Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 329660 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #20 Gepost op: 7 januari 2006, 13:46:09

Voorheen was dit toch voor mens en dier?

Eric

Volgens mij staat dit alleen in het profiel van de brandweer (genoemd in de Brandweerwet).

groet, Michel


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 7 januari 2006, 22:30:26
Dit is heel interessante info, evenals de info van zwaailampmaker. Ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor de incident management richtlijnen, waarbij het buffervoertuig blauw zwaailicht voert (uitgezonderd RWS dan, maar die komen toch vaak met een actiewagen of een DRIP). Vervangen door oranje zwaailicht heeft (sowieso op Rijkswegen) toch meer het karakter van wegwerkzaamheden dan van een ongeval.

Het instellen van een uniforme sirene is toch wel jammer. Ik vind het wel iets hebben, drie verschillende sirenes. Hoewel, vanuit mijn kantoor kan ik precies op een weg kijken waar veel voertuigen met OGS langs komen. Nu kan ik vantevoren bepalen wie er langs gaat komen, straks wordt het een verrassing ;D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #22 Gepost op: 7 januari 2006, 22:51:03
ik vind het volgende

Vrachtwagens / materieel busjes: Luchthoorn
Personenauto's/personeelbusjes : elektronische sirene


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #23 Gepost op: 8 januari 2006, 07:53:10


Edit 12:07: Leuke quote uit het rapport: 'Ook het zogenaamde stopbordje van de politie is in de wegenverkeerswetgeving niet geregeld.' (ofwel illegaal aanwezig  :-X :P)

Groet,

Michel

Vraag ik me toch af of ik artikel 83 van het RVV 1990 dan verkeerd begrijp???

Artikel 83
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen
indien hen een stopteken wordt getoond dat
bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan
een politievoertuig aangebracht stopteken,
waarin de woorden ‘stop’ of ‘stop politie’ in rode
letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #24 Gepost op: 8 januari 2006, 10:22:30
;D ja, precies. Het bekende manco van de wetgever; je bent wel verplicht om op zo'n bordje te reageren, maar eigenlijk mag zo'n bordje niet aanwezig zijn... (kennelijk bedoelt men in dat rapport op basis van het voertuigreglement ofzo, want anders kan ik die opmerking in dat rapport niet echt plaatsen...)
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 9 januari 2006, 21:08:17
De drietoon is voorbehouden aan voorrangsvoertuigen bestemd voor patiëntenvervoer.
Vandaar dat alleen ambu's een 3toon hebben. De overige voertuigen met amub-striping zoals, ovdg, sigma, ambu-team en piketvoertuigen van ghor-functionarissen hebben dus een 2toon.
Sommige PAM's van het RK hebben daarentegen wel weer een 3toon, omdat daar patiënten in vervoerd kunnen worden. ;)

Ok, weer wat geleerd.
Verrassend dan wel dat Sanquin ook met drietoon rijdt. Maar ja, uitzonderingen bevestigen de regel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


miv

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2006, 19:42:56
dus de politie mag niet zon bordje in de auto hebben? dus als ik lekker met 100 over 80 weg rijd of wat dan ook . zon teken krijg, ikke stoppen, ik die politie kan zeggen dat ze mij onwettig van de weg afhalen. ajuus meneer de agent, ik ga er weer van door. hahah
 :D :D :D ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 10 januari 2006, 21:11:08
het negeren van een stopteken is wel weer strafbaar  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2006, 21:34:39
Een verkeerd stopteken moet dan eigenlijk ook strafbaar zijn ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2006, 21:48:52
Dit is heel interessante info, evenals de info van zwaailampmaker. Ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor de incident management richtlijnen, waarbij het buffervoertuig blauw zwaailicht voert (uitgezonderd RWS dan, maar die komen toch vaak met een actiewagen of een DRIP). Vervangen door oranje zwaailicht heeft (sowieso op Rijkswegen) toch meer het karakter van wegwerkzaamheden dan van een ongeval.


Dat het buffervoertuig blauw zwaailicht voert is niet conform artikel 30 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en de Regeling optische en geluidssignalen brandweer. Hierin staat dat een motorvoertuig een geel zwaai- of knipperlicht moet voeren indien bij hulpverleningsactiviteiten op de weg het voertuig een gevaar kan vormen.

Voor politie, brandweer en ambulance is de kleur geel niet dwingend voorgeschreven aangezien niet elk voertuig dit bezit en kan ook het blauwe zwaai- of knipperlicht worden gevoerd. Dit is echter niet verplicht als ook een geel zwaai- of knipperlicht aanwezig is ;)

De voorkeur wordt echter aan geel gegeven.