bhv wijzigingen

Auteur Topic: bhv wijzigingen  (gelezen 2076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gert jan

  • Gast
Gepost op: 10 januari 2006, 00:21:20
beste bhv-ers,

Ik heb de afgelopenavond ( 9-januari-2006) herhaling gehad van mn BHV certificaat en daarin werd mij een vraag gesteld en het antwoord was dat je ook al ben je alleen je de persoon (slachtoffer) alleen mag laten om de deur te openen voor de ambu.
maar je mag het slachtoffer toch niet alleen laten? hoe zit dit en wie kan mij daar uitleg over verschaffen? bij voorbaat dank

Gert-Jan van/der Klooster

corcky_1983@hotmail.com 8)




Remi

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2006, 01:02:56
Als EHBO-er denk ik gewoon logisch:
Als ik het slachtoffer niet alleen laat om de deur open te doen en er is verder niemand aanwezig, dan had ik ook de ambulance niet hoeven te bellen.
Dus:
Ben je alleen, dan zal je even weg moeten lopen
Ben je niet alleen, dan laat je een ander lopen.


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2006, 01:15:12
Ach, een stormram aan ons materiaal toevoegen vind ik ook niet erg hoor, dan rammen we de deur wel open  ;D

"klop klop, AMBULANCE...... BAM BAF! KRAKK!"   weg deur  ;D



Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2006, 17:48:37
Onder bepaalde omstandigheden MOET je het slachtoffer wel alleen laten. Stel je voor dat je ergens in de Weerribben of midden in een polder op een weg staat bij een SO en je verwacht geen enkele personen die langskomen om een ambu te waarschuwen en je hebt geen GSM op zak, maar je ziet wel een boerderij 300 m verderop. Als de toestand van het slachtoffer het toelaat (vitale functies goed werkend) zal je in dergelijke situaties het slachtoffer op een veilige plaats kunnen achterlaten (dus niet midden op een weg maar er langs indien mogelijk), en je naar die boerderij haasten om 112 te laten bellen en te vragen naar een ambu. Tuurlijk, je kan blijven wachten, maar als dan de toestand verslechterd en zelfs de vitale functies uitvallen waardoor het slachtoffer in het ergste geval overlijdt, dan kun je later bij je zelf gaan denken: had ik toch maar iemand gewaarschuwd als je begrijpt wat ik bedoel...

Let wel: alles is situatie-afhankelijk bij dit soort dingen, maar dat is vaak zo omdat zaken bij EHBO en BHV vaak 'sec' worden behandeld. Je handelt naar de situatie.

groet, Michel