andere pagina's)
[img]/img]


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2007, 22:56:33
Op het Ouddorpse strand doken tijdens de 25e nieuwjaarsduik zo'n 212 mensen in het zilte nat.

Zie http://www.ouddorpsereddingsbrigade.nl

klik hier voor de foto's : http://www.pixagogo.com/0995074991

Klik hier voor hte filmpje van RTV Rijnmond:http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/januari2007/01-01-Nieuwjaarsduik.rm

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2007, 00:42:50
Nog een plaatjes aanvulling.. 8) heb vanavond de foto's van onze fotograaf binnengekregen. Zitten een aantal erg mooie tussen die ik toch met jullie wil delen: http://www.zrb.info/index.php?item=nieuws&id=151
(fotoalbums staan onderaan)
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2007, 22:46:35
Net de site van RN bekeken en ik zag weer goede PR voor Zandvoort.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2008, 12:54:43
zie onderstaand artikel

Reddingsbrigade raakt weg kwijt op IJsselmeer

Gepubliceerd op 01 januari 2008, 20:49
Laatst bijgewerkt op 01 januari 2008, 21:05

enkhuizen -  Drie leden van de vrijwillige Reddingsbrigade Enkhuizen zijn dinsdagmiddag door de mist de weg kwijtgeraakt op het IJsselmeer. Dit gebeurde na de Nieuwjaarsduik, waar zij in het water hand- en spandiensten hadden verleend.



Sven van Deelen, Anne Martijn Hoekstra en Tijmen van de Brink, allen nog in opleiding, hadden na afloop de taak om de vlet vanaf het zwembad terug te varen naar het haventje bij de camping op het Enkhuizerzand. Hemelsbreed een afstand van een paar honderd meter en normaal gesproken een fluitje van een cent. Maar deze keer liep het anders, vertelt Sven van Deelen.


Persoonlijk vindt ik het vreemd dat de bemanning bij naam wordt genoemd maar dit ter zijde. Verder klinkt dit als een vreemd verhaal maar niet onmogelijk.

9910001

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2008, 16:29:02
Tja, laten we Tijmen dan ook maar even aan het woord laten, toch?


Okee, ik geef meteen toe dat het stom was wat er gedeurde, maar ik wil toch even het een en ander rechtzetten. Ten eerste werkt een tomtom niet op het water, en de gps-systemen die dat wel doen zijn te duur voor de reddingsbrigade. We zijn een kleine brigade die voor dergelijke fratsen geen geld heeft. Een kompas kan natuurlijk wel maar dat was niet aan boord, iets dat ik bij de ledenvergadering zeker ga inbrengen. In het artikel staat ook dat we allen nog in opleiding zijn, dat is niet helemaal waar, ik ben gediplomeerd opstapper, de andere twee zijn inderdaad nog in opleiding. Dan wil ik ook nog even reageren op het berichtje van "knar" dat we niet zouden kunnen helpen bij de nieuwjaars duik. Als deze persoon het artikel goed gelezen zou hebben zou hij/zij weten dat dit gebeurde na de nieuwjaarsduik. Bij de duik zelf hebben we de boot niet gebruikt om te varen, alleen om het duikgebied af te bakenen en als tijdelijke opslag voor spullen zoals redvesten. Tijdens de duik en bij het wegvaren was de mist ook minder dicht dan later toen we gedesoriënteerd raakten. Ten slotte wil ik opmerken dat ik het vreemd vind dat wij als bemanning zo bij naam en toenaam genoemd worden in het krantenbericht. Het lijkt me dat dat weinig toevoegende waarde heeft. Groet, Tijmen (ik was de leidinggevende aan boord van de vlet op het moment van verdwalen).
Gepost door  Tijmen op 02-01 19:59

bron Noord Hollands Dagblad

Dit toont maar weer eens aan hoe verschillend de reddingsbrigades van opzet zijn. Reddingsbrigade Blaricum krijgt 133.000 euro voor een nieuwe rubberboot met boothut en enkhuizen heeft nog geen 400 euro voor een GPS...

Tijd voor wat landelijke normalisering lijkt me...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2008, 17:43:39
Het is een verschil waarvoor je een boot gebruikt, de taak wleke blaricum uitvoerd is anders als een nieuwsjaarduik bewaken. Het kan wel verstandig zijn om met mist minimaal een kompas bij je te hebben en anders je de boot op de locatie zelf traileren. Of gewoon wachten op beter weer.


9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2008, 20:59:25
Gps na avontuur op mistig IJsselmeer

Gepubliceerd op 04 januari 2008, 17:00

ENKHUIZEN -  
door PAUL GUTTER
De Vrijwillige Reddingsbrigade Enkhuizen heeft van de firma Joosten Watersport een hand-gps aangeboden gekregen. Dit nadat op nieuwjaarsdag drie leden van de reddingsbrigade de weg waren kwijtgeraakt op het mistige IJsselmeer.

Dat gebeurde nadat de reddingsbrigade de organisatie van de Nieuwjaarsduik op het Enkhuizerzand had geholpen. Sven van Deelen, Anne Martijn Hoekstra en Tijmen van de Brink moesten daarna de vlet terugvaren naar het haventje bij de camping, maar de mist gooide roet in het eten. Volgens Van Deelen voeren zij een verkeerde kant op en deden zij er een paar uur over om weer aan wal te geraken.

bron:http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article2934676.ece#reacties


Ohyes

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2008, 22:59:09
Applaus voor de firma Joosten Watersport  O0