Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 329684 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2006, 22:52:28
Pfff wat een gedoe zeg  ::)

Dat ze ons lekker de 3toon laten houden en die martinihoorn moet ook ook blijven!

Wie gaat er mee emigreren naar Engeland ?  ;D



Hebben ze daar in Engeland dan Martinhoorns ??? :P ;D
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2006, 23:25:17
Hebben ze daar in Engeland dan Martinhoorns ??? :P ;D

Die heb ik nog niet gezien, maar wel de wail, yelp en pier, en de meeste wagens hebben ook 'n leuke airhorn, PWHAAAAP!  ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2006, 00:40:29
Alles is nog in een aanvangs fase, het rapport voorrangssignalen tegen het licht gehouden waarop gedoeld wordt ligt er al sinds april 2003, echter dit is een aanbeveling aan het ministerie, niet negatief bedoeld er staan een aantal goede zaken in dit rapport, alleen denk ''ik'' dat een aantal andere zaken nader bekeken moeten worden.
Uiteindelijk is het ministerie van verkeer en waterstaat verantwoordelijk voor wet en richtlijnen.

De genoemde ECE65 normering is een norm gemaakt in 1958 door de United Nations, weliswaar meerdere keren gewijzigd.
De norm zegt alleen iets over de kleur van de lens (en dan alleen voor amber en blauw), de aan/uit frequentie, de lichtintensiteit, de aansluitspanning en de 360 graden zichtbaarheid en niets over het geluid.

In de ECE65 norm is bijvoorbeeld nog geen rekening gehouden met de huidige ledlampen, de productie van deze leds zijn niet in elke blauw of amber kleurgradatie mogelijk en daar zij toch een grote energie besparing opleveren is het voor de hand liggend dat dit de toekomst is en zou het wel eens zo kunnen zijn dat de ECE65 norm daar naar aangepast mag worden
Een blauwe of amber lens van een witte zwaailamp of xenonflitser is wel in iedere kleur aan te passen.

In nederland is nog geen wet vastgesteld om de norm te volgen, in duitsland en frankrijk daarin tegen ligt het anders en mag geen optisch signalering produkt verkocht worden indien er geen ECE65 goedkeuring verleend is.
Dit is ingegaan per 1 oktober 2002 en maakt de verkoop van niet goedgekeurde produkten onmogelijk.

Wat betreft de ''martinhorn'' is mijn opmerking bedoeld dat als alles streng wordt nageleefd deze in nederland na inwerking treden van een eventuele wet deze niet meer zou mogen worden toegepast omdat deze niet de B en E toon weergeven.
De martinhorn is een duits produkt en zal dan eventueel moeten worden aangepast.
Over het algemeen zijn ze in andere produktie landen nou niet zo snel dat ze hun produkt aanpassen naar onze normen en wetten, immers wij zijn helaas maar een klein landje met een zeer lage afname t.o.v. andere landen als duitsland zelf en frankrijk, laat staan een land als amerika waar onnoemenlijk veel meer hulpverlenings voertuigen rijden en bijv. zelfs de dierenambulance met optisch en geluid mogen rijden.

Hoewel de martinhorn wel volgens het rapport voorrangssignalen tegen het licht gehouden richting het gewenste geluidsniveau gaat, zeker de dubbele hoorn.
Echter is er weer een ander probleem, en dat is dat de arbo niet meer dan 88dB in de cabine wil hebben wat montage op het dak zeker in de weg staat en montage achter de gril de hoorbaarheid weer negatief beinvloed.
Een elektronische sirene met bijvoorbeel de SA40 luidspreker van Whelen is een goede combinatie, door zijn vorm en construktie heeft deze luidspreker het hoogste rendement, een goede stralingshoek, een goede ''laag'' weergave, wat een betere hoorbaarheid absoluut ten goede komt.
Maar voor deze luidspreker geld ook dat hij teveel geluid in de cabine teweeg brengt, en dat vindt de arbo niet goed.

De airhoorn die in amerika wordt toegepast geeft ongeveer de toonhoogte die rond de 200Hz ligt zoals het rapport voorrangssignalen tegen het lichtgehouden aanbeveeld met als 2e toon een 500 Hz toon, alleen denk ik dat de huidige tweetoon gehandhaaft moet blijven, eventueel gecombineerd met een airhoorn. Een 200/500Hz sirene is met de huidige stand der techniek met de gewenste geluidsdruk, niet te verwezenlijken  

Dat er nieuwe wet en regelgeving komen is mij al een tijdje bekend, alleen hoe, wat en wanneer is nog niet helemaal duidelijk.
Nemo me impune lacessit


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2006, 12:03:26
Ik heb inmiddels een reactie gehad met de projectadviseur Politievoertuigen van het KLPD op de vraag of de drietoon, zoals gebruikt wordt bij ambulancediensten, en de zgn. 'Martin'-hoorn in de nieuwe regeling vervallen. Hieronder de belangrijkste punten uit zijn e-mail:

'Het rapport "Voorrangssignalen tegen het licht gehouden" heeft trouwens nog de status van advies!'

'Naar de attentiewaarde (2-toon) wordt op dit moment door TNO menskunde in opdracht van BZK een onderzoek uitgevoerd, dus wat het uiteindelijk zal worden is nog even afwachten. De intentie is wel één 2-toon voor alle voorrangsvoertuigen.'

Tevens gaf hij aan dat het onderwerp flink leefde binnen de politie. Hij verwees mij ook naar het rapport dat hier te downloaden is:

http://www.minbzk.nl/contents/pages/8656/RBVoorrangssignalenbwerk.pdf

Dit rapport en andere informatie is ook te bereiken via www.minbzk.nl, en dan bij het item 'zoeken' de term geluidssignalen in te geven.

Edit 12:07: Leuke quote uit het rapport: 'Ook het zogenaamde stopbordje van de politie is in de wegenverkeerswetgeving niet geregeld.' (ofwel illegaal aanwezig  :-X :P)

Groet,

Michel


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2006, 14:10:30
een luchthoorn ( martinhoorn of andere ) is toch een 2toon, wat is het probleem dan.. willen ze overstappen naar elektronische 2toon ofzo


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2006, 17:19:26
Ik vraag me af of de hulpdiensten er zelf wel blij mee zijn. Nu kan je over het algemeen horen wie eraan komt, brandweer met martinhoorn of andere 2-toon, politie met 2-toon die wel te onderscheiden is, en ambu met drietoon.
Alleen jammer dat sommige diensten niet concequent zijn, zo hebben bijvoorbeeld veel auto's van het GHOR een tweetoon, terwijl de auto's wel ambustriping hebben.
Ik geloof ook niet dat het de gemiddelde persoon uitmaakt wat voor sirene ze horen, sirene en blauwe lampen= opzij gaan.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bart S

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2006, 17:40:16
Ik vraag me af of de hulpdiensten er zelf wel blij mee zijn. Nu kan je over het algemeen horen wie eraan komt, brandweer met martinhoorn of andere 2-toon, politie met 2-toon die wel te onderscheiden is, en ambu met drietoon.

En wat is het verschil? Gedraag je je bij een nadere politieauto anders dan bij een naderende ambulance? (even voorop gesteld dat je niet bezig bent met een inbraak ofzo ;D)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2006, 17:44:13
Nee, zo bedoel ik het niet. De hulpdiensten hebben nu later in de gaten welke collega hulpverleners in de buurt zijn. Het is dan niet meer te horen of dat politie, brandweer of ambu is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2006, 19:58:14
Ik vraag me af of de hulpdiensten er zelf wel blij mee zijn. Nu kan je over het algemeen horen wie eraan komt, brandweer met martinhoorn of andere 2-toon, politie met 2-toon die wel te onderscheiden is, en ambu met drietoon.
Alleen jammer dat sommige diensten niet concequent zijn, zo hebben bijvoorbeeld veel auto's van het GHOR een tweetoon, terwijl de auto's wel ambustriping hebben.
Ik geloof ook niet dat het de gemiddelde persoon uitmaakt wat voor sirene ze horen, sirene en blauwe lampen= opzij gaan.

De drietoon is voorbehouden aan voorrangsvoertuigen bestemd voor patiëntenvervoer.
Vandaar dat alleen ambu's een 3toon hebben. De overige voertuigen met amub-striping zoals, ovdg, sigma, ambu-team en piketvoertuigen van ghor-functionarissen hebben dus een 2toon.
Sommige PAM's van het RK hebben daarentegen wel weer een 3toon, omdat daar patiënten in vervoerd kunnen worden. ;)


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2006, 12:51:24
Een dringende taak heeft betrekking op:
- een voor de mens levenbedreigende situatie die directie hulp of hulpverleningsdiensten vergt;


Voorheen was dit toch voor mens en dier?

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)