Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 40747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 26 maart 2006, 22:47:15
0703057   12:23:39   26-03-06   GROUP   Pr 1 GOOIMEER HUIZEN Dienstverlening/reddingsbrigade/Spoed BRW Blaricum (Persvoorlichter Reddingsbrigade)

Dat bleek een motorboot te zijn die op de Dijk lag.  De familie had 'm net gekocht. Er zat een roestvrij stalen tank in en toch bleek later dat het filter verstopt was geraakt. Dot type dieselmotor gebruikt twee liter per uur, dus de 100 liter tank raakt maar langzaam leeg. Daardoor kan de diesel verontreinigd raken met een bakterie, die een slijmerige massa veroorzaakt en het filter en de leidingen verstoppen kan, zeker bij wat golfslag.

Zie weer een  filmpje

Let op het 112 verhaal in het interview, daar ga ik morgen nog achteraan!

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #41 Gepost op: 27 maart 2006, 15:19:38
Die bakterie kan in elke dieseltank opduiken.. Vooral met kou is het risico groot, kan voorkomen worden door wat spiritus bij de diesel te gooien.. Dit voorkomt de vlokken waardoor het filter verstopt raakt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 27 maart 2006, 19:58:21
Die bakterie kan in elke dieseltank opduiken.. Vooral met kou is het risico groot, kan voorkomen worden door wat spiritus bij de diesel te gooien.. Dit voorkomt de vlokken waardoor het filter verstopt raakt.

vlokken (komt door de vorst) of een bacterie is iets anders, wij hadden ook die bacterie en dat heeft niets met die vlokken te maken, kan trouwens ook zijn dat je vervuilde diesel hebt getankt (met kleine vuildeeltjes)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 27 maart 2006, 23:44:55
vlokken (komt door de vorst) of een bacterie is iets anders, wij hadden ook die bacterie en dat heeft niets met die vlokken te maken, kan trouwens ook zijn dat je vervuilde diesel hebt getankt (met kleine vuildeeltjes)

zo'n bakterie trekt slijmerige draden in je diesel, geen vlokken. Het is een vieze drek. Er is een spulletje tegen, dat helpt pas na twee weken.

en nog even dit:

0703306   16:59:05   27-03-06   GROUP   Pr 3 NAARDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed rustig naar de post komen BRW Naarden (Reddingsbrigade)   
0703025   16:59:05   27-03-06   GROUP   Pr 3 NAARDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed rustig naar de post komen BRW Huizen (Reddingsbrigade)

Zonder spoed gingen we (Johannus Smit, Gooijer, Seeker, Hendrik Jacob, Frans Verkade Pedro 1) zoeken naar een vermiste catamaran, nog gespot op het Gooiemeer én op het ijmeer door diverse melders. Bleek uiteindelijk dat ze de cat op het strand hadden getrokken bij IJburg (daar werd de cat aangetroffen).

Best leuke golven, zeker voor de Gooijer die op het IJmeer bij Pampushaven zat...

Ik had mijn camera even maar niet mee. Anders had ik nu misschien geen camera meer  :o

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 28 maart 2006, 11:26:04
Wij hebben al eerder ervaring met het goedje opgedaan:

zie:

http://www.jason.knwv.nl/zeilersenmotorboten.htm

Citaat
Allervriendelijkst, beloofde ons terug te bellen. Dat gebeurde dan ook, met de mededeling dat de rescue vanaf het Gooimeer onderweg was. En het telefoontje was nog niet afgehandeld, of we zagen al in de verte een grote rubberboot zeer snel recht naar ons toe varen. Een geruststellend beeld.
Toen ze genaderd waren bleek het de Jachtservice Huizen te zijn met drie stevige knapen aan boord.
Even gaan dan gedachten door je hoofd over de twisten tussen de commerciële rescuebedrijven en de KNRM. Maar dat pakte heel geruststellend uit. Een van de eerste dingen die ze zeiden was dat ze nog even zouden wachten op een tweede rescueboot, die ook onderweg was. En dat bleek de KNRM zelf te zijn!
Toen overlegd hoe ze het zouden aanpakken, en met de grootste boot als sleper en de kleine aan de achterkant gingen we Muiden in. Wel moest er even met drie man aan het anker gesleurd worden om dat weer boven water te krijgen.
En onderweg naar binnen ging meteen een van de jongens van Jachtservice Huizen de motor onderzoeken. Er bleek geen diesel uit de tank te komen! Leeg? Nee. Door hard blazen op de dieselleiding die van de tank kwam schoot er een prop uit de opening en stroomde de diesel weer. En de motor liep weer als een zonnetje. In Muiden nog even gegevens uitgewisseld en toen konden we weer op eigen kracht door de sluis naar de jachthaven.
Maar ja, de situatie was natuurlijk niet ideaal. Dus de volgende dag naar de werf in Zuilen gevaren (ja, op de motor), en daar is het hele motorsysteem schoongemaakt. Inderdaad vertoonde de afgetapte diesel allerlei vlokjes.

Het bleef wel een groot raadsel, want we laten de motor altijd onderhouden, 's winters een volle tank en in het voorjaar alle filters vernieuwen.

en:
Citaat
Maar ja, dit leek ons geen basis om verder de Waddenzee op te gaan. Dus maar eens naar de Vetus Dealer op de Zuiderhaven gelopen en het probleem besproken. En hij had een antwoord. Hij vertelde dat er in het begin van het seizoen altijd enige jachten met dit probleem kampen. Oorzaak: bacteriegroei in de diesel. Hij vertelde dat je op allerlei manier geïnfecteerd kunt worden. Hij maakte daarom de tank van zijn dieselstation elke winter helemaal schoon. Hij adviseerde ons: tank leeg laten lopen, vullen met schone diesel en vergif voor de bacteriën toevoegen.
Met een klein flesje Kathlon FP 1.5, genoeg voor 1000 liter, terug naar de Zeekoe.

Kathlon FP 1.5, zo heet het goedje dus. De "grote rubberboot" was de Cobra van Jachtservice Huizen, en de KNRM was de "RESCUE", dat staat op de Seeker. Maakt niet uit, ze waren geholpen en daar gaat het om...


Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #45 Gepost op: 28 maart 2006, 21:17:18
Lemmer, 27 maart 2006 (nr. 3)
10 Duitsers beleven onstuimige stranding
   
Wind: Zuidzuidwest 6/7, Lemmer 27 maart – De melding op de pieper luidde “Vaartuig aan de grond gelopen prio 1, het tijdstip was 3 minuten over 7. Voor de twee lemster reddingboten was het een behoorlijke inspanning om tegen de korte hoge golven naar de opgegeven positie te komen. Met name de Wouter Vaartjes sprong soms van golftop naar golftop en dan maak je soms aardige klappen op het water. De opgegeven positie was VZ12, het Vrouwezand dus. Het betrof een zeiljacht van het type Bavaria 50 foot, met aan boord 10 personen. Dit waren de gegevens die we van de kustwacht te horen kregen.

Toen we ter plaatse kwamen had de Narwal van station Hindeloopen reeds een poging gewaagd om het jacht vlot te trekken. Maar het was al snel duidelijk dat dit geen kans van slagen had. De harde wind, op het zeiljacht werd in een bui een vlaag van 50 knopen gemeten (kracht 10), had het jacht hoog op de bank gezet. De golven die zo vlak voor het Vrouwezand met donderend geweld tegen de zijkant van het schip aan rolden, deden zo nu en dan het gehele schip achter een waas van water verdwijnen. Geen comfortabel plekje voor de 5 heren en 5 dames aan boord, die het schip gehuurd hadden voor een tochtje van Lemmer naar Den Oever.

Na vastgesteld te hebben dat iedereen aan boord OK was, afgezien van wat misselijkheid, en tevens na gecontroleerd te hebben dat het schip geen water maakte, heeft de Narwal de sleeptros van de Anna Dorothea overgebracht naar de “Flamingo”.

Om het schip los te trekken van de bank waren bijna alle 900 PKs van de Anna Dorothea nodig. Stukje bij beetje kwam er beweging in het schip en na een ruim kwartier gleed ze van de bank af. De opvarenden gaven te kennen dat ze graag naar Staveren wilden worden gebracht. Doordat er ook nog een touw om het roer heen zat geslagen konden ze deze rit niet zelfstandig maken en heeft de Anna Dorothea haar gesleept naar Staveren en daar in de Marina afgemeerd onder begeleiding van de Wouter Vaartjes en de Narwal uit Hindeloopen.

Na de gegevens te hebben opgenomen hebben we afscheid genomen van de dankbare Duitsers en van onze collega’s uit Hindeloopen, waarna de terugreis werd aanvaard. Omstreeks half twaalf waren we weer op het station waar we onder het genot van een heet bakje koffie weer op temperatuur konden komen.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 28 maart 2006, 22:20:15
Citaat
Huizen, 26 maart 2006
Motorboot aan lagerwal
      


De Gooier werd hedenmiddag om 12.22 uur opgeroepen met een prioriteit 1 (spoed) voor een aan lagerwal geraakte motorboot. De motorboot had motorstoring gekregen en dreigde op de Gooimeerdijk te geraken, het waaide ZZW 5-6 bft.. Binnen 7 minuten na de melding was de Gooier ter plaatse en bleek de motorboot gelukkig al geholpen te worden door een passant. Ter plaatste verzekerden, de in reddingsvest gehulde opvarenden, dat de sleep goed verliep en onze hulp verder niet noodzakelijk was. Hierop is de Gooier retour station gegaan zodat deze om 1300 uur weer uitrukgereed lag.


bron KNRM.

Passant: lees Cobra.

Zie filmpje

Goeie aktie Colin!


ajax

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 28 maart 2006, 22:47:34
brandweer Almere is gister ook op het gooimeer opzoek geweest naar een vermiste boot hoe en wat presies weet ik niet


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 29 maart 2006, 00:03:32
brandweer Almere is gister ook op het gooimeer opzoek geweest naar een vermiste boot hoe en wat presies weet ik niet

Ja, wij ook dat was de vermiste catamaran.

Maar brandweer Almere hebben we niet gezien. Die heeft ook geen marifoon dus kan zich ook niet inmelden, dus als die meezoeken weten we van niets.

Henk


ajax

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 29 maart 2006, 19:04:04
Ja, wij ook dat was de vermiste catamaran.

Maar brandweer Almere hebben we niet gezien. Die heeft ook geen marifoon dus kan zich ook niet inmelden, dus als die meezoeken weten we van niets.

Henk

Ben nu bezig met vaarbewijs voor brw Almere en jawel we hebben wel een marifoon op de boten maar gebruiken hem niet alles gaat via C2000 en er is wel contact via C2000 met de RB.