Dyscalculie en solliciteren

Auteur Topic: Dyscalculie en solliciteren  (gelezen 5161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alfa-00

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 22 november 2021, 10:58:05
Beste leden,

Ik ben benieuwd of er leden zijn die ervaring hebben met het solliciteren bij de politie of Marechaussee en dyscalculie hebben.

Was dit een grote belemmering? Liep je tegen zaken aan, zoals de selectie?


Alfa-dubbel-nul / Integraal Veiligheidskundige / Evenementenbeveiliger


Robin2548

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2021, 11:20:41
Hii!

Zelf geen ervaring met Dyscalculie, maar kan me voorstellen dat de cijferreeksen lastig kunnen zijn.
Heb je daar al eens mee geoefend? De cijferreeksen zijn een serieus onderdeel van de Cognitieve testen, naast cijferreeksen heb je ook rekenen met letters. Check deze video even om te kijken of je het snapt: https://kombijde.politie.nl/agent-worden/aanmelden/selectie-cognitie

Misschien is het ook een kwestie van veel oefenen en de trucjes leren? Nogmaals heb zelf echt geen ervaring ermee, dus heb geen idee hoe jij het ervaart.


Drenthe_Roden

  • Geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2021, 12:16:16
Bij mij heeft men Dyscalculie vastgesteld en had bij meerdere sollicitaties voor zowel politiekundige als agent op de CCT een gemiddelde score van 18/20. Het hoeft dus niks te zeggen. En je kunt ermee oefenen, wat de cijferreeksen betreft.
Eerst zien, dan geloven.


Robin2548

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2021, 12:59:01
Bij mij heeft men Dyscalculie vastgesteld en had bij meerdere sollicitaties voor zowel politiekundige als agent op de CCT een gemiddelde score van 18/20. Het hoeft dus niks te zeggen. En je kunt ermee oefenen, wat de cijferreeksen betreft.

Hahah wow, dan heb ik niks gezegd


Claire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2021, 15:41:25
Dag,

Ik heb zelf ook dyscalculie en heb de testen ook ruim gehaald. Je moet gewoon goed gaan oefenen. En je mag uiteraard ook kladpapier gebruiken. Dus dyscalculie hoeft je zeker niet tegen te houden om bij de politie te gaan werken.


Alfa-00

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2021, 12:54:00
Bedankt voor de reacties allen!

Helaas al meerdere malen afgewezen omdat mijn rekenniveau tijdens de capaciteitentest te laag is. Helaas zodanig, dat het niet te compenseren is met een ander onderdeel uit de test.
Ik heb spijtig genoeg een aardig zware vorm van dyscalculie, waarbij oefenen niet tot weinig helpt, en het uitrekenen erg veel tijd kost, waardoor de minuut tijd van de vraag alweer voorbij is.

Maar goed, ik heb het nu bij de KMAR geprobeerd!
Alfa-dubbel-nul / Integraal Veiligheidskundige / Evenementenbeveiliger


Dinkleberg!

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2022, 17:55:10
Ook ik heb dyscalculie, maar heb de cognitieve testen tot 3 keer toe gehaald met o.a. een score van 18/20. Die keer had ik geoefend met cijferreeksen, de keer dat ik niet oefende, haalde ik 13/20.

De crux bij cijferreeksen zit hem niet alleen maar in het rekenen. Soms moet je bijvoorbeeld een cijfferreeks spiegelen, waarbij het getal dat je moet vinden, simpelweg het getal aan de overzijde van de puzzel, maar dan achterstevoren.

Daarnaast baart oefening tóch wel
degelijk kunst, alleen wellicht niet zoals mensen zonder dyscalculie dat doen. Oefenen met rekenen heeft bij mij weinig zin; ik word er niet beter in. In plaats daarvan, leer ik tafeltjes uit mijn hoofd. Bijvoorbeeld de tafel van 7, en dan ver door, tot 19 x 7 bijvoorbeeld. Op die manier herken je sneller het product of een som, en gaat worteltrekken en kwadrateren iets beter. Soms kan dat nét het verschil maken zodat je het verband op tijd ziet, en de rekensleutel vindt in de cijferreeks.

Nog een tip: je mag kladpapier gebruiken. Schrijf voor aanvang van de test een paar tafels op die je lastig vindt, dan kun je vanuit daar sneller rekenen als je onder stress staat.

Het is echt mogelijk, maar je moet jezelf nieuwe manieren aanleren om met de test om te gaan. Adapt, improvise, overcome. Heel veel succes bij de Kmar, laat het ons weten als het gelukt is!