Agenten alleen op surveillance

Auteur Topic: Agenten alleen op surveillance  (gelezen 3943 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Gepost op: 4 januari 2006, 19:31:50
Agent gaat alleen de straat op

Van een verslaggever

AMSTERDAM - Agenten bij de Amsterdamse politie gaan in de toekomst vrijwel zeker in hun eentje surveilleren; de gebruikelijke bezetting van twee surveillanten per politiewagen wordt opgeheven.

Korpsleiding, ondernemingsraad en vakbonden hebben daarover in grote lijnen overeenstemming bereikt. Voordeel van de maatregel is dat agenten naar meer buurten tegelijkertijd kunnen worden gestuurd. Er gaat bij de huidige krappe bezetting te veel mankracht verloren als alle surveillancewagens door twee man worden bezet, vindt de korpsleiding.

Voorwaarde van de vakbonden is wel dat de veiligheid van solosurveillanten wordt gewaarborgd. Ze mogen bijvoorbeeld niet in hun eentje op burenruzies worden afgestuurd. Het korps denkt dat de veiligheid wordt gewaarborgd door invoering van een alarmsysteem; als de surveillant op een knop drukt, ziet de centrale meldkamer waar de agent in nood zich bevindt. Daar kunnen dan direct andere wagens heen worden gestuurd.

Voorzitter Bert Verdijk van de Amsterdamse Politie Vakorganisatie (APV, de grootste politievakbond in Amsterdam) wijst erop dat nog geen definitieve beslissingen zijn genomen. ''Die zullen wij ook pas nemen als de kwestie van de veiligheid helemaal rond is. Het lijkt me ook nuttig dat agenten training krijgen in situaties waarin zij zich alleen moeten verweren.''

De APV houdt op korte termijn een enquête onder de leden over het voornemen van eenpersoonssurveillance. ''We hebben er laatst al een bijeenkomst over gehad, en toen bleek dat de ene helft voor, en de andere tegen was.''

Het duurt volgens Verdijk zeker één tot anderhalf jaar voor het systeem kan worden ingevoerd.

Bron:http://www.parool.nl/nieuws/2006/JAN/04/p1.html

Ik ben wel eens benieuwd hoe men er hier tegenaankijkt. Ik zou zeggen brand maar los....


DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2006, 20:05:43
Ik heb nee gestemd, mede omdat agenten dan alleen staan in situaties, en als er dan een collaga bij moet komen, er weer een extra auto moet komen, wat dan weer uit ziet alsof de hele macht is geallermeerd. Dat brengt dan weer agressie ter weeg. Ik denk zelf dat het geen goed idee is zoals het NU werkt, misschien dat als het veranderd dingen beter worden
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2006, 20:28:45
Ik heb nee gestemd omdat je 2 twee man altijd sterker staat....En niet gevaarlijke situatie kan altijd omslaan in een gevaarlijke situatie..


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2006, 20:35:08
ik snap er niets van, de eenmans surveillance (EMS) werkt dacht ik al langere tijd, ook in Amsterdam, dus waar dit nou weer vandaan komt snap ik niet, technisch zijn alle voorbereidingen bij meerdere korpsen al getroffen, op de mobilofoon van amsterdam hoor ik regelmatig melden dat een agent alleen is als hij ergens op afgestuurd wordt.
Nemo me impune lacessit


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2006, 20:48:59
ik snap er niets van, de eenmans surveillance (EMS) werkt dacht ik al langere tijd, ook in Amsterdam, dus waar dit nou weer vandaan komt snap ik niet, technisch zijn alle voorbereidingen bij meerdere korpsen al getroffen, op de mobilofoon van amsterdam hoor ik regelmatig melden dat een agent alleen is als hij ergens op afgestuurd wordt.
Dat zijn meestal niet aangestuurde voertuigen, maar meer "Heb ik een auto in de buurt van.........HB de 14.07 solo, ik ben in de buurt van...... De reguliere DSA's zijn altijd met 2 man, en de meeste voertuigen die solo ergens staan waren bezig met een "boodschappenritje" (PV-tjes rondbrengen, onderweg naar een bureau voor voorgeleiding etc....) of zijn motorrijder....verder kom ik toch echt niet veel solo tegen.... alleen op de ring zit er wel eens 1tje solo in een auto, en de selecteur van de ongevallendienst.... maar dat is een hele andere tak van sport dan de noodhulp in een wijkteam ;)

 Ik heb afgelopen zondag zelf ook rondje solo gereden, idd ook ff een PV wegbrengen, ff wat eten halen en tanken... maar ik draaide de ring op en zag 2 personen op 1 fiets op de vluchtstrook rijden...hele breedte van de vluchtstrook nodig om overeind te blijven....toch maar ff achterin de bus geladen..... waren die te blauw om iets uit te richten, maar de collega's van de Ringweg zijn toch ff met me meegereden terwijl ik ze op een veilige plek ging afzetten.... voor je weet maar nooit wat zo'n gekke spanjaard gaat doen ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2006, 20:50:57
Gaat in dit vooral om de noodhulp(112 meldingen, ook wel spoed hulp genaamd) die alleen gedraaid gaat worden. Dat is wat anders dan de preventie surveillance die al wel veel alleen gedraaid worden.

Ik heb ook vaak genoeg alleen gewerkt. Het voordeel is dat je veel beter oplet. Kijk als je met zijn tweeen op de auto zit dan praat je veel(soms niet ;D). Alleen doe je dat niet dus kun je de aandacht veel beter gebruiken voor je werk.

mvg
Mike


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2006, 21:02:45
Een paar handjes extra zijn met "lastige klanten" bijna onontbeerlijk. Neem daarbij het steeds verder toenemende geweld tegen de politie, dan zeg ik nee, niet doen. De doelgroep in de maatschappij is daar niet aan toe, en zal dat met het verder wegvallen van respect, normen en waarden (naar voorbeeld van J.P.) jegens een ieder en blauw op straat in het bijzonder, ook wel nooit meer klaar voor zijn. Laat mij m'n maatje maar houden! Z'n onhebbelijkheden streep ik wel weg tegen de pro's. ;D
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2006, 21:07:34
..., maar de collega's van de Ringweg zijn toch ff met me meegereden terwijl ik ze op een veilige plek ging afzetten.... voor je weet maar nooit wat zo'n gekke spanjaard gaat doen ;)

Die koos gewoon de kortste weg....is in Spanje heel normaal; daar kom je echt regelmatig fietsers op de autosnelweg tegen (ook wel eens platte inderdaad....) ;D ;D ;D
greetz,  Enrique


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2006, 21:10:54
Die koos gewoon de kortste weg....is in Spanje heel normaal; daar kom je echt regelmatig fietsers op de autosnelweg tegen (ook wel eens platte inderdaad....) ;D ;D ;D
Kortste weg niet echt... als je op de ring A10 noord fietst richting de Coentunnel kom je echt niet bij je hotel als dat bij het Leidseplein is ;) ;D ;D ;D
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2006, 21:20:17
Ik heb afgelopen zondag zelf ook rondje solo gereden, idd ook ff een PV wegbrengen, ff wat eten halen en tanken... maar ik draaide de ring op en zag 2 personen op 1 fiets op de vluchtstrook rijden...hele breedte van de vluchtstrook nodig om overeind te blijven....toch maar ff achterin de bus geladen..... waren die te blauw om iets uit te richten, maar de collega's van de Ringweg zijn toch ff met me meegereden terwijl ik ze op een veilige plek ging afzetten.... voor je weet maar nooit wat zo'n gekke spanjaard gaat doen ;)

Ze hebben toch wel een muldertje gehad. En een geeltje voor openbaredronkenschap ??? ;D

mvg
Mike