Welke opleiding krijgen agenten voor achtervolgingen?

Auteur Topic: Welke opleiding krijgen agenten voor achtervolgingen?  (gelezen 1033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

deminion48

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 18 september 2021, 15:44:42
Vroeg mij eigenlijk af of agenten rijopleiding krijgen over achtervolgingen. Ik weet dat er een initiële basis rijopleiding is, dus zijn achtervolgingen daar een onderdeel van, of heb je daar aparte (vervolg)opleidingen voor? Of krijg je helemaal geen module over achtervolging tijdens de opleiding tot agent? En als je een opleiding daarover krijgt, is dat dan alleen theoretisch, of ook met simulaties/in de praktijk (op een afgesloten baan)?

Ik zie namelijk wel eens beelden van achtervolgingen langskomen, en het ziet er redelijk complex uit. Dus ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen zonder specifieke opleiding. Maar toen ik op internet ging opzoeken kon ik alleen iets vinden over de basis rijopleiding, die meer lijkt gefocust op veilig rijden door het verkeer met/zonder OGS. Ook zie ik dat agenten rammen met hun voertuig, dus leren jullie ook speciale ram methodes zoals de PIT manoeuvre en zijn er bepaalde protocollen daarvoor? Ik weet dat agenten in de SIV mogen inboxen en dat ze daarvoor zijn opgeleid. Of is alles rondom achtervolgingen gewoon op gevoel en leren terwijl je het doet?




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2021, 21:51:55
Er zijn aanvullende opleidingen en er ligt een hele mooie richtlijn over volgen en achtervolgen. Elke agent mag achtervolgen maar dat is aan regels gebonden. Een beetje Googlen helpt je wel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein