Met welk toestel fotografeer jij ??

Auteur Topic: Met welk toestel fotografeer jij ??  (gelezen 103849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2006, 20:02:49
suggestie: (ik ben toch zo'n fan van de canon slr's...) een 350D met batterygrip. Heb ik er meteen bij gekocht, die 350D zonder batterygrip vond ik ook helemaal niets! Maar met een grip erbij is 'ie perfect... Maar als die E-500 je bevalt: gewoon doen dan!


Arnoud

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 15 januari 2006, 21:44:01
Roland, inderdaad alleen zijn dat weer extra kosten, ik ben niet zo'n type die met de hand op de knip zit, maar het maakt toch wel duidelijk verschil in prijs en meegeleverde lenzen. Het verschil tussen de beide toestellen is ook zo klein dat ik dan wel voor prijs / kwaliteit ga wat me bij de Olympus brengt, daar komt dan ( zoals ik al zie ) bij dat ik nu ook een olympus toestel heb en me dat zeer goed bevalt......In elk geval bedankt voor je reactie...


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #52 Gepost op: 15 januari 2006, 21:55:45
Roland, inderdaad alleen zijn dat weer extra kosten, ik ben niet zo'n type die met de hand op de knip zit, maar het maakt toch wel duidelijk verschil in prijs en meegeleverde lenzen. Het verschil tussen de beide toestellen is ook zo klein dat ik dan wel voor prijs / kwaliteit ga wat me bij de Olympus brengt, daar komt dan ( zoals ik al zie ) bij dat ik nu ook een olympus toestel heb en me dat zeer goed bevalt......In elk geval bedankt voor je reactie...


Enige nadeel van de olympus is de slechte hoge iso.wat ik uit de reviews begrijp.... bij nikon is de 18-70 kitlens erg goed, op de D50 met een hele mooie sensor erin,  en de minolta 18-70 is ook behoorlijk goed.. op bijvoorbeeld de 5D....... voor minolta koop je daarnaast een 70-210/4 voor iets over de 100 euro zo'n beetje...en das voor die prijs een superlens....



Conclusion - Pros
Good resolution, very little difference to the EOS 350D (although not as 'crisp')
Good color, contrasty images with out-of-the-camera appeal (selectable Picture Modes)
Low noise levels up to ISO 400, usable ISO 800 (image much softer at ISO 1600)
New high ISO noise filter deals with chroma noise, although softer images
New metering sensor a vast improvement over the E-300
Wide range of image parameter adjustment (color, tone, sharpness)
Kelvin white balance option, all white balance presets fine tunable
Selectable color space (sRGB / Adobe RGB)
Effective long exposure noise reduction & timed exposures up to 60 seconds
Very good build quality, comfortable in use (good ergonomics), light weight
Unlimited continuous shooting on fast card at HQ quality (faster than specified too)
RAW mode provides the 'digital negative'
Supersonic Wave Filter ensures no dust on sensor
Excellent Compact Flash write performance, 5 MB/sec normal card to 9 MB/sec fast card
Wide ranging and flexible level of customization
Mirror lock-up with custom delay
Range of flash options including manual output power control
In-camera RAW development feature
In-camera lens shading compensation
Black and white mode with selectable filters
Indication of setting adjustments on viewfinder display (ISO etc.)
Large, bright and detailed 2.5" LCD monitor, wide viewing angles
Excellent play display modes including highlight and shadow indication
Unique 'test picture' mode, shoot without writing
Unique jump zoom and side-by-side compare features in play mode
Olympus Studio very good with nice range of features but should be included
Powerful, lightweight Lithium-Ion battery
Orientation sensor
Value for money
Conclusion - Cons
Very small viewfinder view (difficult to see fine detail, difficult to check focus)
Recommended sensitivity ISO 100 - 400, images at ISO 800 usable, ISO 1600 not really
Not instant startup (1.7 sec) even longer in its out-of-the-box configuration
Occasional hard clipped highlights, edge jagged diagonals
No record review delete / cancel
Lack of status LCD can mean shorter battery life (LCD monitor takes more power)
Inconsistent automatic white balance in incandescent light
Playback magnification up to 14x but no more detail beyond 8x
Noise tends have the appearance of color mottle not 'film like' grain
Auto focus provides just three focus points, although AF performance good
No focus distance indicator on kit lens
Flash must be raised for AF assist
Color space selection buried in the setup menu (although can accessed from control panel)
Potential to lose images if CF door is opened during write
Only USB 1.1 (still no USB 2.0 Hi-Speed?)

dit komt van DPreview.com, en ik heb even onderstreept wat mij zou gaan irriteren in deze camera...hoeft natuurlijk voor jou niet zo te zijn...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Arnoud

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 16 januari 2006, 08:04:35
Ja, ik ben inderdaad ook aan het kijken geweest...

Wel zie ik dat diverse site's elkaar tegenspreken.....
Zo is de zoeker nog wel aardig vind ik persoonlijk...

Hier ff van een site afgeplukt....

Een perfecte digitale SLR-camera combineert een compact formaat met krachtige functies en een uitstekende kwaliteit. De Olympus E-500 digitale SLR met 8 miljoen pixels voldoet aan deze criteria en is dan ook de droom van elke creatieve fotograaf. Met de vele handmatige instellingsopties en de gebruiksvriendelijke menu's en knoppen kunnen ook beginnelingen snel met de E-500 aan de slag.

Technische specificaties:
- 8,0 miljoen pixels met Full Frame Transfer CCD
- HyperCrystal LCD van 6,4 cm (215.250 pixels)
- Antistofsysteem met Supersonic Wave-filter
- Licht en compact ontwerp volgens het penta-type (uiterlijk van een klassieke SLR)
- AE-sensor met 49 meetpunten en basismeetsystemen voor lichte en donkere delen
- Single AF, continu AF en handmatige focus
- Digitale ESP-meting, 'centraal gewogen gemiddelde'-meting en spot-meting
- AE-lock functionaliteit
- Repeterende opnamen met 2,5 fps in HQ (1/8) en SQ JPEG-formaat tot de maximale
- Capaciteit van de geheugenkaart bij gebruik van high-speed media, zoals SanDisk SDCFX (Extreme III)
- IR Hybrid Type Cut Filter voor vereffening met het menselijk oog
- ISO-waarde instelbaar in stappen van 1/3 EV
- TruePic TURBO-beeldprocessor
- 21 scèneprogramma's en scèneselect programma-instellingen
- Twee geheugenslots voor CompactFlash/Microdrives en xD-Picture Cards
- Ingebouwde pop-up flitser
- Gebruiksvriendelijk menu met gedetailleerde en vereenvoudigde weergave-opties en
- volledig handmatige instellingsmogelijkheden
- Compatibel met de complete reeks Olympus E-System objectieven en tal van accessoires
- Opnameformaat: ondersteuning voor DCF, DPOF, EXIF2.2, PRINT Image Matching II
- Bestandformaat: JPEG, TIFF (RGB 8-bits), RAW (12-bits)
- PictBridge

Aansluitingen:
- USB 2.0 full-speed
- Video-uitgang: NTSC of PAL instelbaar.
- Synchro-aansluiting: Flitsschoen

Meegeleverde accessoires:
- E-500 camerabehuizing
- BLM-1 oplaadbare lithium-ion batterij
- BCM-2 batterijlader
- Oogschelpdop
- Draagriem
- USB-kabel
- Videokabel
- Olympus Master (cd-rom met software)
- Beknopte handleiding
- Uitgebreide handleiding (cd-rom)
- Garantiecertificaat


Via deze link staat er ook USB 2.0 : http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_e500.asp






[verwijderd door de beheerder]


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #54 Gepost op: 17 januari 2006, 12:10:52
Ik heb enige tijd geleden een canon  EOS 350 D aangeschaft.  :D Ik ben er zeer te vreden over.
Echter wel een paar tips:
Als je besluit zo´n camera te kopen, moet je wel liefde hebben voor fotogafie, want anders kan je net zo goed een gewone camera kopen, als je toch alleen maar op de automaat fotografeerd. :-\

Ik kan je het volgende aanraden:
- Canon EOS 350D Body (camera zonder lens)
- canon B3 Batterygrip
- Canon EX (420/430) flitser
- en niet on belangrijk een Tamron 18-200mm Lens (alround lens, een groothoek een een telelens, alhoewel die wel wat soft is, misschien beter eerst ff vergelijken met een Sigma 18-200mm lens, maar daar staat weer van bekend dat die de 200 mm niet haalt.) Het grote voordeel is dat je nooit meer een lens opstraat hoeft te wisselen, zo voorkom je dat er stof of water in je camera komt.

en daarnaast natuurlijk een goede waterdichte tas om alles te vervoeren.

Ik weet niets van de nikon af, maar daar is vast wel wat op internet te vinden.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #55 Gepost op: 20 januari 2006, 18:43:03
Konica Minolta stopt met fotocamera's

Uitgegeven: 19 januari 2006 09:25
Laatst gewijzigd: 19 januari 2006 11:58
TOKIO - Het Japanse Konica Minolta stapt uit het foto- en camerawerk. Een aantal onderdelen, onder meer voor het maken van digitale camera's, gaat naar Sony. Een verkoopbedrag is niet genoemd.

Konica Minolta, dat ook kantoorapparatuur levert, meldde donderdag dat de krimp 3700 mensen hun baan kost. De personeelsreductie is volgens het bedrijf in lijn met eerder aangekondigde plannen om het totale bestand aan werknemers van 33.000 met 10 procent terug te brengen.

De onderneming gaat ervan uit dat het tot maart lopende boekjaar een verlies oplevert van 47 miljard yen (361 miljoen euro). Het bedrijf heeft ruim honderd jaar camera's gemaakt en is na Eastman Kodak en Fuji Photo Film de grootste op het gebied van de traditionele fotografie. Op de markt van digitale fotografie speelt Konica Minolta echter een bescheiden rol.

Glorietijd

Het fotomerk Minolta heeft vaak voorop gelopen met ontwikkelingen. "De glorietijd van Minolta was in de jaren zeventig", zei donderdag I. van Puffelen van de gelijknamige Haagse fotografiezaak. Deze zaak bestaat 82 jaar. "Ze zijn echter te veel de technische kant opgegaan en hebben daardoor de markt gemist. Daarbij was de concurrentie moordend."

Minolta kwam als eerste in 1985 met een spiegelreflexcamera die zelf kon scherpstellen. "Het duurde jaren voordat de concurrentie met een antwoord hierop kwam", aldus Van Puffelen. Maar Minolta wist de voorsprong niet vast te houden. "Dat is opmerkelijk."

Het bedrijf werd in 1928 in Japan opgericht. De merknaam Minolta werd een jaar later gedeponeerd. Een paar jaar later kwam de eerste Minolta-camera op de markt. In de decennia daarna volgde een zee aan verschillende toestellen, lenzen en andere accessoires. Zo wil de overlevering dat de astronaut John Glenn in Amerika's eerste ruimteschip de Friendship 7 met een camera van Minolta foto's maakte in de ruimte. Dat was in 1962 tijdens de eerste bemande ruimtevlucht.

Knop

Consumenten begonnen op grote schaal met fotograferen toen de compactcamera's hun intrede deden. "Je hoefde niets in te stellen en alleen op de knop te drukken" aldus J. Albers. Albers was tot enkele jaren geleden directeur van de Fodor Groep, een grote importeur van camera's in Rotterdam. "Konica was de eerste die ermee kwam en later volgde de rest. Dat was een hele ontwikkeling. De kwaliteit van de foto's werd steeds beter. Zo kwamen er toestellen met ingebouwde flitser en ga zo maar door."

De branche kende goede jaren. De eerste kink in de kabel kwam begin jaren negentig. Voor het eerst in 26 jaar boekte Minolta een verlies omdat de markt voor autofocustoestellen verzadigd raakte. De belangstelling van consumenten ging uit naar videocamera's en wegwerptoestellen. Minolta was toen ook al in de markt voor kantooruitrustingen gestapt, maar dat verliep moeizaam. "Het bedrijf miste de markt", aldus Van Puffelen. "Het marktaandeel liep zienderogen achteruit. Consumenten zaten niet te wachten op camera's met allerlei uitgebreide technische mogelijkheden."

Canon

In 2003 fuseerde Konica met Minolta om de druk van digitale camara's van met name Sony en Canon te kunnen weerstaan. Ze vormden destijds het op drie na grootste bedrijf in de branche.Van Puffelen roemt de stabilisator die het bedrijf in zijn digitale spiegelreflexcamera's zette. "Bewegingen werden gestabiliseerd zodat er toch een scherpe foto kon worden gemaakt, zelfs als het toestel iets bewoog. Maar het apparaat was duur. Bovendien was de markt voor digitale camera's toen niet zo groot. En je ziet wel vaker dat bedrijven wel goede producten hebben, maar het toch niet redden omdat ze de marketing niet goed hebben geregeld."

bron: www.nu.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #56 Gepost op: 20 januari 2006, 18:48:14
Ik heb momenteel een Nikon D70 waar ik inmiddels bijna 10000 foto's mee heb gemaakt en ik ben van plan om binnenkort over te stappen naar de Nikon D200.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 20 januari 2006, 19:04:39
Konica Minolta stopt met fotocamera's
bron: www.nu.nl


Dan wordt het dus geen KM, anders wordt het in de toekomst lastig om aan accesoires en lenzen te komen.
KM, of Nikon of Canon,

De keuze wordt steeds makkelijker :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #58 Gepost op: 20 januari 2006, 19:19:14
Dan wordt het dus geen KM, anders wordt het in de toekomst lastig om aan accesoires en lenzen te komen.
KM, of Nikon of Canon,

De keuze wordt steeds makkelijker :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8975.msg349291#msg349291

ik hoop op een sony cam met minolta mount met de nieuwste ccd technologie en een Zeiss lens erbij ::) denk dat Sony-Minolta toch niet zo heel verkeerd is hoor ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 20 januari 2006, 19:41:55
Ja, maar ik denk dat dat rond de zomervakantie niet gerealiseerd zal zijn, dan wil ik wel ongeveer een digispigi gaan kopen. :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s