Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 332621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #910 Gepost op: 9 april 2014, 18:59:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1257253 date=1397061361
Maar dan wel vreemd dat binnen 1 VR verschillende dingen gehanteerd worden: het ene gedeelte van de VR wordt op de HAP auto met blauw gereden, de andere oranje....

Een HAP heeft vrijwel niks te maken met een veiligheidsregio, buiten dat zij ketenpartner is van de GHOR. (Tip van flip: Lees hier eens wat over, dan weet je ook wat een VR nou eigenlijk is. Ik kan dit boek aanbevelen als inleiding in deze materie.)

De roepnummers en dergelijke op de voertuigen komen voor uit het feit dat het "U1 rijden" gebeurd onder de jurisdictie van de MKA. De MKA kan zowel onder de VR als de RAV vallen, dat verschilt per regio. Het is voor de MKA van belang dat dergelijke voertuigen een nummer hebben voor het verwerken van de inzetten in de computersystemen op de meldkamer. Tevens zijn in een aantal regio's de HAP voertuigen uitgerust met C2000 randapparatuur en wordt door HAP voertuigen ook meegereden op A1 meldingen.

Kortom, de VR heeft niks te zeggen over de bedrijfsvoering van een HAP. Er zijn echter wel werkafspraken tussen de MKA en de HAP, dit kan per regio of per HAP verschillen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #911 Gepost op: 9 april 2014, 19:07:19
Citaat van: -Joost- link=msg=1257259 date=1397062742
Een HAP heeft vrijwel niks te maken met een veiligheidsregio, buiten dat zij ketenpartner is van de GHOR. (Tip van flip: Lees hier eens wat over, dan weet je ook wat een VR nou eigenlijk is ;))

De roepnummers en dergelijke op de voertuigen komen voor uit het feit dat het "U1 rijden" gebeurd onder de jurisdictie van de MKA. De MKA kan zowel onder de VR als de RAV vallen, dat verschilt per regio. Het is voor de MKA van belang dat dergelijke voertuigen een nummer hebben voor het verwerken van de inzetten in de computersystemen op de meldkamer. Tevens zijn in een aantal regio's de HAP voertuigen uitgerust met C2000 randapparatuur en wordt door HAP voertuigen ook meegereden op A1 meldingen.

Kortom, de VR heeft niks te zeggen over de bedrijfsvoering van een HAP. Er zijn echter wel werkafspraken tussen de MKA en de HAP, dit kan per regio of per HAP verschillen.

Ahhh kijk! Dat verduidelijkt de boel inderdaad! Blijft evengoed vreemd dat er niet 1 duidelijkheid wordt genomen in de regio.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #912 Gepost op: 9 april 2014, 19:21:58
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1257262 date=1397063239
Ahhh kijk! Dat verduidelijkt de boel inderdaad! Blijft evengoed vreemd dat er niet 1 duidelijkheid wordt genomen in de regio.

Ben ik het mee eens, laten ze eenduidig een kleur nemen of blauw of amber en niet een kermis van kleuren...
Als je namelijk als leek zijnde veel over de regiogrenzen rijd en je krijgt een HAP achter je met blauw en lawaai weet je niet hoe gauw je aan de kant moet gaan... maar als er een HAP achter je zit met amber... uhh... aan de kant? of lekker blijven staan waar je staat want ze hebben een urgentie status als een vuilniswagen...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: thetwin84 link=msg=1257264 date=1397064118
Ben ik het mee eens, laten ze eenduidig een kleur nemen of blauw of amber en niet een kermis van kleuren...
Als je namelijk als leek zijnde veel over de regiogrenzen rijd en je krijgt een HAP achter je met blauw en lawaai weet je niet hoe gauw je aan de kant moet gaan... maar als er een HAP achter je zit met amber... uhh... aan de kant? of lekker blijven staan waar je staat want ze hebben een urgentie status als een vuilniswagen...

Als de HAP er zelf voor kiest om hun voertuigen met amber uit te rusten zullen ze ook geen spoedritten gaan voeren. Laat aub lekker aan de HAP over hoe zij hun voertuigen uitrusten. Geen blauw = geen voorrangsvoertuig en dat blijkt dus een bewuste keuze te zijn. Hoe moeilijk kun je het maken....  98uiye
Senior GGP / Oost-Brabant


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: Nick link=msg=1263998 date=1398961544
Als de HAP er zelf voor kiest om hun voertuigen met amber uit te rusten zullen ze ook geen spoedritten gaan voeren. Laat aub lekker aan de HAP over hoe zij hun voertuigen uitrusten. Geen blauw = geen voorrangsvoertuig en dat blijkt dus een bewuste keuze te zijn. Hoe moeilijk kun je het maken....  98uiye

in de tegenwoordige tijd kan het zelfs nog netter uitgevoerd worden tenslotte hebben de voorrangsvoertuigen blauw en amber...
Dat kan ook goed bij die voertuigen geplaatst worden... Helemaal als je kijkt naar het plaatje wat Caprice geplaatst heeft.. een auto waar met grote letters AMBULANCE achterop staat.. Dus "voorrang" en dan een amber bak er boven op... nee vind het naast het feit dat er ambulance staat amber er oerlelijk bij staan... Laten ze dan AMBULANCE vervangen voor HUISARTS
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: thetwin84 link=msg=1264254 date=1399062802
in de tegenwoordige tijd kan het zelfs nog netter uitgevoerd worden tenslotte hebben de voorrangsvoertuigen blauw en amber...
Dat kan ook goed bij die voertuigen geplaatst worden... Helemaal als je kijkt naar het plaatje wat Caprice geplaatst heeft.. een auto waar met grote letters AMBULANCE achterop staat.. Dus "voorrang" en dan een amber bak er boven op... nee vind het naast het feit dat er ambulance staat amber er oerlelijk bij staan... Laten ze dan AMBULANCE vervangen voor HUISARTS

Je gaat totaal aan mijn punt voorbij: de HAP kiest er blijkbaar voor om alleen amber te laten monteren. Dat is hun eigen keuze, vermoedelijk omdat ze het niet nodig hebben, en ik begrijp niet waarom wij daar een mening over zouden moeten hebben. Je draagt een oplossing aan voor een probleem dat niet bestaat en dan ook nog met non-argumenten als 'het is oerlelijk'.  ::)
Senior GGP / Oost-Brabant


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: Nick link=msg=1264266 date=1399065151
Je gaat totaal aan mijn punt voorbij: de HAP kiest er blijkbaar voor om alleen amber te laten monteren. Dat is hun eigen keuze, vermoedelijk omdat ze het niet nodig hebben, en ik begrijp niet waarom wij daar een mening over zouden moeten hebben. Je draagt een oplossing aan voor een probleem dat niet bestaat en dan ook nog met non-argumenten als 'het is oerlelijk'.  ::)

De HAP kiest er voor om blijkbaar amber te monteren, geef je aan, waarom kiest VR 07 dan voor blauw en VR 23 voor amber? Ik vind kies of allemaal amber of allemaal blauw of zoals tegenwoordig kan beide...
De discussie is hier om eenduidig te worden in voorrangssignalen nou daar past de HAP erg bij...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: thetwin84 link=msg=1264283 date=1399068420
De HAP kiest er voor om blijkbaar amber te monteren, geef je aan, waarom kiest VR 07 dan voor blauw en VR 23 voor amber? Ik vind kies of allemaal amber of allemaal blauw of zoals tegenwoordig kan beide...
De discussie is hier om eenduidig te worden in voorrangssignalen nou daar past de HAP erg bij...

Niet geheel VR23, HAP van Roermond, Weert hebben blauw, Venlo/Venray hebben amber..... Maar HAP staat los van VR (zie eerder in dit topic)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Elke HAP bepaald dus (als ik het goed begrepen heb) zelf met wat voor auto ze rijden (met/zonder blauw kenteken) en of ze dus met blauw of amber verlichting erop hebben. Alleen die met blauw zullen ook een c2000 mobilofoon hebben in de auto.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1264286 date=1399068838
Elke HAP bepaaldt dus (als ik het goed begrepen heb) zelf met wat voor auto ze rijden (met/zonder blauw kenteken) en of ze dus met blauw of amber verlichting erop hebben. Alleen die met blauw zullen ook een c2000 mobilofoon hebben in de auto.
Neen. De constructie bepaalt of er een taxikenteken of normaal kenteken gevoerd wordt. Als de HAP besluit eigen voertuigen aan te schaffen en daarmee de artsen vervoert hebben de auto's gele platen. Huren ze echter een taxibedrijf in, dan voert het voertuig blauwe platen. De keuze voor blauwe signalering is inderdaad aan de HAP zelf. Geen OGS betekent geen spoeduitrukfunctie voor die HAP.
Citaat van: -Joost- link=msg=1255450 date=1396388648
Omdat een HAP in feite gewoon een soort bedrijf is en dus zelf hun werkwijze kiezen. Sommige HAP's hebben eigen auto's en/of chauffeurs, anderen huren de chauffeur+auto in bij een bedrijf als Meditaxi.