Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 332831 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #70 Gepost op: 18 februari 2006, 14:49:53
Ja, dat klopt.

Er rijden al een jaar of 10 2 sprinters met een rood/blauwe lichtbalk.
Ik heb ze echter nog nooit in bedrijf gezien (waarschijnlijk omdat ik niet meer in de buurt woon  :D)

greetz,

The Chief


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #71 Gepost op: 18 februari 2006, 19:22:09
brandweer nieuw vennep heeft dat ook  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ltdoka

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 24 februari 2006, 16:44:14
Onderstaande persbericht van de poltie. Ik neem aan dat dat mijn stelling voldoende voor LT col me onderbouwd.

Driebergen, 24-02-2006 • De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft donderdagavond 23 februari 2006 tijdens snelheidscontroles in de wegwerkzaamheden op de rijksweg A2 in de gemeente Everdingen 3390 bestuurders bekeurd voor het te hard rijden. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 140 km/uur in plaats van de toegestane 70 km.

Tussen 19.00 een 22.30 uur passeerden in beide richtingen 5660 automobilisten. Hiervan reden er 3390 harder dan de toegestane snelheid van 70 km/uur. Op het traject waar daadwerkelijk wegwerkers werkzaamheden uitvoerden ontbrak de vluchtstrook, was er sprake van versmalde rijstroken, een chicane en barriers aan beide zijden van de rijbaan.

 

De Verkeerspolitie zal in de komende weken meer snelheidscontroles houden op locaties waar aan de weg wordt gewerkt.

Gezien de tijd zullen er volop oranje lampen te zien zijn geweest, wanneer de zelfde hoeveelheid blauwe lampen aanwezig waren geweest had het aantal overtreders een stuk lager gelegen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #73 Gepost op: 26 februari 2006, 15:31:32
Onderstaande persbericht van de poltie. Ik neem aan dat dat mijn stelling voldoende voor LT col me onderbouwd.

(..persbericht..)

Gezien de tijd zullen er volop oranje lampen te zien zijn geweest, wanneer de zelfde hoeveelheid blauwe lampen aanwezig waren geweest had het aantal overtreders een stuk lager gelegen
Nogmaals wil ik opmerken, dat er achter de afzetting GÉÉN oranje zwaailichten gevoerd worden. De enige lampen die branden, is de werkverlichting en de eventuele lampen van de machines: en dit is met name gewoon wit licht (voorlichten en schijnwerpers) en rood licht (achterlichten). De enige knipperende lichten die u tegen kunt komen zijn in- en uitvoegende vrachtwagens, de alternerende pijl aan het begin van de afzetting en de panelen boven de weg (gezien het aantal snelheidsovertredingen overigens onwaarschijnlijk).

Daarnaast wil ik nogmaals opmerken, dat de veiligheidsmaatregelen bij wegwerkzaamheden dermate ruim zijn, dat dit voor de automobilist overkomt alsof er veel te veel maatregelen getroffen zijn. Gevolg is, dat vele automobilisten iets harder rijden dan de toegestande 70 km/uur. En ook 75 km/uur is harder dan 70 km/uur en levert dus een prent op. Wat het persbericht niet vermeld is de gemiddelde snelheid van de voertuigen die te hard reden. Ik verwacht dat dit gemiddelde nog niet boven de 100 km/uur uit komt.

Waar ik u gelijk in wil geven, is dat als de flitsende agent een blauw lichtje op zijn dak had gezet, dat dan wel iedereen 70 km/uur had gereden op die plaats. En waarom? Omdat men geen prent op de deurmat wil. Men rijdt met 90 km/uur langs de afzetting, laat even zakken bij de agent en geeft weer gas. Een oranje lamp heeft dat effect niet omdat een agent geen oranje zwaailamp voert, wat dan weer niet wil zeggen dat zo'n oranje lamp niet opvalt.
Bij ongevallen op de snelweg is dit helemaal niet relevant, omdat er in veel gevallen sprake is van een wachtrij auto's, dus is er ook niets te flitsen. Dus kan het buffervoertuig ook oranje zwaailicht voeren (zie ook de tekening in een eerdere post). Bij wegwerkzaamheden en files rijdt er ook niemand harder dan 70 km/uur, omdat het simpelweg niet kan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


ltdoka

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 26 februari 2006, 17:05:45
Waar ik u gelijk in wil geven, is dat als de flitsende agent een blauw lichtje op zijn dak had gezet, dat dan wel iedereen 70 km/uur had gereden op die plaats. En waarom? Omdat men geen prent op de deurmat wil. Men rijdt met 90 km/uur langs de afzetting, laat even zakken bij de agent en geeft weer gas. Een oranje lamp heeft dat effect niet omdat een agent geen oranje zwaailamp voert, wat dan weer niet wil zeggen dat zo'n oranje lamp niet opvalt.
Bij ongevallen op de snelweg is dit helemaal niet relevant, omdat er in veel gevallen sprake is van een wachtrij auto's, dus is er ook niets te flitsen. Dus kan het buffervoertuig ook oranje zwaailicht voeren (zie ook de tekening in een eerdere post). Bij wegwerkzaamheden en files rijdt er ook niemand harder dan 70 km/uur, omdat het simpelweg niet kan.

Raar dat wanneer het dus NIET kan er toch zoveel mensen een prent thuis krijgen ???


Waar het omgaat is het verschil in waarde tussen blauw en oranje, zoals u zelf aangeeft kunnen de mensen opeens wel netjes 70 rijden wanneer men een blauwlamp ziet maar niet als men een oranje lamp ziet de reden daarvoor is duidelijk, als je die "reden" omwille van je eigenveiligheid "misbruikt" dan heeft elke hulpverlener m.i. het volste recht omdat te doen. Wanneer de wegwerkers voldoende veilige ruimte hebben dan zouden snelheids controles niet nodig zijn en wel omdat de kans dat er iets gebeurd nagenoeg nul zou zijn.
Bij ongevallen op de snelweg speelt dit probleem dus volgens mij wel, ik refereer daarbij even aan een ongeval afgelopen week (met dodelijke afloop) op de A7 t.h.v. benzinestation "Kruisoord" tussen Avenhorn en Purmerend Noord, hier stonden op het moment dat ik passeerde een Ambu en een motoragent op de vluchtstrook, vreemd maar waar op het moment dat de blauwelampjes in beeld komen gaat de snelheid terug naar ongeveer 80 km/u en gaat nagenoeg iedereen uitzichzelf naar de linkerrijbaan....
Daar doen tekening en regels niets aan... de praktijk wijst daarmee dus uit dat men zich bij het zien van blauwe lampen WEL fatsoenlijk kan gedragen en bij het zien van oranje lampen niet.
Kortom, hoeveel regels de overheid ook wenst in te voeren, als ik hulpverlener zou zijn en ik zou bij een ongeval op een autosnelweg moeten komen dan kan elke regel dat de blauwe lampen uit zouden moeten van mij de prullebak in wanneer dit tenkoste zou gaan van MIJN veiligheid en die van anderen.
Gelukkig hebben we nog zoiets als een ARBOwet die ieder van ons de mogelijkheid geeft om wet en regelgeveing te negeren wanneer we vinden dat onze veiligheid in gevaar komt, wanneer u dus zou menen dat de blauwelampen uit zouden moeten omdat dit regelgeving betreft dan bleven die op mijn voertuig gewoon aan staan en geen leidinggevende of gerechtelijkemacht die het mij verbieden kan omdat het volgens de arbowet MIJN gevoel van veiligheid is en ik daarom alles in principe mag doen en laten wanneer het MIJN veiligheid ten goede komt.

Wellicht ten overvloede maar wanneer ik langs wegwerkzaamheden rijd, of zoals eerder aangeven langs een ongeval dan zien mijn ogen toch behoorlijk wat zwaailampen van oranje danwel blauwe kleur dus kom niet aanzetten met opmerkingen als "achter de afzetting GEEN oranje zwaailampen want wanneer ik voor elke oranje zwaailamp die ik in een maand tegenkom een euro zou krijgen dan stopte ik accuut met werken.

Met deze uiteenzetting en het eerder geplaatse bericht van de politie NHN is naar ik aanneem mijn stelling voldoende onderbouwd en voor onze LT.Col.me hoop ik alleen maar dat hij niet over enige tijd uit ervaring ziijn mening bijstelt omdat blijkt dat de attentiewaarde van een blauwelamp toch hoger is dan die van een oranje.......


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #75 Gepost op: 26 februari 2006, 22:28:19
Voor het overzicht maar even mijn reactie per puntje (alle citaten van Itdoka tenzij anders vermeld):

Citaat
Raar dat wanneer het dus NIET kan er toch zoveel mensen een prent thuis krijgen ???
Het gaat mij om de combinatie wegwerkzaamheden en files, zoals we dat regelmatig (zelfs 's nachts!) zien. Bij de wegwerkzaamheden in het persbericht gaat het overduidelijk niet om een geval met file, want anders kan men nauwelijks harder rijden dan 50 km/uur.

Citaat
Waar het omgaat is het verschil in waarde tussen blauw en oranje, zoals u zelf aangeeft kunnen de mensen opeens wel netjes 70 rijden wanneer men een blauwlamp ziet maar niet als men een oranje lamp ziet de reden daarvoor is duidelijk,
Het verschil in waarde ligt bij de weggebruiker, niet bij de hulpverlener of de wegwerker. De weggebruiker ervaart blauwe lampen als een controle op zijn doen en laten, alsof de aanwezige agent bekeuringen gaat uitdelen. De weggebruiker ziet oranje lampen als een gevaar. (Zie ook even verderop wat VanDale verstaat onder "attentiewaarde".)

Citaat
als je die "reden" omwille van je eigenveiligheid "misbruikt" dan heeft elke hulpverlener m.i. het volste recht omdat te doen.
In de wet is vastgelegd dat bij gevaarzetting een oranje zwaailicht gevoerd moet worden. Volgens diezelfde wet mogen hulpdiensten i.p.v. een oranje zwaailicht een blauwe voeren. De vraag is dus of er daadwerkelijk sprake is van gevaarzetting. Bij de afhandeling van een ongeval waarbij de politie dan wel RWS de afzetting regelt is er dus voor de andere hulpverleningsvoertuigen geen sprake meer van gevaarzetting, dus mag er géén oranje zwaailicht gevoerd worden, en dus ook geen blauw (zie ook even verderop over veiligheid).

Citaat
Wanneer de wegwerkers voldoende veilige ruimte hebben dan zouden snelheids controles niet nodig zijn en wel omdat de kans dat er iets gebeurd nagenoeg nul zou zijn.
Er is niet voldoende veilige ruimte. Er is in de loop der tijd een ruime veilige ruimte gerealiseerd, onder andere met behulp van de barriers. Echt veilig is het pas als het hele wegvak wordt afgesloten en er dus geen verkeer komt. Dat is omwille van RWS-eisen niet mogelijk (enige tijd terug bij wijze van proef wel uitgevoerd bij het groot onderhoud A10). Aangezien er in de komende jaren nog veel meer groot (achterstallig) onderhoud op stapel staat, willen wegenbouwers graag hele wegvakken afsluiten. De reden die de wegenbouwers aanvoeren is dat de schade voor het verkeer kleiner is bij een korte, volledige afsluiting dan bij een lange, gedeeltelijke en in tijd beperkte ('s nachts) afsluiting. Op het moment is nog niet duidelijk hoe dit gaat uitpakken.

Citaat
Bij ongevallen op de snelweg speelt dit probleem dus volgens mij wel, ik refereer daarbij even aan een ongeval afgelopen week (met dodelijke afloop) op de A7 t.h.v. benzinestation "Kruisoord" tussen Avenhorn en Purmerend Noord, hier stonden op het moment dat ik passeerde een Ambu en een motoragent op de vluchtstrook, vreemd maar waar op het moment dat de blauwelampjes in beeld komen gaat de snelheid terug naar ongeveer 80 km/u en gaat nagenoeg iedereen uitzichzelf naar de linkerrijbaan....
Daar doen tekening en regels niets aan... de praktijk wijst daarmee dus uit dat men zich bij het zien van blauwe lampen WEL fatsoenlijk kan gedragen en bij het zien van oranje lampen niet.
Ik ken de situatie en de afhandeling ter plaatse niet, dus over het voorbeeld kan ik geen oordeel vormen. Op basis van wat u meldt krijg ik het idee dat er nog geen afzetting geplaatst is (of al weer weg is), dus dan kan ik me voorstellen dat ambulance en motoragent blauwe lampen voeren ter indicatie van gevaarzetting, simpelweg omdat ze geen oranje zwaailicht hebben waarmee ze gevaar kunnen aanduiden.
De relatie met de tekening wordt overigens direct duidelijk: mijn tekening wil duidelijk maken dat het verkeer uit zichzelf en ruim van tevoren al naar een andere rijstrook gaat bij een blokkade verderop. Dat is kennelijk in uw geval ook gebeurd en verkeerskundig heel logisch, hoewel ik niet uit uw verhaal kan opmaken of dit te maken heeft met een blokkade op de rechterrijstrook of dat iedereen automatisch naar links gaat alleen door de blauwe lampen.

Citaat
Kortom, hoeveel regels de overheid ook wenst in te voeren, als ik hulpverlener zou zijn en ik zou bij een ongeval op een autosnelweg moeten komen dan kan elke regel dat de blauwe lampen uit zouden moeten van mij de prullebak in wanneer dit tenkoste zou gaan van MIJN veiligheid en die van anderen.
Misschien is het dan maar goed dat u geen hulpverlener bent ;) Nee, zonder gekheid, door de richtlijnen van Incident Management is de organisatie bij de afhandeling van incidenten (waaronder ongevallen!) op snelwegen stukken beter geworden. Dit heeft ook zijn weerslag op de veiligheid ter plaatse. Veiligheid van de hulpverleners staat ALTIJD op de eerste plaats (maar zie ook de veiligheid iets verderop). Daar wordt door alle betrokken partijen, van RWS tot hulpdiensten tot berger, aan meegewerkt door zich te houden aan de richtlijnen. Als u ter plaatse de zwaailichten aan zou laten staan zorgt u niet alleen voor een ongewenste aantrekkingskracht op het overige verkeer (waarbij secundaire ongevallen door kijkers zeker niet ondenkbaar zijn), maar "hindert" u ook nog de politie in het eventuele sporenonderzoek.

Citaat
Gelukkig hebben we nog zoiets als een ARBOwet die ieder van ons de mogelijkheid geeft om wet en regelgeveing te negeren wanneer we vinden dat onze veiligheid in gevaar komt, wanneer u dus zou menen dat de blauwelampen uit zouden moeten omdat dit regelgeving betreft dan bleven die op mijn voertuig gewoon aan staan en geen leidinggevende of gerechtelijkemacht die het mij verbieden kan omdat het volgens de arbowet MIJN gevoel van veiligheid is en ik daarom alles in principe mag doen en laten wanneer het MIJN veiligheid ten goede komt.
U waant uzelf veiliger door het zwaailicht op uw voertuig aan te laten, terwijl u het voertuig niet kunt gebruiken als veiligheidsmiddel. U bent relatief veilig wanneer u achter uw voertuig kunt werken, maar bij een ongeval bent u niet in de gelegenheid achter uw eigen voertuig te werken: de politieauto is het buffervoertuig dat de klappen op zal vangen. In feite creëert u dus een schijnveiligheid door de zwaailichten van uw eigen voertuig aan te laten. Veiligheid en ook risico zijn subjectieve kwesties, en zijn onderwerp van studie voor menig psycholoog. Ik heb me er zelf ook mee bezig gehouden.
Daarbij: ik ben niet op de hoogte van enig ARBO voorschrift waarin staat dat iemand regels mag negeren omdat een veiligheidsgevoel niet helemaal juist is. Als u wél zo'n voorschrift kent, dan ontvang ik daar graag een linkje of pdf-je (of desnoods een kopietje) van, dan leer ik er ook nog iets van.

Citaat
Wellicht ten overvloede maar wanneer ik langs wegwerkzaamheden rijd, of zoals eerder aangeven langs een ongeval dan zien mijn ogen toch behoorlijk wat zwaailampen van oranje danwel blauwe kleur dus kom niet aanzetten met opmerkingen als "achter de afzetting GEEN oranje zwaailampen want wanneer ik voor elke oranje zwaailamp die ik in een maand tegenkom een euro zou krijgen dan stopte ik accuut met werken.
Mijn vraag is dan of u kijkt naar álle oranje zwaailichten die u tegenkomt, of uitsluitend naar wegwerkzaamheden op snelwegen, waarbij een fysieke afzetting (dus met schildjes of bakens, afgesloten rijstroken, barriers, actiewagens, verlaging snelheidsregime, enz. enz.) is opgebouwd? Mijn stelling "geen zwaailichten achter de afzetting" geldt niet voor rijdende afzettingen, uitzonderlijk transport, in- en uitvoegen, de wegenwacht, de landbouwtrekker of de kantonnier die een bord recht zet. In die gevallen is géén sprake van een fysieke afzetting. Graag wil ik u uitnodigen om er eens de richtlijnen van CROW op na te slaan, over hoe een afzetting dient te zijn opgebouwd en wat de zwaailichtdiscipline van het werkverkeer is.

Citaat
Met deze uiteenzetting en het eerder geplaatse bericht van de politie NHN is naar ik aanneem mijn stelling voldoende onderbouwd en voor onze LT.Col.me hoop ik alleen maar dat hij niet over enige tijd uit ervaring ziijn mening bijstelt omdat blijkt dat de attentiewaarde van een blauwelamp toch hoger is dan die van een oranje.......
U beziet de attentiewaarde:
Citaat van: VanDale.nl
at·ten·tie·waar·de (de ~ (v.))
1 waarde die een publicatie, reclame e.d. heeft als middel om de aandacht te trekken
Of blauw daadwerkelijk meer aandacht trekt dan oranje valt te betwisten, we kunnen ook discussieren over het feit of pakweg een paars zwaailicht meer aandacht trekt dan een rood zwaailicht. Wat u bedoelt, is de reactie die de kleur zwaailicht oproept bij het overige verkeer. In dat opzicht ben ik het zeker met u eens dat een blauw zwaailicht een andere reactie oproept bij de weggebruiker dan een oranje zwaailicht doet. De vraag is alleen, of deze reactie voldoende is. Ik persoonlijk vind dat een blauw zwaailicht een té overdreven reactie oproept bij het overige verkeer. Oranje is dan veel neutraler. Waar blauw met name een reactie oproept waarbij de automobilist opeens alles precies volgens de regels moet (gaat) doen (maximum snelheid, afstand, etc. etc.) is oranje veel meer de algemene aanduiding van gevaar, dat niet direct leidt tot (bijvoorbeeld) extra remmen.

In mijn ogen schuift de discussie nu meer richting de verkeerskundige kant, dus lijkt het me verstandig om daar toch op in te gaan. Zie daarvoor de volgende reactie want deze werd te groot.....  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #76 Gepost op: 26 februari 2006, 22:31:05
Reacties op signalen hebben hun weerslag op het verkeersbeeld. Dát is de achterliggende reden, die niet voor iedereen duidelijk is. Door zo min mogelijk aandacht te trekken wordt voorkomen dat er schokgolven in het verkeersbeeld ontstaan. Volgens uw eerdere post zit u veel op de weg: dan zult u het verschijnsel kennen. Uw voorligger remt, u moet remmen, de persoon achter u moet ook remmen, enzovoorts. Met twee á drie keer zo'n voorval is de kans op een file zeer reeël. Dat noemt men in verkeerskundige termen een schokgolf. Het hele Nederlandse verkeersmanagement is erop gericht om een stabiele doorstroming te bereiken. Ultieme voorbeelden zijn toeritdosering en blokrijden.
De afleiding moet minimaal zijn, de verkeersbewegingen moeten minimaal zijn. Alleen dán zijn files te voorkomen. Een ideale situatie zal nooit worden bereikt, onder andere ook door incidenten en wegwerkzaamheden. Daarom wordt bij incidenten geprobeerd ze zo snel mogelijk af te handelen met zo min mogelijk gevolgen voor het overige verkeer. Wegwerkzaamheden vinden plaats onder strakke tijdschema's, in veel gevallen wordt er pas 's avonds om 21 uur gestart en voor 6 uur de volgende morgen is alles al weer weg.

Daarnaast hoopt u dat ik mijn mening niet bijstel ten gevolge van een toekomstige ervaring. Ik kan u zeggen, ik weet zeker dat ik mijn mening in de toekomst ga bijstellen. De ontwikkelingen op het gebied van verkeer gaan daarvoor in Nederlander erg hard. De plannen voor 2010 en later liggen er al in de Nota Mobiliteit. Ook de hulpdiensten gaan meer en meer met mobiliteit te maken krijgen. De bereikbaarheid wordt moeilijker, waardoor de aanrijdtijden onder druk komen te staan. Op de snelwegen rijdt de brandweer niet voor niets van twee kanten aan. En niet alleen op de snelwegen, maar zeker ook op de provinciale wegen en de gemeentelijke hoofdwegen. Meer en meer zullen wegbeheerders en hulpdiensten met elkáár te maken krijgen. En dat is iets wat voor de automobilist vaak achter de schermen gebeurt. Niemand merkt in feite iets van IM op de snelwegen, maar er wordt wel een tijdwinst van 15 minuten geboekt voor personenautoincidenten. Die hoef je dus niet meer te wachten in de file.

En dat is ook iets wat in uw redenering (en in die van vele anderen) wat mij betreft ontbreekt: een bredere kijk op de omgeving en op de situatie zoals die - waarschijnlijk - gaat worden. Ook u gaat in de toekomst te maken krijgen met nog meer drukte op de weg. Verkeer en Waterstaat, RWS en de andere overheden en wegbeheerders zitten echter niet stil. Men probeert om zoveel mogelijk wegcapaciteit te genereren waar dat nodig is. Soms door aanleg van nieuwe infrastructuur, vaak ook door een herindeling van de bestaande infrastructuur. Ook met behulp van organisatorische maatregelen probeert men vertragingen te voorkomen of te beperken. Door ook andere partijen bij dit proces te betrekken worden verschillende zaken in één keer aangepakt. IM is het eerste voorbeeld waarin ook de hulpdiensten in de problematiek worden betrokken. Met het oog op de toekomst is het dan ook helemaal niet verkeerd om voorrangsvoertuigen uit te rusten met goed zichtbare signaalverlichting en een duidelijk hoorbare sirene. Want óók tijdens het aanrijden moet de veiligheid van hulpdiensten én andere weggebruikers in acht worden genomen, niet alleen op de plaats incident zelf.

______
Al met al is het een lang verhaal geworden in 2 reacties zelfs, was eerst niet echt de bedoeling, maar goed, voor de volledigheid....  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


firemanmies

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 19 maart 2006, 18:03:19
Al zit er zo LED balk achter op een Tas is een oranje draaizwaailicht dan ook verplicht? :D


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #78 Gepost op: 19 maart 2006, 18:55:17
Al zit er zo LED balk achter op een Tas is een oranje draaizwaailicht dan ook verplicht? :D
Het is verplicht dat een zwaailicht rondom het voertuig zichtbaar is (wettelijk verplicht: Regeling OGS). Rondom in dit geval dus als "vanuit iedere richting kijkend naar het voertuig zichtbaar", dus zowel van voor als van achter als van de zijkant (en iedere positie er tussen in). Indien dit door de bouw van het voertuig niet mogelijk is, mogen/moeten er meerdere zwaailichten worden geplaatst zodat een van de zwaailichten rondom het voertuig wel zichtbaar is. Ik weet niet of een TAS uitgerust moet zijn met een oranje zwaailicht, maar als het wel moet, moet het ook rondom zichtbaar zijn.
Ik weet ook niet precies welke LED-balk er op de bedoelde TAS zit, maar ik kan me voorstellen dat die niet wordt aangemerkt als zwaailicht/zwaaibalk (maar alleen als flitslicht bijvoorbeeld). Ik ga er ook maar even vanuit dat de balk alleen zichtbaar is van achteren, dus als een oranje zwaailicht op een TAS verplicht is, dan vrees ik dat die LED-balk niet voldoende is. En dus andere voorzieningen getroffen dienen te worden, een - eventueel uitschuifbaar - oranje draaizwaailicht behoort dan tot de mogelijkheden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #79 Gepost op: 19 maart 2006, 19:19:11
Beste LT COL ME waarom maak jij je uberhaupt zo enorm druk over deze materie??  Allelrei methoden om incidenten te managen worden reglematig bijgesteld, al is het maar om de eigen veiligheid te garanderen of voor het prestige van de ontwerper van het nieuwe beleid (komt men weer in d ekrant, rpomotie etc etc zo werkt het bij de overheid..)

En ik vraag me af hoe het aanzetten van een blauw lampje door een hupverlener bij een ongeval de politie hindert in haar opsproingsonderzoek (zoals jij meldde in je eennalaatste posting.)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod