Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 337605 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Ik snap het niet meer, de opbouwers kunnen toch gewoon doen wat ze willen. Er is naar mijn weten geen enkele vorm van controle of keuring. Hooguit zou bij een ongeval, achteraf een verzekeringsmaatschapij moeilijk kunnen gaan doen. Maar dan zijn we wel erg diep gezonken..........
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik snap het niet meer, de opbouwers kunnen toch gewoon doen wat ze willen. Er is naar mijn weten geen enkele vorm van controle of keuring. Hooguit zou bij een ongeval, achteraf een verzekeringsmaatschapij moeilijk kunnen gaan doen. Maar dan zijn we wel erg diep gezonken..........

Tsja, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als iemand, die betrokken is bij een aanrijding met een hulpverleningsvoertuig, uit gaat laten zoeken hoe het allemaal precies zit ... Er zijn namelijk maar héél weinig (''nieuwe'') voertuigen die precies aan de eisen voldoen.

Als men betrokken raakt bij een aanrijding met hulpverleningsvoertuig met een niet goedgekeurde balk of wijzigingen die niet zijn toegestaan (na de keuring van het spul) dan ben ik benieuwd wat de rechter daarvan gaat zeggen. Blijkbaar zijn bepaalde opbouwers daar niet zo bang voor ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ben niet thuis in de regels over lichtopbrengst etc, maar als gebruiker ben ik wel tevreden over de W&G lichtbalken, (Code3) die uit de USA komen en tesamen met de tweetoon er voor zorgen dat men ons in elk geval heel goed hoort. De nieuwe hoogwerker heeft ook van de knipperende Led lampen, en een tweetoon waarvan de versterker elke keer doorbrandt? Hopeloos, de TS hoor je wel, de hoogwerker siren valt gewoon weg tegen dat geluid.
Die blauwe knipperled's hebben volgens mij een veel lagere attentiewaarde als oude draailampen of de dubbelflits lampen die we tot enkele jaren meestal gebruikten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Die blauwe knipperled's hebben volgens mij een veel lagere attentiewaarde als oude draailampen of de dubbelflits lampen die we tot enkele jaren meestal gebruikten.

Dat ligt er (mede) aan wélke LED's je gebruikt. De Hänsch Sputnik Nano, Whelen TIR6, Whelen M7 of de producten van Federal Signal brengen in mijn ogen net zoveel of zelfs meer licht op. Nadeel van LED is dat het licht een bepaalde richting krijgt, die men vervolgens met allerlei lenzen gaat verspreiden. Halogeen flits gaat ''alle'' kanten op en krijgt een bepaalde richting mee van de reflector.

Persoonlijk ben ik ook nog steeds ''fan'' van de halogeen flitsers en draailampen. Echter als je een halogeen Federal Signal Vista naast  een Sputnik LED of een Solaris led zet, dan zie je dat de Sputnik tóch (onder alle omstandigheden) veel feller is! Zelfde geld in mijn opinie voor een Whelen Edge in de LED of strobe uitvoering.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
A1 Ambulance GGD 13-104 Amsterdam

Bron Djetz @ Youtube


Ook in Amsterdam hebben ze nog/weer alternerende koplampen  O0

Ik denk dat het al een heel verschil maakt als ze de LED's aan de voorzijde van de ambulance ook zo snel laten knipperen als aan de achterzijde.

En persoonlijk vind ik de wig-wag veel duidelijker dan alleen grootlicht aan en uit. Nu zie je duidelijk dat het geen mafkees kan zijn die de hele tijd met grootlicht speelt.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Tsja, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als iemand, die betrokken is bij een aanrijding met een hulpverleningsvoertuig, uit gaat laten zoeken hoe het allemaal precies zit ... Er zijn namelijk maar héél weinig (''nieuwe'') voertuigen die precies aan de eisen voldoen.

Als men betrokken raakt bij een aanrijding met hulpverleningsvoertuig met een niet goedgekeurde balk of wijzigingen die niet zijn toegestaan (na de keuring van het spul) dan ben ik benieuwd wat de rechter daarvan gaat zeggen. Blijkbaar zijn bepaalde opbouwers daar niet zo bang voor ...

Als deze wijzigingen door de ambulancedienst zijn aangevraagd, omdat deze vinden dat het de attentiewaarde van het HV verhoogd, ben ik ook benieuwd wat er gaat gebeuren. Er moet wellicht eerst een goedgekeurd HV een ongeluk veroorzaken om in Den Haag eens wat mensen wakker te schudden. De ambu's uit Hilversum voldoen volgens mij ook niet aan de eisen, maar zijn zeeer duidelijk zichtbaar.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Waar men voorheen een blauwe Whelen L32/L31, Hella Rotaflex of vergelijkbaars op het dak plaatste, komen ze nu aan met de ''twee in een'' pitjes van een bepaalde leverancier ...

Klopt, mogelijk een gevolg van de bezuinigingsdrift overal? Als de regeling zo uitgebreid is als nu zou je bijna zeggen; voeg er dan ook nog een aantal merken aan toe waarvan we weten dat ze goed zichtbaar zijn waar men uit mag kiezen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik denk dat het al een heel verschil maakt als ze de LED's aan de voorzijde van de ambulance ook zo snel laten knipperen als aan de achterzijde.

Lichtopbrengst van de ''in delen'' knipperende LED'jes is niet voldoende en kan (volgens de kenners) nooit op deze wijze goedgekeurd zijn ....

Klopt, mogelijk een gevolg van de bezuinigingsdrift overal? Als de regeling zo uitgebreid is als nu zou je bijna zeggen; voeg er dan ook nog een aantal merken aan toe waarvan we weten dat ze goed zichtbaar zijn waar men uit mag kiezen.

Tsja, men was eerst een bepaald bedrag kwijt aan signalering en was het veelal ''het zal wel niet vaak gebruikt worden, maar er moet wat op''. Tegenwoordig geld dat zelfde en moet men ''opeens'' naar regels kijken en blijft men (met een bepaald budget) vaak hangen bij slechtere/lagere kwaliteit& lichtopbrengst.

Een aantal merken ''toevoegen'' gaat niet zo 1, 2, 3 omdat men (als merk) een heel keuringstraject door moet, met de daarbij komende kosten, aanpassingen en tijdsduur!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ik moet zeggen dat de nieuwe ambulances hier in de regio (RAV Brabant-Midden-West-Noord) er toch duidelijk op vooruit zijn gegaan qua signalering. Er komt een flinke bak licht vanaf en de sirene blaast mij zelfs binnenshuis nog van m'n stoel. Ik weet niet precies wat voor spul er op zit, maar met name de sirene krijgt van mij een duim! De voertuigen zijn de zogenaamde "Mercedes-Benz Emergency Sprinter 319 CDI".

Foto's zijn hier te vinden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10855.msg866511#msg866511
Senior GGP / Oost-Brabant


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Ik moet zeggen dat de nieuwe ambulances hier in de regio (RAV Brabant-Midden-West-Noord) er toch duidelijk op vooruit zijn gegaan qua signalering. Er komt een flinke bak licht vanaf en de sirene blaast mij zelfs binnenshuis nog van m'n stoel. Ik weet niet precies wat voor spul er op zit, maar met name de sirene krijgt van mij een duim! De voertuigen zijn de zogenaamde "Mercedes-Benz Emergency Sprinter 319 CDI".

Foto's zijn hier te vinden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10855.msg866511#msg866511
Ja klopt zeker!
Overdag: Ambulance - A1 Vlijmenseweg Den Bosch - 21-104
's avonds: Ambulance - A1 Brahmspark Drunen - 20-151
Noord: Nog 2 chevy's
Midden-West nog 6!(Weet niet welke er vandaag worden gelevert!)