Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 331827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #50 Gepost op: 29 januari 2006, 01:44:03
Over het gebruik van blauw of oranje bij de "buffer-auto":

Ik heb een sessie mee mogen maken van Jack Kuster (inderdaad van het beroemde systeem-Kuster).
Hij is druk bezig met het promoten van het IM (incident Management) autosnelwegen namens het NIBRA en Rijkswaterstaat.

Dit is vertaald in het bekende Rood-Blauwe boekje.
Hierin is aangegeven dat het buffervoertuig op 100 meter vóór het ongeval in de Fend-off positie staat en oranje óf blauw zwaailicht voert zonder grille-flitsers.
Zelfs bij voorkeur geen arrow-stick)

Alle overige voertuigen voeren géén zwaailichten!

Om het makkelijk te maken: de IM-regeling is gepubliceerd in de Staatscourant en heeft dus kracht van wet.
Weer een regeling die soms tegenstrijdig, maar in dit geval wel heel duidelijk is

The Chief

ps. zie ook www.incidentmanagement.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #51 Gepost op: 29 januari 2006, 12:01:18
kan nog leuk worden, bij veel voertuigen zit de lampen aan elkaar (dus alles aan, of niets, en niet alleen een lamp)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 31 januari 2006, 23:14:01
Gewoon wail,yelp, phaser, hi-lo etc invoeren zoals in de states. Dan ben je van alles af.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Bart S

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 1 februari 2006, 17:21:23
Gewoon wail,yelp, phaser, hi-lo etc invoeren zoals in de states. Dan ben je van alles af.

Of gewoon een knopje waarmee je je front-flitsers uitzet. Hebben wij ook, werkt reuze handig ;)


ltdoka

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 4 februari 2006, 16:41:04
Ik blijf er bij Blauw bij ongevallen op grote doorgaande wegen (A en N) drip of geen drip veiligezone of geen veiligezone. Waar het om gaat is de veiligheid van de betrokkenen S.O. en hulpverleners.
Waarom ik zo denk.... Oranje heeft in het huidige verkeersbeeld geen enkele attentie waarde meer wanneer je met oranjelampjes op een vluchtstrook staat rijd men lachende je broek aan flarden, snelheidscontroles bij wegwerkzaamheden wijzen met grote regelmaat uit dat er geen snelheidsbeperkingen lijken te gelden en hoeveel oranje lampen staan er dan achter de afzetting ??? hoeveel wegwerkers verongelukken er ondanks de afzetting en oranje lampen.....
Maar let op, zou gauw je in een situatie een blauwelamp aanzet dan opeens weet bijna elke automobilist WEL dat hij zijn voet van het gaspedaal af kan halen en minderd wel snelheid en heeft als bij toverslag wel respect voor anderen simpel weg omdat de pakkans voor zijn asociale gedrag opeens een stuk groter is.
Ik ben geheel niet voor meer controles op de weg maar,ik denk dat de voorgestelde nieuwe regels de veiligheid absoluut niet tengoede komen als men dan wat wil bereiken pak dan het asociale weggedrag nog harder aan.


Marten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
  • Modelbouwer ût Fryslân ;D
    • Modelauto1/87
Reactie #55 Gepost op: 4 februari 2006, 19:10:00
De oranje lichten hebben nog wel een attentie waarde... ze vallen op... het probleem wat jij schetst is dat men niks met die (licht)informatie doet...  Ze rijden immers gewoon even snel door,  puur ook omdat het kan.. ( volgens hun dan )

Maar als een ts (of welk voertuig dan ook) de ongevals locatie afschermd ( fend off ), ga jij mij niet vertellen dat ze daar meteen tegen op rijden omdat die wagen een oranje lamp aan had ipv een blauwe.

Het lijkt mij het beste dat er gewoon duidelijk veel lichten branden en de voertuigen zo staan dan de auto's langs de veilige weg worden geleid.. ( wordt al gedaan ).  Ik geloof niet dat het nou echt veel beter wordt als er maar een voertuig is die alleen de lichten aan heeft, mbt het probleem van de kijkers bij een ongeval. Men kijkt toch wel...  Naar mijn idee kan je beter meer lichten aan doen om te voorkomen dat er per ongeluk niet iemand is die het ene fend off voertuig over de kop ziet.

Ach eigelijk kan ter plaatste wel gekeken worden of de situtatie meer of minder "licht" of vraagt,  daar zijn naar mijn idee alle hulpverleners wel competent genoeg voor.  

Beetje veel poehá om niks


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 5 februari 2006, 21:20:12
Gevonden op een ander forum. Ik weet niet hoe oud het bericht is!!:

Agent krijgt 750 euro boete voor roekeloos rijden

———————————————————————

Een agent van de politie Flevoland is voor roekeloos rijgedrag veroordeeld tot een geldboete van 750 euro. De officier van justitie had het dubbele geëist.

De agent veroorzaakte vorig jaar maart een aanrijding met zijn politieauto op de Noorderdreef in Almere-Haven, waarbij zeven mensen gewond raakten. Op weg naar een schoorsteenbrand reed hij met een te hoge snelheid door een rood stoplicht, zonder sirene. Bij de aanrijding raakten twee agenten gewond, die als passagiers bij hem in de wagen zaten, en ook de vier inzittenden van de andere auto.

Als de agent binnen twee jaar weer de fout ingaat, is hij zijn rijbewijs een half jaar kwijt.

http:\\archief.omroepflevoland.nl\clips\D392D9EEA2954C14C1256FBD00408202_8.wmv


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 5 februari 2006, 21:50:10
Z'n collega's zullen vast ook niet heel blij met z'n rijgedrag zijn :-X
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ltdoka

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 9 februari 2006, 11:42:34
Informatie waar een weggebruiker niets mee doet heeft dus geen attentiewaarde anders had de wegbebruiker er wel wat mee gedaan. Als je goed leest marten dan had je ook begrepen dat ik GEEN voorstander ben van zwaailampen op ALLEEN een afscherm voertuig (ongeacht de kleur)
Nogmaals, wanneer de ene kleur geen waarde heeft en de andere wel en je gaat dan ook nog kijken naar de veiligheid van betrokken partijen dan is het naar mijn idee simpel hoe meer blauwe lampen hoe hoger de veiligheid.
Simpel voorbeeldje ter illustratie:
Lekkeband aan de linkerzijde van de auto (dubbellucht binnenloper) oranjezwaailampenop de wagen staan aan, het veilig vervangen van het wiel is nagenoeg onmogelijk omdat men niet met het gegeven van de oranje zwaailampen doet, een toevallig passerend politie voertuig stopt achter mij en zet de blauwelampen aan, zie daar ik kan opeens zonder mijn broek kwijt te raken wel mijn wielen wisselen dus, ORANJE LAMPEN zeggen de wegbebruiker niets en blauwelampen maken dat de weggebruiker opeens wel sociaal kan reageren.
Ofwel blauwe lampen werken veiligheid verhogend

Dat is het verhaal wat ik schets wanneer je goed leest !!


Gast

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 10 februari 2006, 07:57:40
.......dus, ORANJE LAMPEN zeggen de wegbebruiker niets en blauwelampen maken dat de weggebruiker opeens wel sociaal kan reageren.
Ofwel blauwe lampen werken veiligheid verhogend

Dat is het verhaal wat ik schets wanneer je goed leest !!

Een deel van je relaas waar ik het niet mee eens ben, ten eerste omdat het een erg generaliserende opmerking is (wellicht vanuit je eigen beleving of ervaring) ten tweede omdat puur qua lichtopbrengst bekeken een oranje lamp te ALLEN tijde meer licht-opbrengst in CandlePower oplevert door de "verplaatsing" van (zichtbaar) licht door een gekleurd lichtdoorlatend oppervlak.
Zet een oranje en blauwe zwaailamp naast elkaar, en zet een oranje en blauwe flitsbalk naast elkaar.
Welke kleur is "feller",  inderdaad, de oranje
Wat een weggebruiker ermee doet is individueel! Een oranje lamp op de vluchtstrook zegt MIJ: let op, attentie, "gevaar", hier wordt gewerkt, of, mijn positie kan een gevaar voor JOU betekenen.  Blauwe lichten zeggen mij hetzelfde als ik die "stilstaand" waarneem met het enige verschil dat ik weet dat er een "blauwe hulpdienst" bezig is. Blauwe zwaailichten zonder sirene zeggen mij VERDER niet veel meer dan dat, het is immers zonder sirene/geluidssignalen geen voorrangsvoertuig. Dus, als stilstaand buffervoertuig, in een kakofonie van blauwe zwaailichten verderop is een oranje pit nog niet eens zo'n gek idee als contrast. Maar dat is mijn opvatting.

Ik ben het dus niet met je eens dat blauwe lichten, vanuit het voorgaande relaas (buffervoertuig/stilstaand) veiligheids-verhogend werken, sterker nog, het zou wel eens veiligheids-verlagend kunnen werken..... kijkers naar blauwe lichten.. hee interessant wat is er gebeurd, hoofdje omdraaien terwijl ze doorrijden of ineens snelheid vertragen óm te kunnen kijken.... Hoeveel ongevallen gebeuren er wel niet JUIST door kijkers naar blauwe lichten langs de weg/op de andere rijbanen.