Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 40750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2006, 11:15:28
Actie 6:

Op 01-02-2006 om 18.40 uur is de reddingboot Prinses Margriet gealarmeerd voor een zoekactie naar een vermist persoon. Een wandelaar was gaan wandelen in het natuurgebied de kwade hoek en door de mist de weg kwijtgeraakt. Hij stond inmiddels tot zijn enkels in het water. Ter plaatse vier opstappers met portofoon afgezet, omdat we door de mist niet ver genoeg op de wal konden kijken. Zelf langs de wal gevaren met al onze zoeklichten op. Even later kwam de melding dat onze opstappers de man gevonden hadden. Vanaf Ouddorp kwamen de unimog van Station Ouddorp, een terreinwagen en twee terreinwagens van de politie onze kant op. De unimog heeft het groepje opgepikt en vervoerd naar ons station. Daar is de man nog onderzocht door ambulance-personeel, maar hij verkeerde in goede gezondheid.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 5 februari 2006, 21:06:10
Actie 7:

Op 05-02-2006 om 10.45 uur alarm voor de reddingboot Prinses Margriet voor een sportvisbootje aan lager wal ter hoogte van de boei Pampus 9. Uitgevaren en snel ter plaatse. Daar lag het bootje hoog en droog. Drie opstappers afgezet met de sleeptros. Verbinding gemaakt en het bootje voorzichting in dieper water getrokken. Naar de Stellendamse haven gesleept en afgeleverd bij de trailerhelling. Toen waren we gelijk terug op station.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #22 Gepost op: 7 februari 2006, 16:36:35
Ameland, 7 februari 2006
Man overboord
  
Vanochtend vroeg werd alles in het werk gezet om de overboord geslagen man die op wacht zat, te vinden. Het Russische schip voer op dat moment op de Noordzee boven de waddeneilanden. De kustwacht zette diverse reddingboten, een helikopter en een marineschip in om deze man te zoeken.

Om 03.15 ging het alarm voor de bemanning van de KNRM reddingboten “Anna Margaretha”, de “Graaf van Bylandt” en de “Frans Hoogewind”. De bemanning van de Amelander reddingboot was rond half 4 aan boord en klaar om af te varen toen ze de coördinaten voor de zoekactie doorkregen van het Kustwacht Centrum (KWC). Zij kregen de meeste oostelijke positie waar vanuit gezocht moest worden (53.390Noord / 005.560 Oost). Ook de Hrms Snellius was onderweg naar dezelfde positie.

De “Anna Margaretha” werd gevraagd om On Scene Commander (OSC) te worden en het KWC coördineerde de zoekactie. Nadat de bemanning contact had gehad met de “Hrms Snellius”, die nog ongeveer 10 mijl te gaan had, spraken ze af dat ze daar samen in linie parallel aan de verbindingslijn van de 2 opgegeven posities, op onderlinge afstand van een ½ mijl een koers van 250 graden en een snelheid van 10 mijl, in de richting van de reddingboten “Graaf van B.” en “Frans H.” gingen varen. Deze twee reddingboten deden het zelfde maar dan met een koers van 70 graden.

Helaas verliep het marifoon kontact met de “Graaf van B.” en de “Frans H.” slecht tijdens de zoekactie. De vuurtoren van Terschelling de “Brandaris” bemiddelde hierin. Ook het marifoon contact met de Hrms Snellius was zwak en stoorde behoorlijk.

Ook helikopter ”Pedro 2” was gealarmeerd en vloog rond half vijf ’s ochtends boven de reddingboten en verkende de eerder genoemde lijn vanuit de lucht. Tevens werd door het KWC de in de buurtzijnde schepen verzocht om mee te zoeken naar de vermiste persoon.

Rond half zes meldde de heli “Pedro 2”  dat deze terug moest om te gaan tanken op het boorplatform L9 FF-1, en dat deze over een half uur weer in de lucht zou zijn. Om 06.15 uur ontmoetten ze de reddingboten “Graaf van B.” en de “Frans H.” en besloten na overleg dat ze allemaal 180 gr. zouden draaien en op onderlinge afstand van een ½ mijl weer dezelfde weg terug te nemen, wederom parallel aan de Traffic lane. Ook de Hmrs Snellius ging weer mee in oostelijke richting. Inmiddels was ook de  reddingboot van Schiermonnikoog “Christien” gealarmeerd. Ook was er een nieuw zoekgebied uitgezet door het KWC.

De volgende 4 punten waren opgegeven : A :  53.40 N en 006.00 Oost
                                                                    B : 53.37 N en 006.03  Oost
                                                                    C : 53.28N en  005.22 Oost
                                                                    D : 53.32 N en 005.20 Oost.
De “Christien” startte bij punt B en ging naar Punt C terwijl de “Anna M.” doorstoomde naar de lijn A – B. De “Graaf van  B.” en de “Frans H.”  naar lijn C en D.

Om 07.40 uur meldde de heli zich af en ging terug naar zijn standplaats de Kooi.
Vlak daarna kwam het bericht door dat de vermiste persoon een briefje had achter gelaten en dat hij slechts gekleed was in een T-shirt.  Gezien de water temperatuur en de tijdsduur van de vermissing, bleef er weinig hoop de vermiste man te vinden. Rond 08.00 uur waren de zoekende eenheden op het einde van het zoekgebied en werd door het KWC het sein  “einde zoekactie” gegeven.
Met gemiddeld snelheid van 22 mijl gingen ze terug naar reddingstation Ballumerbocht op Ameland waar ze om half tien weer voor de kant lagen.

(foto van gemaakte track op de plotter gemaakt door schipper Theo Nobel)



Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 1 maart 2006, 16:38:13
dinsdag 28 februari om17.30 krijgt de kustwacht een alarmering binnen dat een bootje dat aan lager wal dreigt te raken nabij Muiden. Ruim vijf minuten later alarmeert de RAC Gooi- en Vechtstreek:
0703306 17:35:39 28-02-06 GROUP Pr 3 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed BRW Naarden (Reddingsbrigade)
voor de reddingsbrigade Naarden voor een schip met een touw in de schroef nabij de haveningang bij Muiden die aan lager wal dreigde te geraken.
 
0703306 17:51:11 28-02-06 GROUP Pr 3 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed BRW Naarden (Reddingsbrigade)
Nog maar eens alarmeren, want eigenlijk was er bij dit weer en deze water tempeatuur toch wel enige haast bij geboden.

Om 17.56  meldt zich de snelle reddingsboot van RB Naarden de ronduit zich, want de grotere reddingsboot "Johannus Smit" is door onderhoud niet inzetbaar, met één bemanningslid op 16 en wacht nog even op het andere bemanningslid. 18.06 vaart de ronduit dan uit om om 18.17 ter plaatse te komen. Het is dan slecht weer: er staat een stevige wind, het sneeuwt en het zicht is slecht.
 
Vlak daarna probeert "de ronduit" vergeefs kontakt te leggen met de kustwacht  maar moet enige tijd later telefonisch melden dat ook zij te kampen heeft met motorpech en het anker uit gegooid heeft.

Huizen wordt:
0703306 18:42:34 28-02-06 GROUP Pr 1 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed.Betreft alarmering voor redd.brig HUIZEN: Ass. Naarden. BRW Naarden (Reddingsbrigade)

gealarmeerd om ter assistentie met "de Huizer"te komen, want de grotere "Gooijer" is voor onderhoud  naar Post Watersport, maar is dit dan wel de goede capcode.

0703025 18:59:29 28-02-06 GROUP Pr 1 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/spoed BRW Huizen (Reddingsbrigade)Naarden (Reddingsbrigade)
0703306 19:01:04 28-02-06 GROUP Pr 1 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/spoed 2 boten dreigen aan de kade vast te lopen BRW
Nog maar eens alarmeren, want eigenlijk was er bij dit weer en deze water tempeatuur toch wel enige haast bij geboden. Met de tweede boot valt het "op de kade lopen" eigenlijk wel mee, maar het bootje met de touw in de schroef krijgt het na ander en een half uur toch wel een beetje benauwd.

Drie kwartier later is de Huizer ter plaatse, zich een weg banend door bar weer en neemt eerst de partikuliere boot met pech op sleep om daarna terug te keren voor de ronduit welke "rustig" voor anker lag.

Ook wij hebben uiteraard onze assistentie aangeboden, maar de kustwacht vond inzet van de Cobra en/of de Seeker niet nodig, zodat wij voor de warme kachel de inzet konden blijven volgen. Petje af voor de heren,  8) want het was zeker geen lolletje. Zeker als je boot je ook nog in de steek laat!

Henk


--------------------------------------------------------------------------------
 
 


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2006, 19:01:52
Urk, 9 maart 2006
Urker hulpdiensten zoeken naar mogelijke drenkeling
  
De bemanning van het Urker KNRM-station werd op donderdag 9 maart 2006 opgeroepen om ter hoogte van de Urker vuurtoren te zoeken naar een mogelijke drenkeling.

Bij de vuurtoren had een wandelaar hulpgeroep gehoord, waarschijnlijk vanaf een stalen vletje met jongeren aan boord. Samen met de brandweerduikers, Hulpverleningsdienst Flevoland en het First Responder team van Urk.
Ter plaatse zoekslagen gemaakt en nadat het betreffende bootje door reddingboot Nagel gevonden was gevraagd of zij personen misten. Het antwoord was negatief, en ook zei men niet om hulp te hebben geroepen. Daar de opstappers het toch niet vertrouwden werd het bootje begeleid naar de Urker haven waar enkele politiemensen de jongens aan de tand konden voelen.
Al met al zo'n 30 hulpverleners aan de slag voor een oproep met een "goede afloop".

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2006, 23:37:17
http://www.telegraaf.nl/binnenland/35297671/Binnenvaartschipper_verdrinkt_op_IJsselmeer.html

Schipper binnenvaartschip verdronken op IJsselmeer
DRIEBERGEN - Een 36-jarige schipper van een binnenvaartschip is woensdagmiddag verdronken nadat hij overboord sloeg. Dat liet het Korps landelijke politiediensten (KLPD) woensdag weten.

De man, afkomstig uit Nieuwegein, sloeg rond 12.30 uur overboord van het binnenvaartschip Morgenstond. Het ongeval gebeurde ongeveer 1 kilometer uit de kust bij Lemmer.

Diverse diensten, waaronder de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de marine en de politie, zetten een grote zoekactie op touw. Zeven boten van de waterpolitie en de KNRM en twee helikopters van de marine en het KLPD waren bij de actie betrokken.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2006, 20:45:56
Ouddorp, 15 maart 2006
Eerste alarmering KNRM via C2000.
  
De laatste tijd is het erg rustig geweest met acties voor de reddingboten van de KNRM op ons eiland. Toch zijn de bemanningen wel voor de reddingmaatschappij in de weer geweest met oefeningen. Oefeningen, niet alleen op het water, maar ook met het nieuwe alarmerings-systeem C 2000. Via dat systeem vindt nu de communicatie plaats met de andere hulpverleningsdiensten, zoals politie, brandweer en ambulance.

Op woensdag 15 maart vond via dat nieuwe systeem de eerste echte alarmering plaats voor de reddingsboot van Ouddorp. Nabij de  Oosterboei kwam een sportvisboot met 3 personen aan boord in de problemen vanwege motorperikelen. Om tien over acht ’s morgens ging de pieper en 09.20 uur was de reddingboot ter plaatse. De 5½ meter lange en 1,80 meter brede sportvisboot werd op sleeptouw genomen en naar de werkhaven op de Brouwersdam gebracht. Volgens de uit Esch in Noord-Brabant afkomstige eigenaar was de motor recent nog nagekeken door de dealer en gereed gemaakt voor het nieuwe seizoen. Desondanks trad er toch weer motorstoring op. De reddingboot was 11.30 uur weer uitrukgereed.  

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 17 maart 2006, 02:20:55
Ouddorp, 15 maart 2006
Eerste alarmering KNRM via C2000.
 
De laatste tijd is het erg rustig geweest met acties voor de reddingboten van de KNRM op ons eiland. Toch zijn de bemanningen wel voor de reddingmaatschappij in de weer geweest met oefeningen. Oefeningen, niet alleen op het water, maar ook met het nieuwe alarmerings-systeem C 2000. Via dat systeem vindt nu de communicatie plaats met de andere hulpverleningsdiensten, zoals politie, brandweer en ambulance.

Op woensdag 15 maart vond via dat nieuwe systeem de eerste echte alarmering plaats voor de reddingsboot van Ouddorp. Nabij de  Oosterboei kwam een sportvisboot met 3 personen aan boord in de problemen vanwege motorperikelen. Om tien over acht ’s morgens ging de pieper en 09.20 uur was de reddingboot ter plaatse. De 5½ meter lange en 1,80 meter brede sportvisboot werd op sleeptouw genomen en naar de werkhaven op de Brouwersdam gebracht. Volgens de uit Esch in Noord-Brabant afkomstige eigenaar was de motor recent nog nagekeken door de dealer en gereed gemaakt voor het nieuwe seizoen. Desondanks trad er toch weer motorstoring op. De reddingboot was 11.30 uur weer uitrukgereed. 

Bron: www.knrm.nl

Het alarmeringssysteem C2000....

Ja ja, het blijft moeilijke materie  ::)


Henk

PS de schipper is gevonden, om 18.15.


StefanKleijer

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2006, 13:24:24
Gooi& Vechtstreek:

13:19:29 19-03-06 G BRAN A 
PR 1 A27 L - STICHTSEWEG 107,8 ALMERE DIENSTVERLENING/REDDINGSBRIGADE/SPOED MELDING KOMT TE VERVALLEN   
     A  0703025BRW HUIZEN ( REDDINGSBRIGADE CENTRALISTEN ) 
     A  0704999BRW GOOI EN VECHTSTREEK ( MONITOR GMK ) 

13:17:29 19-03-06 G BRAN A 
PR 1 A27 L - STICHTSEWEG 107,8 ALMERE DIENSTVERLENING/REDDINGSBRIGADE/SPOED   
     A  0703025BRW HUIZEN ( REDDINGSBRIGADE CENTRALISTEN ) 
     A  0704999BRW GOOI EN VECHTSTREEK ( MONITOR GMK )

Flevoland:
13:14:35 19-03-06 G BRAN A 
KAZERNEREN: VOOR DE VRIJWILLIGERS STAD   
     A  0700180BRW ALMERE-STAD ( VRIJWILLIGERS PLOEG 1 )   
     A  0700181BRW ALMERE-STAD ( BEVELVOERDER VRIJWILLIGERS PLOEG 1 ) 
     A  0700190BRW ALMERE-STAD ( VRIJWILLIGERS PLOEG 2 )   
     A  0700191BRW ALMERE-STAD ( BEVELVOERDER VRIJWILLGERS PLOEG 2 )   
 13:11:16 19-03-06 G BRAN A 
PRIO 1 STICHTSE BRUG RECHTS A27 R - STICHTSEWEG ALMERE DRENKELING (CLASSIFICATIE WO: KLEIN,WO) 681 683 671 642   
     A  0700001BRW FLEVOLAND ( MONITORCODE ) 
     A  0700013BRW FLEVOLAND ( OVD-ZUID ) 
     A  0700160BRW ALMERE-STAD ( BEROEPSGROEP )   
     A  0700163BRW ALMERE-STAD ( BEROEPS HV )   
     A  0700180BRW ALMERE-STAD ( VRIJWILLIGERS PLOEG 1 )   
     A  0700181BRW ALMERE-STAD ( BEVELVOERDER VRIJWILLIGERS PLOEG 1 ) 
     A  0700190BRW ALMERE-STAD ( VRIJWILLIGERS PLOEG 2 )   
     A  0700191BRW ALMERE-STAD ( BEVELVOERDER VRIJWILLGERS PLOEG 2 ) 

Wie weet hier wat er is gebeurd?????   ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2006, 15:55:07
Het betrof "een poging".

Wij waren met de Seeker nog op het water na het afleveren in de Aanloophaven Huizen van een (zeil)bootje met motorpech:





dus konden ons zeer snel ter plaatse melden (binnen 3 minuten: 13.18 uur). Het betrof iemand die van de Stichtse brug af wou springen maar daar vanaf (van het voornemen dan) gepraat werd.

Fietsers hadden het gemeld dat ze iemand op de brug hadden zien staan die er kennelijk vanaf wilde springen en de melding kwam bij Flevoland terecht. Die heeft (héél goed) de melding gecommuniceerd met Gooi en Vechtstreek die wel over reddingsboten beschikt. Zie je maar hoe goed het is dat wij die meldingen mee kunnen luisteren  ;). De kustwacht gaf ook snel door dat het niet meer nodig was, maar toen lagen we al voor de Stichtse Brug. Grappig was dat de OVD van de politie het duikteken voor "alles is oke" naar ons maakte, dat is goed te zien over grotere afstand. Opvallend genoeg veel beter als de duim omhoog. 

Henk