Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 335220 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Reactie #890 Gepost op: 14 januari 2012, 23:16:00
Iemand enig idee van welke fabrikant deze sirene is? In NHN rijden er ook een paar met deze.

05/11/09 A1 06-184 Nieuwe ambulance Spoedrit vanuit Ermelo naar ziekenhuis Harderwijk
Fimpje van: Jorres112.

Dat is een sirene van W&G, ik vermoed de WA-100/200/500 :)
Deze is overigens niet goed gekeurd, tonen zijn te hoog.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #891 Gepost op: 7 februari 2012, 13:38:43
persoonlijk vind ik ook de nieuwe geluidsignalen slecht hoorbaar IN een auto. Kan iemand mij vertellen hoe dat komt??
Zelf heb ik wel een idee dat het te maken heeft met dat een HV-voertuig rijd en dat de hoorn aan de voorzijde van het voertuig zit. Door het rijden gaat het geluid niet echt naar voren, maar blijft vooral naast het voertuig hangen. Daarbij is het dat de nieuwe auto's beter geisoleerd zijn voor de rijwind en andere geluiden.
Kan die toon niet aangepast worden zodat ze beter doordringen in een auto??
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #892 Gepost op: 15 april 2012, 02:11:40
http://www.youtube.com/watch?v=s_7splLFNQA

112hoofddorp Jasper Meekel


Opvallend, een van de nieuwste noodhulpvoertuigen in Kennemerland, voor het bureau Hoofddorp (84.10 gok ik) nieuwe lichtbalk met een fout patroon en de oude Federal Signal sirene. De nieuwe 81.50 (Velsen) heeft exact dezelfde signalering
Overigens is dit tevens een voertuig uit de laatste serie met Federal Signal signalering. De eerste met een Freedom er op staat klaar.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jabmarijnissen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #893 Gepost op: 2 februari 2014, 18:11:37
Enige tijd geleden is men overgegaan op een nieuwe 2toon,Het zou voor elk hulpverleningsvoertuig hetzelfde moeten klinken maar volgens mij zit er toch nog verschil in de 2 toon.
Mijn vraag is nu of jullie als ambulance chauffeur niet gewoon de 3 toon terug willen.
Op youtube staat een filmpje waar men toch liever de 3 toon willen behouden,Het zou de herkenbaarheid ten goede komen omdat men eerder een ambulance voorrang geeft dan een politie voertuig.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #894 Gepost op: 2 februari 2014, 18:36:51
Welk filmpje is dit? Misschien handig om erbij te plaatsen ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


dannym45

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2


Gast

  • Gast
Reactie #896 Gepost op: 2 februari 2014, 19:10:25
Dat is een filmpje uit 2009.
Op het forum is meerdere malen te lezen dat de nieuwe tweetoon vooral als zachter ervaren wordt. Of de drietoon een gemis is, wellicht zijn er ACH's die hierover wat kunnen zeggen.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #897 Gepost op: 4 februari 2014, 21:12:51
Citaat van: jabmarijnissen link=msg=1241608 date=1391361097
Enige tijd geleden is men overgegaan op een nieuwe 2toon,Het zou voor elk hulpverleningsvoertuig hetzelfde moeten klinken maar volgens mij zit er toch nog verschil in de 2 toon.
Mijn vraag is nu of jullie als ambulance chauffeur niet gewoon de 3 toon terug willen.
Op youtube staat een filmpje waar men toch liever de 3 toon willen behouden,Het zou de herkenbaarheid ten goede komen omdat men eerder een ambulance voorrang geeft dan een politie voertuig.

Het verschil zou kunnen komen doordat er nog oude tweetonen rondrijden en ook simpelweg doordat (de nieuwe tweetoon) ze niet allemaal dezelfde fabrikant gebruiken. Dan zit er gewoon verschil in hoe t geluid klinkt.

Met hetzelfde geluid bedoelde men destijds volgens mij eigenlijk te zeggen: Dezelfde toonhoogten. Daardoor zal er geluidsverschil blijven. Gelukkig maar want naar mijn mening is de kwaliteit (bepaalde daksets en speakers) hard achteruit gegaan sinds de regeling. Terwijl het tegenovergestelde zou moeten.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #898 Gepost op: 8 februari 2014, 20:23:38
Hallo Allen,

Niet goed wetende of het onder dit onderwerp hoort maar goed...

Wat ik mij al een tijdje afvraag..

In Gelderland rijden de huisartsen met een blauwebalk op het dak en als ze met spoed rijden dan staat OGS aan...
Echter wat valt mij op als ik in Limburg rijd (meer en deel omgeving Venlo)...
Dan tijden de huisartsen met amber op het dak... Dan denk ik als ik dit onderwerp bekijk... eenduiding???? niet voor alle hulpdiensten dan zeker want de huisartsen zijn dus blijkbaar (nog) niet gelijk...

Maar waarom Gelderland Blauw en Limburg Amber??? Zijn de Limburgse huisartsen minder belangrijk???
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #899 Gepost op: 11 maart 2014, 17:17:18
Citaat van: Jerommeke link=msg=1023592 date=1334448700
http://www.youtube.com/watch?v=s_7splLFNQA

112hoofddorp Jasper Meekel


Opvallend, een van de nieuwste noodhulpvoertuigen in Kennemerland, voor het bureau Hoofddorp (84.10 gok ik) nieuwe lichtbalk met een fout patroon en de oude Federal Signal sirene. De nieuwe 81.50 (Velsen) heeft exact dezelfde signalering
Overigens is dit tevens een voertuig uit de laatste serie met Federal Signal signalering. De eerste met een Freedom er op staat klaar.

Blijf het zonde vinden, vindt dit nog steeds de mooiste sirene op een politievoertuig!