Kleurenblindtest

Auteur Topic: Kleurenblindtest  (gelezen 7049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Troy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Gepost op: 30 september 2021, 17:24:18
Hoi iedereen, ik heb op dit forum een keer een post gezien, en dan om precies te zijn deze van MaartenQ: https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,96025.msg1432624.html#msg1432624

En ik vroeg mij af of hier ook nog andere mensen zijn die dezelfde ervaring hadden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem wanneer het gaat om kleuren (HRR en ishihara test zijn moeilijk, maar kan buiten wel gewoon kleuren onderscheiden: groene auto gele auto, rode jas bruine jas, enz.) maar wanneer ik contact opneem met werving & selectie zeggen ze dat hun niks weten over een test met elektriciteitsdraadjes, en dat bij hun alleen maar de HRR en ishihara test bekend is, terwijl voor mij zo'n test met die elektriciteitdraadjes makkelijk te doen is. Dus wil graag weten of er mensen zijn met een vergelijkbare ervaring.

Bedankt!




2fast

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2021, 17:05:15
Je kan KLM health services eens bellen, die nemen de medische keuringen volgens mij allemaal af. Ik kreeg inderdaad gewoon een boekje met bolletjes en daar moest ik cijfers in zien.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2021, 20:10:42
Van kombijdepolitie.nl
Citaat
Kleuren zien en onderscheiden
Je moet kleuren kunnen zien en onderscheiden. Tijdens de medische keuring wordt er, aan de hand van de Ishiharatest en eventueel de HRR test, gecontroleerd of je aan de eisen voldoet. Deze test moet met positief gevolg worden afgelegd.

Dit is ook wettelijk vastgelegd in regelgeving. Regeling aanstellingseisen politie 2002 bijlage 5:
Citaat
Kleuren zien en onderscheiden

– het kunnen onderscheiden van die kleuren die voor de functie van belang zijn: goede score op HRR-test of Ishihara-test; bij twijfel de Farnsworth D15-test

Meer smaken zijn er helaas niet. Je zou nog wel naar een niet executieve functie kunnen kijken, zoals meldkamercentralist of ict-expert. Daarvoor wordt er over het algemeen helemaal niet op kleur getest.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Alfa-00

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2021, 10:51:16
Hoi iedereen, ik heb op dit forum een keer een post gezien, en dan om precies te zijn deze van MaartenQ: https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,96025.msg1432624.html#msg1432624

En ik vroeg mij af of hier ook nog andere mensen zijn die dezelfde ervaring hadden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem wanneer het gaat om kleuren (HRR en ishihara test zijn moeilijk, maar kan buiten wel gewoon kleuren onderscheiden: groene auto gele auto, rode jas bruine jas, enz.) maar wanneer ik contact opneem met werving & selectie zeggen ze dat hun niks weten over een test met elektriciteitsdraadjes, en dat bij hun alleen maar de HRR en ishihara test bekend is, terwijl voor mij zo'n test met die elektriciteitdraadjes makkelijk te doen is. Dus wil graag weten of er mensen zijn met een vergelijkbare ervaring.

Bedankt!

Hoi Troy,

Ik ken je probleem, helaas. Dit is de reden dan ik mijn focus van de politie naar de Marechaussee aan het verleggen ben. Hoe vervelend ook... Bij Defensie testen ze je ogen uitgebreider dan bij de politie; Ishihara, HRR, elektriciteitsdraadjes en het op volgorde leggen van bepaalde kleuren. Dit vergroot dus zeker je kans, ten opzichte van de politie.
Alfa-dubbel-nul / Integraal Veiligheidskundige / Evenementenbeveiliger


wgroen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2021, 16:58:59
Van kombijdepolitie.nl
Dit is ook wettelijk vastgelegd in regelgeving. Regeling aanstellingseisen politie 2002 bijlage 5:
Meer smaken zijn er helaas niet. Je zou nog wel naar een niet executieve functie kunnen kijken, zoals meldkamercentralist of ict-expert. Daarvoor wordt er over het algemeen helemaal niet op kleur getest.

Wordt er in de praktijk ook gebruik gemaakt van de Farnsworth d15? Ik ben benieuwd omdat deze namelijk niet vermeld staat op de website van kombijdepolitie en ook niet tijdens mijn gesprek met recruiters is benoemd.


Alfa-00

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2021, 13:24:44
Hoi iedereen, ik heb op dit forum een keer een post gezien, en dan om precies te zijn deze van MaartenQ: https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,96025.msg1432624.html#msg1432624

En ik vroeg mij af of hier ook nog andere mensen zijn die dezelfde ervaring hadden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem wanneer het gaat om kleuren (HRR en ishihara test zijn moeilijk, maar kan buiten wel gewoon kleuren onderscheiden: groene auto gele auto, rode jas bruine jas, enz.) maar wanneer ik contact opneem met werving & selectie zeggen ze dat hun niks weten over een test met elektriciteitsdraadjes, en dat bij hun alleen maar de HRR en ishihara test bekend is, terwijl voor mij zo'n test met die elektriciteitdraadjes makkelijk te doen is. Dus wil graag weten of er mensen zijn met een vergelijkbare ervaring.

Bedankt!

Goed nieuws Troy,
Ik hoorde van een kennis dat de keuringsarts ook de 'colour arrangement test' gebruikt, dus het op volgorde leggen van bepaalde kleuren.
Het lijkt me dat dit nieuw is, want ik heb dit niet eerder gehoord. Ik neem aan dat dit jouw kans vergroot.
Alfa-dubbel-nul / Integraal Veiligheidskundige / Evenementenbeveiliger


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2021, 10:52:21
Bijzonder dat we onze testen gaan aanpassen aan de ongeschikte kandidaten. Als er een overval is gepleegd en ik moet uitkijken naar een persoon in een rode trui dan is het wat onhandig dat mijn collega de auto uitspringt en zijn/haar wapen richt op een persoon in een groene of grijze trui.. ???


fiep91

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2021, 18:41:38
Bijzonder dat we onze testen gaan aanpassen aan de ongeschikte kandidaten. Als er een overval is gepleegd en ik moet uitkijken naar een persoon in een rode trui dan is het wat onhandig dat mijn collega de auto uitspringt en zijn/haar wapen richt op een persoon in een groene of grijze trui.. ???

Compleet met je eens!


S almelo92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #8 Gepost op: 26 december 2021, 11:53:36
Bijzonder dat we onze testen gaan aanpassen aan de ongeschikte kandidaten. Als er een overval is gepleegd en ik moet uitkijken naar een persoon in een rode trui dan is het wat onhandig dat mijn collega de auto uitspringt en zijn/haar wapen richt op een persoon in een groene of grijze trui.. ???

Je kunt die standaard testen lastig vinden met die gekleurde bolletjes waar je een cijfer moet zien, maar wel kleuren zien! Ik heb hier ook last van en kreeg de test waar je de kleuren op volgorde moet neerleggen. Ben niet kleurenblind en als ze deze test niet hadden gehad kon ik niet beginnen. En ik zie duidelijk wel als een overvaller een rode of grijze trui draagt.

T is juist goed dat ze de testen uitgebreider doen en meer soorten.


daniquevh

  • Sollicitant agent feb 2022
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #9 Gepost op: 27 december 2021, 08:21:45

Er zijn de afgelopen jaren heel veel testen/toetsen aangepast omdat er anders té veel mensen zouden afvallen haha

Bijzonder dat we onze testen gaan aanpassen aan de ongeschikte kandidaten. Als er een overval is gepleegd en ik moet uitkijken naar een persoon in een rode trui dan is het wat onhandig dat mijn collega de auto uitspringt en zijn/haar wapen richt op een persoon in een groene of grijze trui.. ???