Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 335087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 24 mei 2006, 10:32:49
Ik zou toch opletten met hele lichtkranten.  Een oplichtende pijl valt beter op en is duidelijker qua betekenis dan een tekst die alterneert met een symbool.  Op de A2 is men thv Weert werken bezig, en op een afstandje staan borden waar je met 120 km/u niet de kans krijgt om het gehele bericht te lezen ("opgepast, werken thv Weert").

Wat ik bedoelde met niet zo opvallende striping is dat als je je voertuig schuin op een wegvak zet, je striping minder goed reflecteert dan recht erop.  Goed, het is een striping die ook hoort terug te kaatsen in een hoek, maar dat is de theorie en in de praktijk is head-on nog altijd beter.  Het is waar dat de FedPol minder striping heeft, maar zij zetten hun voertuig ook nooit schuin over de weg en beschikken over die lichtpijl.

Je zal die signalisatiewagens niet zien bij hulpdiensten, totdat er op een verlaten snelweg 's nachts op een stuk onbeveiligd door portieken een hulpverlener omkomt bij een te voorkomen ongeval.  Sinds het voorval enkele jaren terug met de ambulancebroeder van Zaventem hebben veel Belgische korpsen die snelwegen onder hun gebied hebben geinvesteerd in signalisatievoertuigen die zelfs bij een banale ambulanceuitruk op de snelweg signalisatie leveren op de pechstrook.  Eigen veiligheid eerst, weetjewel...

Goed, het is ook een beetje kijken - bij grote calamiteiten en met genoeg tijd kan je in Belgie plots 3 signalisatiewagens ter plaatse hebben - brandweer, politie en botskussen van 'Wegen en Verkeer', maar het idee is dat er van het moment er ook maar 1 hulpverlener op de snelweg moet rondlopen, er een signalisatiewagen is...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #101 Gepost op: 24 mei 2006, 23:22:22
Ik zou toch opletten met hele lichtkranten.  Een oplichtende pijl valt beter op en is duidelijker qua betekenis dan een tekst die alterneert met een symbool.  Op de A2 is men thv Weert werken bezig, en op een afstandje staan borden waar je met 120 km/u niet de kans krijgt om het gehele bericht te lezen ("opgepast, werken thv Weert").

Wat ik bedoelde met niet zo opvallende striping is dat als je je voertuig schuin op een wegvak zet, je striping minder goed reflecteert dan recht erop.  Goed, het is een striping die ook hoort terug te kaatsen in een hoek, maar dat is de theorie en in de praktijk is head-on nog altijd beter.  Het is waar dat de FedPol minder striping heeft, maar zij zetten hun voertuig ook nooit schuin over de weg en beschikken over die lichtpijl.

Je zal die signalisatiewagens niet zien bij hulpdiensten, totdat er op een verlaten snelweg 's nachts op een stuk onbeveiligd door portieken een hulpverlener omkomt bij een te voorkomen ongeval.  Sinds het voorval enkele jaren terug met de ambulancebroeder van Zaventem hebben veel Belgische korpsen die snelwegen onder hun gebied hebben geinvesteerd in signalisatievoertuigen die zelfs bij een banale ambulanceuitruk op de snelweg signalisatie leveren op de pechstrook.  Eigen veiligheid eerst, weetjewel...

Goed, het is ook een beetje kijken - bij grote calamiteiten en met genoeg tijd kan je in Belgie plots 3 signalisatiewagens ter plaatse hebben - brandweer, politie en botskussen van 'Wegen en Verkeer', maar het idee is dat er van het moment er ook maar 1 hulpverlener op de snelweg moet rondlopen, er een signalisatiewagen is...

Dat is het voordeel van incident management in Nederland, alleen wordt dat niet opgestart bij een simpel aanrijdinkje blikschade geloof ik. Rijkswaterstaat rijdt wel op heel veel incidenten, dus is die signalisatie vaak wel ter plaatse, alleen kan dat bijvoorbeeld ook zijn, een kwartier nadat het KLPD er is (of een kwartier ervoor). Dan sta je alsnog met 1 voertuig.

Dit is beslist niet waar voor zover bekend is hier geen onderzoek naar gedaan (alleen een literatuur onderzoek) en is dit slechts een verkeerde interpretatie van het rapport voorrangssignalen tegen het licht gehouden, er wordt daar niet gesproken over 1 enkel pitje maar 1 set blauwe signaalverlichting.
Bovendien is dit rapport een voorstel en wordt er nu op een aantal punten nader onderzoek gedaan.

De diensten die dit dus inderdaad doen doen dit niet voor alle voertuigen, maar voor de voertuigen met een secundaire functie, m.u.v. de KLPD, maar daar is ook het misverstand ontstaan over de enkele lamp.

Dat literature onderzoek, dar doelde ik ook op. Er is geen "fysisch" onderzoek geweest.
In dat rapport staat het inderdaad omschreven als één lichtunit, wat dus ook een lichtbalk kan zijn. Wie weet zien we in de toekomst wel KLPD volvo's met lichtbalk met daarin een traffic adviser ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #102 Gepost op: 13 juni 2006, 12:19:10
Maar even ter verduidelijking;

Zijn er al ontwikkelingen over het feit of alles uniform en eenduidig word??


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #103 Gepost op: 20 juni 2008, 17:38:35
NU.nl:

Citaat
Uitgegeven: 20 juni 2008 17:27
Laatst gewijzigd: 20 juni 2008 17:27

DEN HAAG - De sirenes van politieauto's, brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten worden vervangen door een nieuwe tweetonige hoorn.

De ministerraad stemde vrijdag in met dit voorstel van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De sirenes van de hulpverleningsvoertuigen zullen uniformer gaan klinken.

De nieuwe eis moet ervoor zorgen dat hun geluid beter hoorbaar is. Ook worden de zwaailichten opvallender. Zo mag een hulpverleningsvoertuig blauwe lichten aan de voorkant hebben en extra richtingaanwijzers gebruiken.
(c) ANP

Ik vind het juist wel handig dat ik over het algemeen kan onderscheiden wat voor voertuig er aan komt rijden...
Hoe denken jullie hierover?


Glenn2

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 20 juni 2008, 17:43:06
Voor de mensen op de weg een goede zaak. Alleen vraag ik me af of de professionals bij het incident dit ook wel zo prettig vinden. Kan me namelijk voorstellen dat het fijn is om een ambulance of brandweer aan te horen komen.

Waar slaat dat van die richtingaanwijzer trouwens op?


Erikk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Reactie #105 Gepost op: 20 juni 2008, 17:59:27
Ik vind het wel een beetje raar inderdaad dat alle voertuigen hetzelfde signaal gaan gebruiken.
Wel vind ik dat er nu veel te veel verschillende signalen te horen zijn (vooral bij de brandweer) en dat dat helemaal niet duidelijk is wie er nu aan komt.


fire man

  • chauffeur incident bestrijder industriel sbb lid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #106 Gepost op: 20 juni 2008, 18:01:31
Dit lijkt mij helemaal niet handig voor de hulpdiensten want nu kan je als je op een ambu zit te wachten horen waneer die er aankomt maar als dit door gaat dan weet je niet welke hulpdienst er aan komt dan kan het ook best een politie eenheid zijn .
En voor de burgers vind ik dat ze gewoon aan de kant moeten gaan als er een voertuig met zwaailamp en sirene aankomt of in iedergeval vrije baan maken

ik vind het persoonlijk dus helemaal niks om een gezamelijke sirene er op te zetten wat vinden jullie hiervan ?


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #107 Gepost op: 20 juni 2008, 18:03:14
binnen de twee tonen zijn er ook weer verschillende soorten:
elektrische (ook weer veel verschillende)
martin-hoorns (verschillende snelheden)
elektrische met viberatie
andere luchthoorns


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #108 Gepost op: 20 juni 2008, 18:08:56
Volgens mij staat in het artikel dat er een 'nieuwe' tweetonige sirene komt voor brandweer, politie en ambulancedienst. Zal dus inhouden dat er nog maar één soort komt en ik ga er vanuit dat die dan standaard op de nieuwe voertuigen zal komen.

Ik vind het prima dat alles hetzelfde wordt alhoewel ik me niet stoorde aan het oude, als hulpverlener hoor je inderdaad vanzelf wat er aan komt en nu zal je dus niet exact weten of het een ambulance is of niet. Aan de andere kant zit er tussen ambulancesirene's ook heel veel verschil, de sirene die op de VW T5 van amstra zit hoor ik vele minuten eerder al dan andere sirene's die hier op ambulances zitten. Het belangrijkste is dat zeer komen en wellicht kunnen we over enige tijd op de mdt zelfs zien waar brandweer, politie en ambulance eenheden zich bevinden opweg naar hetzelfde incidenten. Weet niet of dat technische haalbaar is maar wie weet!

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #109 Gepost op: 20 juni 2008, 18:14:55
Tja... 1 sirene voor alle hulpdiensten.  :-\

Ik vraag me af waar dat nu vandaan komt. Waarom moet er 1 sirene komen? Alleen hulpdiensten hebben toch een siren, dus als ze die horen is het gewoon opletten. Als ze dat nu niet doen, zie ik geen rede dat ze dat straks wel doen.

Daar komt nog bij dat ik bang ben dat het een elektronische hoorn wordt. Ik ben zelf ook brandweerchauffeur en als je op een voertuig rijdt met luchthoorns gaan de mensen veel eerder (en dus netter omdat ze meer tijd hebben) aan de kant dan met een elektronisch geluid.

Maarja... ik zit niet in een schoon pak achter een bureau om dit soort dingen te bedenken. :-X