Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 329693 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #930 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:14:01
En waarom zou een ambulance meer voorrang moeten krijgen dan brandweer of politie?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gast

  • Gast
Reactie #931 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:19:03
Citaat van: piet60 link=msg=1300998 date=1412881854
Precies en daarom kreeg de ambu dus eerder voorrang dan de andere twee.
Onzin, tweetoon of drietoon, allebei evenveel voorrang.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #932 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:20:49
Citaat van: DiNozzo link=msg=1301000 date=1412882041
En waarom zou een ambulance meer voorrang moeten krijgen dan brandweer of politie?
Wettelijk hebben ze alle drie evenveel recht op voorrang, oké. Maar ik zal voor de ambu eerder en sneller ruimte maken omdat medische hulp eerste prioriteit heeft. Gevoelsmatige reactie.
Maar geen zorg hoor , als ik jou tegen kom ga ik ook wel aan de kant... 98uiye O0


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #933 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:25:46

Wettelijk hebben ze alle drie evenveel recht op voorrang, oké. Maar ik zal voor de ambu eerder en sneller ruimte maken omdat medische hulp eerste prioriteit heeft. Gevoelsmatige reactie.
Maar geen zorg hoor , als ik jou tegen kom ga ik ook wel aan de kant... 98uiye O0
Een aanwinst op de weg dus, die Piet. Top man.

Zal er rekening mee houden als ik in de politieauto op weg ben naar een reanimatie.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #934 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:33:07
Citaat van: Bert65 link=msg=1300969 date=1412868743
Inderdaad, soms denk je een politiewagen aan te horen komen, blijkt het ineens een hoogwerker van de brandweer te zijn...

Voordeel van de verschillende sirenes is dat je weet hoeveel plek je moet maken om het voertuig langs te laten: een brandweerwagen heeft meer plek nodig om langs te rijden dan een politiewagen. Dat is het gemis met alles op dezelfde tonen te gooien. Ik ben blij dat hier de brandweer tenminste nog de Martin hoorn eronder hebben, daar herken je aan dat hun het tenminste zijn en ze wat meer plek nodig hebben.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #935 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:33:53
Citaat van: piet60 link=msg=1300998 date=1412881854
Precies en daarom kreeg de ambu dus eerder voorrang dan de andere twee. Ik snap nog steeds niet waarom het nu allemaal éénheidsworst moet zijn.
Oh dus een brandweerauto, die onderweg is naar een uitslaande brand met nog personen in het gebouw, krijgt minder voorrang van jou?  :-\
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #936 Gepost op: 9 oktober 2014, 22:02:17
Citaat van: Daniel! link=msg=1300994 date=1412880906
Lekker makkelijk hè, een vraag met een vraag beantwoorden.

Maar goed, je antwoord: geen onderscheid maken tussen verschillende disciplines, een eenheid, herkenbaarheid noem maar op.


Ik vond jouw vraag typisch iets om een onderwerp kort mee af te kappen, met andere woorden een l*llig vraagje. Vandaar mijn wedervraag. Kun je ook aangeven wat nou daadwerkelijk het praktisch gewin ervan is geweest?
Geen mens gaat als ie een sirene achter zich hoort eerst tellen hoeveel tonen het zijn want dat maakt niets uit, maar vanuit het praktijkveld wordt het verschil wel gemist.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #937 Gepost op: 10 oktober 2014, 10:41:23
Eerlijk gezegd heb ik ooit een situatie gehad bij het koninklijkhuis dat ik baalde dat de eerste sirene die ik hoorde brandweer was. Wachtende op ondersteuning hoorde ik daarna de politie en dat gaf toch wel enige opluchting. Ik denk dat mensen van de blauwe tak dit gevoel kunnen onderschrijven. Maar ook tijdens een redelijk groot ongeval op de A10 was ik toch blij dat ik de bekende drietoon hoorde wat betekende dat er meer medische ondersteuning onderweg was.

En zeker ook tegenwoordig als VKR hoor je de sirene's wel maar voor een brandweer auto heb je meer ruimte nodig als soms 1 rs om leeg te trekken, twee rs leegtrekken kan vaak betekenen dat het verderop stil staat omdat er moet worden ingevoegd. Voor de mensen gaan roepen dat men dan wel tegen het verkeer in rijdt, probeer dat maar bij een vangrail of verhoogde middengeleider  0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #938 Gepost op: 10 oktober 2014, 13:04:04
Citaat van: piet60 link=msg=1301007 date=1412882449
Wettelijk hebben ze alle drie evenveel recht op voorrang, oké. Maar ik zal voor de ambu eerder en sneller ruimte maken omdat medische hulp eerste prioriteit heeft. Gevoelsmatige reactie.
Maar geen zorg hoor , als ik jou tegen kom ga ik ook wel aan de kant... 98uiye O0

Nou, klasse hoor. Dan snap jij wel hoe het allemaal werkt. Als jij ook van de categorie bent die nog steeds denkt dat de politie alleen maar bonnetjes schrijft dan heb je nog niet heel goed opgelet op dit forum. En tot slot: Dan hoop ik maar dat die politieauto niet met spoed onderweg is naar een reanimatie van een kind.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!