Zuigende borstwond/thoraxdrainage

Auteur Topic: Zuigende borstwond/thoraxdrainage  (gelezen 4142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thom1989

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 5 juni 2023, 01:33:18
Hoi allemaal!

Bij een zuigende borstwond is het mij altijd bekend om deze driezijdig af te plakken om een spanningspneu te voorkomen.

Bij het verwijderen van een thoraxdrain breng je steriele vaseline aan op de wond om deze luchtdicht af te sluiten. Ik kan mij ergens van herinneren dat je deze wond ook vervolgens driezijdig dient af te plakken en niet aan vier zijden.

Mijn vraag is dus, plak je de insteekopening van een thoraxdrain ook driezijdig af? Indien dit wel het geval is dan zal het dus zijn om een spanningspneu te voorkomen, wanneer dit niet het geval is waarom hoeft het in deze situatie dan niet?




cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2023, 11:22:06
Hoi allemaal!

Bij een zuigende borstwond is het mij altijd bekend om deze driezijdig af te plakken om een spanningspneu te voorkomen.

Bij het verwijderen van een thoraxdrain breng je steriele vaseline aan op de wond om deze luchtdicht af te sluiten. Ik kan mij ergens van herinneren dat je deze wond ook vervolgens driezijdig dient af te plakken en niet aan vier zijden.

Mijn vraag is dus, plak je de insteekopening van een thoraxdrain ook driezijdig af? Indien dit wel het geval is dan zal het dus zijn om een spanningspneu te voorkomen, wanneer dit niet het geval is waarom hoeft het in deze situatie dan niet?

Je verwijderd de TD pas op het moment dat je probleem opgelost is. Dus hoef je niet opnieuw een spanningspneu te voorkomen en kun je de oude insteekopening gewoon geheel luchtdicht afsluiten.


Thom1989

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2023, 14:25:01
Je verwijderd de TD pas op het moment dat je probleem opgelost is. Dus hoef je niet opnieuw een spanningspneu te voorkomen en kun je de oude insteekopening gewoon geheel luchtdicht afsluiten.

Maar je blijft toch wel een borstwond behouden?


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2023, 15:36:31
Maar je blijft toch wel een borstwond behouden?

Klopt, maar aangezien je die na het verwijderen van de thoraxdrain direct luchtdicht hebt afgesloten met vaseline (en daarna hebt afgeplakt) is het geen zuigende borstwond. Je hoeft dus niet bang te zijn voor het opnieuw ontwikkelen van spanningspneu omdat het probleem in de thorax is opgelost en de thoraxwand volledig luchtdicht is gemaakt.