interculturele hulpverlening

Auteur Topic: interculturele hulpverlening  (gelezen 1956 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

laurent

  • Gast
Gepost op: 9 januari 2006, 15:03:50
Kan iemand me informatie bezorgen of me laten weten waar ik info kan vinden over interculturele hulpverlening?
Ervaringen met allochtone cliënten tijdens hulpverlening, interculturele communicatie, taktieken... Zowel ervaringen als tekstmateriaal zijn welkom.




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2006, 21:58:49
Niet echt boeiende informatie die ik je kan geven maar mijn ervaring is dat het bijzonder lastig is om hulp te verlenen bij mensen met een andere cultuur.

Ik heb het zelf bij inzetten (brandweer) een aantal keren meegemaakt waarbij er gewonden waren gevallen en die mensen reageren over het algemeen iets anders als de nederlandse bevolking.

Mijn indruk is dat ze vaak heel paniekerig overkomen, druk zijn en je dan behoorlijk in de weg zitten. In mijn eerste jaar bij de brandweer heb  ik een brandje meegemaakt in een slaapkamer waarbij het dochtertje nog binnen zat en door de buurman gered was. Bij aankomst lag zij op straat bewusteloos. Samen met een collega hebben we toen getracht iets te doen en zuurstof te geven in afwachting van ambulance maar kregen hier bijna de kans niet voor omdat de moeder en later anderen zich zo'n beetje boven op het kindje wilden storten. Was erg lastig die mensen duidelijk te maken rustig te blijven.

Een ander voorbeeld was soortgelijk, ook een brand en dit keer met meerdere gewonden. Het ging hier om een meneer die niet dezelfde taal als ik sprak. Was gered door collega's via de ladder en kreeg hem overgedragen. Was zwart van de rook en wilde hem ook zuurstof geven, maar hij begreep niet echt wat de bedoeling helemaal was.........

Uiteindelijk komt het allemaal wel goed maar in eerste instantie is het toch wat handen en voetenwerk om iets duidelijk te maken.

Zo zijn er natuurlijk een hoop soortgelijke ervaringen maar wordt teveel van hetzelfde om die allemaal te noemen denk ik ;)

Misschien heb je er iets aan ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2006, 22:06:31
Inderdaad heel herkenbaar. De eerste keer dat ik bij een ongeval assisteerde waarbij een Marokaanse jongen gewond was, weet je niet wat er gebeurt. Je denkt er een slachtoffer bij de te hebben.  :-\
Bij een ander ongeval hadden we heel veel profijt van een oudere oom. Hij wist de gemoederen te bedaren en ook het slachtoffer in bedwang te houden. Zijn hulp was onmisbaar!  :)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2006, 22:11:32
Misschien is het handig Laurent, dat je aangeeft naar wat voor informatie en voor welke discipline's

(om als voorbeeld ik kan je helpen aan gipsfolders in het turks, marokaans en arabisch, maar als je brandweerman bent heb je daar denk ik weinig aan :-\)

Wat Shave ook aangeeft is dat het uiten van emoties en zorg om elkaar heel anders is als binnen onze cultuur.
Wat idd. bij acute zorg voor problemen kan geven, het niet begrijpen wat je verteld, of dat een kindje van 9 jaar moet tolken!!!
stel je eens voor dat je moeder daar ligt met een één of ander delicaat probleem!
Of een kind wat geen nederlands spreekt of verstaat....en daar hulp aan moeten geven. :-\
De enige communicatie is dan in mijn beleving met mimiek!
probeer dan maar eens uit te leggen wat je gaat doen.... :-\


laurent

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2006, 16:34:48
Alvast bedankt voor jullie reacties...
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar informatie uit de sectoren Bijzondere Jeugdzorg, Personen met een handicap, Bejaardenzorg...

Groeten


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2006, 16:37:33
Alvast bedankt voor jullie reacties...
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar informatie uit de sectoren Bijzondere Jeugdzorg, Personen met een handicap, Bejaardenzorg...

Groeten
Laurent,
Ik denk dat je gezien de categorie hulpverleners die hier rond huppelen, niet te veel moet verwachten ;)
Géén idee of daar andere forums voor zijn :)


pluisje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2006, 21:58:00
ik denk dat ik je wel kan helpen hoor,werk zelf veel in deze situatie"s...

wat wil je voor informatie ;)


laurent

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2006, 11:53:41
Ik wil blijven werken met migranten (werk nu in asielopvangcentrum en daar voor bij integratiedienst) en ben zowat alle mogelijkheden aan het onderzoeken die ik uit kan hierin. Mijn opleiding is orthopedagoog (geen idee hoe dit in Nederland heet) dus dit omslaat een ruime waaier van sectoren binnen de hulpverlening... Aangezien heel wat migranten ingeburgerd geraken in onze samenleving zullen er in de verschillende hulpverleningssectoren ook heel wat migranten opduiken. (Tenzij die allemaal door het thuisnetwerk worden opgevangen.)
Misschien ben ik inderdaad wel op het verkeerde forum terechtgekomen. Als jullie meer tips hebben, laat gerust wat weten
Laurent