Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 337606 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #840 Gepost op: 17 maart 2011, 19:11:38
A1 Ambulance GGD 13-104 Amsterdam

Bron Djetz @ Youtube


Ook in Amsterdam hebben ze nog/weer alternerende koplampen  O0
En je ziet ook meteen weer waarom je ze eigenlijk alleen overdag moet gebruiken.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Gast

  • Gast
Reactie #841 Gepost op: 17 maart 2011, 19:33:15
Nou, met het type balk dat er op die specifieke ambu zit ben ik maar wat dolblij dat er juist ook grootlicht gebruikt wordt..... Dat speelgoed-balkje zie je in het donker al slecht, laat staan overdag.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #842 Gepost op: 17 maart 2011, 20:13:08
Nou, met het type balk dat er op die specifieke ambu zit ben ik maar wat dolblij dat er juist ook grootlicht gebruikt wordt..... Dat speelgoed-balkje zie je in het donker al slecht, laat staan overdag.
Maar als je dit in je binnenspiegel aan ziet komen zie je alleen grootlicht... geen blauw licht whatsoever ... ik merk dat men beter reageert 's avonds als je je koplampgeknipper uit zet...  zeker in de stad.. op de ring wil ik het er nog weleens bijpakken..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #843 Gepost op: 17 maart 2011, 21:33:57

Ook in Amsterdam hebben ze nog/weer alternerende koplampen  O0

Hm, die koplampen zijn (geheel naar mijn eigen ongezouten mening) ook zo'n beetje het enige stukje kwaliteit op/aan die auto. Ogs hebben een playmobil-uitstraling, dan nog liever een Vista  ;)

Benieuwd wat de ambu-chaufeurs er zelf van vinden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #844 Gepost op: 17 maart 2011, 21:34:55
Benieuwd wat de ambu-chaufeurs er zelf van vinden.

Er wordt flink gerommeld met van alles, versneller continu aan, wig/wag aan etc. Ik trek daaruit de conclusie dat ze het geen vooruitgang vinden  :(
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #845 Gepost op: 17 maart 2011, 21:39:04
Maar als je dit in je binnenspiegel aan ziet komen zie je alleen grootlicht... geen blauw licht whatsoever ... ik merk dat men beter reageert 's avonds als je je koplampgeknipper uit zet...  zeker in de stad.. op de ring wil ik het er nog weleens bijpakken..

Zo werk ik ook, 's avonds gaat dat geknipper uit. Dan zie je je blauw van verre al op de verkeersborden weerkaatsen. Voor de volhoudende linksrijder knipper ik zelf 2 a 3 keer met groot licht en meestal is dat dan voldoende voor vrije doorgang.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Was net in mijn woonplaats onderweg toen ik stilstaand bij de verkeerslichten verrast werd door dit voertuig van de collega´s van Post Oosterheem.

Mijn .... wat is die sirene slecht te horen, (en ik had gewoon de radio nog normaal aan staan) en die LED knipperlichten op het dak hebben ook niet echt een hoge attentie waarde. Ze zullen wel meer licht geven, maar of ze ook opvallen? Zijn we niet veeel mee opgeschoten met die uniforme regelingen en nieuwe eenduidige sirene.
Dan afgelopen week in Belgie, kwam een politie voertuig van achter met een Wail sirene, nou die was heel goed te horen, zelfs bij 100km per uur, en radio wat harder. En toen verderop een afsleepwagen op de vluchtrook stond was het eerste wat opviel op grote afstand een rood zwaailicht wat in zijn lichtbalk was opgenomen. Veel beter zichtbaar op zonnige dagen zoals deze tov de blauwe lampen van de politie.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Mijn .... wat is die sirene slecht te horen, (en ik had gewoon de radio nog normaal aan staan) en die LED knipperlichten op het dak hebben ook niet echt een hoge attentie waarde. Zijn we niet veeel mee opgeschoten met die uniforme regelingen en nieuwe eenduidige sirene.
Dan afgelopen week in Belgie, kwam een politie voertuig van achter met een Wail sirene, nou die was heel goed te horen, zelfs bij 100km per uur, en radio wat harder. En toen verderop een afsleepwagen op de vluchtrook stond was het eerste wat opviel op grote afstand een rood zwaailicht wat in zijn lichtbalk was opgenomen. Veel beter zichtbaar op zonnige dagen zoals deze tov de blauwe lampen van de politie.

Jouw mening deel ik wel (helaas, moet ik zeggen). Maar ik heb ook het idee dat sinds de nieuwe regelgeving er vooral veel gerommeld wordt met licht en geluid om maar aan de nieuwe eisen te voldoen. En het is erg jammer dat ze geen ruimte laten voor nieuwe ontwikkelingen.

Het zou mooi zijn als in de Nederlandse balk aan de achterzijde ruimte zou zijn voor rood licht, zodat de auto als je hem als baken gebruikt beter opvalt in het zonlicht. Blauw led valt helemaal weg, nog meer als zwaailicht volgens mij.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Maar ik heb ook het idee dat sinds de nieuwe regelgeving er vooral veel gerommeld wordt met licht en geluid om maar aan de nieuwe eisen te voldoen.

Waar men voorheen een blauwe Whelen L32/L31, Hella Rotaflex of vergelijkbaars op het dak plaatste, komen ze nu aan met de ''twee in een'' pitjes van een bepaalde leverancier ... Een en al drama qua lichtopbrengst.
Als men de balken van Marelko neemt, in combinatie met de sirene die daarbij geleverd word (zoals op zo'n beetje elke nieuwe Chevy ambulance) dan koop je gewoon onzichtbaarheid ...

Ook de mensen die er mee rijden geven aan dat ze veel later gezien en gehoord worden als voorheen  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Ik denk dat het weleens zou kunnen helpen als er in plaats van de clear lenzen gewoon weer blauwe lenzen in de balken gezet worden.
Niet de donkerblauwe lenzen, maar de lichtblauwe lenzen die je nu ook weleens op de TIR6 van politievoertuigen gemonteerd ziet zitten.
De lichtopbrengst is dan wel iets lager, maar ik denk dat de zichtbaarheid wel verhoogd wordt omdat het 'echt' blauw licht is.

En wat mij opvalt is dat een dubbele rij LEDs in dezelfde kleur al een heel verschil maakt. :)