Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 329652 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2006, 19:59:52
Dat het buffervoertuig blauw zwaailicht voert is niet conform artikel 30 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en de Regeling optische en geluidssignalen brandweer. Hierin staat dat een motorvoertuig een geel zwaai- of knipperlicht moet voeren indien bij hulpverleningsactiviteiten op de weg het voertuig een gevaar kan vormen.

Voor politie, brandweer en ambulance is de kleur geel niet dwingend voorgeschreven aangezien niet elk voertuig dit bezit en kan ook het blauwe zwaai- of knipperlicht worden gevoerd. Dit is echter niet verplicht als ook een geel zwaai- of knipperlicht aanwezig is ;)

De voorkeur wordt echter aan geel gegeven.
Mee eens, ik ben gemakshalve uitgegaan van de politie (en/of RWS) als incidentbeveiliger(s) bij IM (zoals in de richtlijnen voorgeschreven), en aangezien de politiesurveillances niet de beschikking hebben over geel zwaailicht, dus blauw zwaailicht...

Persoonlijk denk ik overigens dat beveiliging met blauw zwaailicht de attentiewaarde verhoogt. Met oranje zwaailicht roept het in mijn optiek meer het beeld van wegwerkzaamheden of pechhulp op bij de automobilist.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2006, 20:13:39
Mee eens, ik ben gemakshalve uitgegaan van de politie (en/of RWS) als incidentbeveiliger(s) bij IM (zoals in de richtlijnen voorgeschreven), en aangezien de politiesurveillances niet de beschikking hebben over geel zwaailicht, dus blauw zwaailicht...

Persoonlijk denk ik overigens dat beveiliging met blauw zwaailicht de attentiewaarde verhoogt. Met oranje zwaailicht roept het in mijn optiek meer het beeld van wegwerkzaamheden of pechhulp op bij de automobilist.

Ook dat ios een kwestie van wennen, het gewenste gedrag is overigens in beide gevallen gelijk.
Maar waar maken we ons druk om, 2 of 3 tonig, merk A of merk B, maakt het nu echt zoveel uit ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2006, 14:53:11
In Belgie is het echt een zooitje op het gebied van gebruikte geluidssignalen.
In Brussel rijden Ambulances rond met O.A, NL 3-toon, Yelp, Whale, 2-toon drukhoorn, 2 toon electronisch.
Het is trouwens wel leuk om te horen ::)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128


Marten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
  • Modelbouwer ût Fryslân ;D
    • Modelauto1/87
Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2006, 17:10:55
Yeah! Nintendo!!!  ;D

Haha !

Persoonlijk denk ik overigens dat beveiliging met blauw zwaailicht de attentiewaarde verhoogt. Met oranje zwaailicht roept het in mijn optiek meer het beeld van wegwerkzaamheden of pechhulp op bij de automobilist.

Je zegt zelf dat het oranje licht ook attentie trekt, de blauwe ook dus dat doen ze beide.  Maar op het moment dat de voertuigen stil staan bij een incident vragen ze geen voorrang meer, dus inperciepe volstaat een oranje licht dan ook.

In wezen vindt ik dit hele verhaal een beetje overdreven, welke kleur enz.   Is het niet handiger om alleen de voertuigen die gevaar opleveren of afwenden op het plaats incident een alarmlichtsignaal te laten voeren , en de andere voertuigen welke op een veilig positie staan de lampen te laten doven ?

En naar mijn idee kijkt het overgrote deel van de bestuurders ( de kijkers ) toch wel, of er nou blauw of oranje knippert,  of het nou een berger, wegwerker of hulpdienst is.  Dus dan zou je alle lichten uit moeten doen....  maar dat is weer geen optie mbt het gevaar.

Eindeloze discussie ?


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #46 Gepost op: 14 januari 2006, 20:40:29
Ik heb nog een filmpje van de OvD van Amstelveen. Vanuit de autogefilmd, zat ineens achter ons. Wel slecht hoorbaar die sirene, je ziet ook dat een automobilist pas na 20 seconden aan de kant gaat omdat ze de sirene waarschijnlijk niet hoorde. Die hoorn's die op de Autospuit van Amstelveen/Amsterdam dat hoor je teminste, en het klinkt ook nog goed!

dat klopt, die ovd's hebben WEER een andere sirene, die van hoofddorp (de 690) kwam langs vandaag, nou dat ding is echt NIET te horen, gewoon zeer zeer slecht, vanaf een meter of vijf hadden wij em pas door toen ie langs ging (stonden met de fiets bij het stoplicht)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #47 Gepost op: 14 januari 2006, 20:50:28
Je zegt zelf dat het oranje licht ook attentie trekt, de blauwe ook dus dat doen ze beide.  Maar op het moment dat de voertuigen stil staan bij een incident vragen ze geen voorrang meer, dus inperciepe volstaat een oranje licht dan ook.

In wezen vindt ik dit hele verhaal een beetje overdreven, welke kleur enz.   Is het niet handiger om alleen de voertuigen die gevaar opleveren of afwenden op het plaats incident een alarmlichtsignaal te laten voeren , en de andere voertuigen welke op een veilig positie staan de lampen te laten doven ?

En naar mijn idee kijkt het overgrote deel van de bestuurders ( de kijkers ) toch wel, of er nou blauw of oranje knippert,  of het nou een berger, wegwerker of hulpdienst is.  Dus dan zou je alle lichten uit moeten doen....  maar dat is weer geen optie mbt het gevaar.

Eindeloze discussie ?
Richtlijn voor IM (Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten op auto(snel)wegen, ook "aantrekkelijk" uitgegeven als het Rood-Blauwe Boekje) is inderdaad ook dat alleen het buffervoertuig zwaailicht (flitsers uit) voert. Alle andere voertuigen (die dus in de veiligheidsruimte staan) doen de zwaailichten en/of flitsers uit. Wegwerkers voeren in principe ook geen zwaailichten tijdens de werkzaamheden (achter de afzetting), behalve bij het eventueel in- of uitvoegen.
Ik ben het met je eens dat een oranje zwaailicht voldoende is om de aandacht te trekken en het gewenste gedrag op te roepen. Op wegvakken waarbij daarnaast ook DRIP's (de panelen boven de weg) aanwezig zijn kan sowieso de rijstrook(-en) vroegtijdig worden afgekruisd en dient het buffervoertuig ook alleen voor het opvangen van een eventueel onoplettende bestuurder. Hier in het oosten (zonder DRIP's dus) merk ik nog wel eens dat bij wegwerkzaamheden er nog snel even iemand langs moet om tóch iets verderop in te ritsen. Het buffervoertuig heeft dan ook vooral een geleidende functie naast de bufferfunctie. In dat opzicht maakt een blauw licht net even iets meer duidelijk (ook ten opzichte van de mensen die nog wel even iets harder denken te kunnen). Excuus voor de vorige reactie, waarin ik misschien nét iets teveel uitging van de situatie hier en minder van die in de rest van Nederland ;)

Maar goed, in principe heb je gelijk. Het zal ook wel niet al te lang meer duren dat het overal in Nederland zo druk is dat er DRIP's hangen en dat het buffervoertuig ook overal buffer is. En dan maakt de kleur zwaailicht wat mij betreft niet zoveel uit.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


ltdoka

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 19 januari 2006, 20:08:48
Voor de hobbisten niet te hopen dat alles door gaat.....
Daar gaan mijn blauwe kappen   :'( en dat na zoveel geëmmer om ze er eindelijk legaal op te houden  :-\


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 21 januari 2006, 14:08:41
Laat de overheid eerst maar eens duidelijkheid scheppen in het onoverzichtelijke oerwoud aan regeltjes.
Van alle wetten en regels spreekt minimaal 75% elkaar tegen, naar mijn idee...
Dus ; duidelijke basisregels waar we ons aan dienen te houden en niet 600 uitzonderingen waarmee we uiteindelijk weer terug bij af zijn.
(Zoals in het eerder getoonde voorbeeld van het stopbordje van de politie)