Hoe verloopt het vernieuwd politieonderwijs? (ervaringen van aspiranten)

Auteur Topic: Hoe verloopt het vernieuwd politieonderwijs? (ervaringen van aspiranten)  (gelezen 4877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henkiehia

  • Aspirant
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Hoi allemaal,

Aankomend aspirant vraag ik me af hoe het vernieuwde politieonderwijs ervaren wordt door jullie als aspiranten. Ik begrijp vanuit de informatievideo's dat je veel zelfstandig moet doen en met je leerteam. Nu wordt ik hier wat onzeker van aangezien het toch wel en bijzonder vak is, hoe zorg je dan dat je alle verschillende aspecten uit jezelf gat beheersen? Kies je zelf welke lessen je volgt? Wat als je dan iets mist?
Zijn de leerteams een beetje oké? of ben je snel op jezelf aangewezen doordat je bijvoorbeeld ongemotiveerde collega's heb?

Hoop vragen, heb er vooral heel veel zin in. Maar doordat ik het zo graag wil halen wordt ik er toch wat onzeker van haha.

Groetjes,




Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Hoi allemaal,

Aankomend aspirant vraag ik me af hoe het vernieuwde politieonderwijs ervaren wordt door jullie als aspiranten. Ik begrijp vanuit de informatievideo's dat je veel zelfstandig moet doen en met je leerteam. Nu wordt ik hier wat onzeker van aangezien het toch wel en bijzonder vak is, hoe zorg je dan dat je alle verschillende aspecten uit jezelf gat beheersen? Kies je zelf welke lessen je volgt? Wat als je dan iets mist?
Zijn de leerteams een beetje oké? of ben je snel op jezelf aangewezen doordat je bijvoorbeeld ongemotiveerde collega's heb?

Hoop vragen, heb er vooral heel veel zin in. Maar doordat ik het zo graag wil halen wordt ik er toch wat onzeker van haha.

Groetjes,

Als praktijkbegeleider kan ik het e.e.a. toelichten vanaf mijn kant. Een leerteam is vaak divers ingericht. We kijken naar achtergrond, werkervaring, leeftijd etc. Er zullen altijd collega's in je leerteam zitten waar je het goed mee kunt vinden en ook waar je wat minder een klik mee hebt.
Na de 9 maanden op de academie ga je wisselen tussen leren in de praktijk en op het LOP. Daarbij is het, bij ons in ieder geval, zo dat je kan inteken op lessen maar ook lessen kunt 'aanvragen' bij docenten als je behoefte hebt aan extra uitleg.
Ik ben zelf niet heel erg fan van het nieuwe onderwijs omdat ik nu al merk met mijn groepen dat er minder les wordt gegeven. Er lopen studenten op straat die letterlijk vragen op welke grond zij eigenlijk een stopteken aan een auto geven.

Mijn advies zou zijn om alle lessen die er zijn in te tekenen en vooral ook zelf in de boeken te duiken. Maak die opdrachten in Stapel en de Koning om de stof te begrijpen en beheersen. En in de praktijk ga je nog steeds tegen zaken aanlopen waarbij je je afvraagt of je dat kan of had moeten leren.
Politiewerk is een ervaringsvak. Dat leer je door dingen te doen en mee te maken. Het belangrijkste is dat je je bevoegdheden kunt dromen en kennis hebt van de globale inhoud van de wetten waarmee we dagelijks werken (strafrecht/strafvordering, wegenverkeerswet, opium, wwm, apv).
De rest komt vanzelf. En na 2 jaar ben je nog (lang) niet uitgeleerd maar gaat het eigenlijk pas beginnen. En dan mag je blij zijn dat je met 3 strepen loopt i.p.v. 4 want dan verwachten we toch wat meer...


Ramon

  • Aspirant N4
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Precies wat Jim zegt. Ik zit nu in Q8 en ben in februari in principe klaar met de opleiding (regio Amsterdam). Ik ben begonnen als pilotklas aan het nieuwe politieonderwijs. Voor ons was het echt heel onduidelijk maar langzamerhand zijn er, na heel veel feedback, een hoop verbeteringen doorgevoerd. Het ligt bij PO21 heel erg aan jezelf. Als je gemotiveert bent en het ontzettend leuk vind dan ga je de lesstof jezelf eigen maken. Het is wel zelfstandig zoals Jim zegt. Het is niet meer in een klas gaan zitten waarbij een docent zend en jij als student ontvangt. Je gaat met je leerteam aan de slag om bepaalde onderwerpen aan de hand van een 'kennen en kunnen' lijst per kwartiel aan jezelf, danwel aan elkaar te leren. Daarbij krijg je ondersteuning van een algemeen juridisch docent, een gedrag en communicatie docent, IBT docent en taalvaardigheidsdocent. Deze kun je inschakelen om bepaalde onderwerpen toe te lichten, maar zelf moet je echt wel aan de bak met inderdaad Stapel en de koning. Doe dat vooral ook! Dat is echt de gouden handleiding van het politiewerk en hierdoor weet ik welke bevoegdheden ik kan toepassen. Wat Jim zegt over sommige studenten is niets meer dan de realiteit helaas.. ik heb studenten in mijn klas die op straat lopen en inderdaad de basis nog maar weinig begrijpen. Het ligt vooral aan jezelf. Het komt echt wel goed, zo lang je er maar tijd en moeite in wilt stoppen!
Aspirant 2021 - Eenheid Amsterdam


Remcortm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Interessant om te lezen, ik start in week 5. Erg veel zin in!


Hoop vragen, heb er vooral heel veel zin in. Maar doordat ik het zo graag wil halen wordt ik er toch wat onzeker van haha.

Groetjes,

Hoe beviel de eerste week Henk?


Henkiehia

  • Aspirant
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
@jim @ramon bedankt voor jullie reacties! Ook nu ik de opleiding gestart ben heb ik hier nog steeds wat aan!

@remcortm beviel erg goed allemaal, alles is uiteraard nieuw en wennen, nieuw werkomgeving, weer naar school , diversiteit aan mensen om je heen en heel veel informatie. Vanaf week 2 al vol aan de bak. Tempo ligt hoog, tip van mij is dat je voor jezelf zoveel mogelijk ordent vanaf dag 1 en zodra het kan gelijk begint met je portfolio opbouwen en bewijsstukken te verzamelen. Hier krijg je allemaal uitleg over op de academie.

Als je vragen heb, let me know.



Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
@jim @ramon bedankt voor jullie reacties! Ook nu ik de opleiding gestart ben heb ik hier nog steeds wat aan!

@remcortm beviel erg goed allemaal, alles is uiteraard nieuw en wennen, nieuw werkomgeving, weer naar school , diversiteit aan mensen om je heen en heel veel informatie. Vanaf week 2 al vol aan de bak. Tempo ligt hoog, tip van mij is dat je voor jezelf zoveel mogelijk ordent vanaf dag 1 en zodra het kan gelijk begint met je portfolio opbouwen en bewijsstukken te verzamelen. Hier krijg je allemaal uitleg over op de academie.

Als je vragen heb, let me know.
Inderdaad is het een goede tip om eigenlijk de 'bullits' uit je hoofd te leren. Dan weet je wat je de aankomende maanden in praktijk moet gaan 'halen' aan resultaten. Dat voorkomt dat je aan het einde van je opleiding, in Q7 en Q8, nog aan de bak moet om opdrachten af te ronden. Het is daarnaast ook belangrijk dat je je portfolio blijft vullen dit niet op het laatste moment gaat doen. Kost je dan veel tijd, stress en praktijkuren die je anders zou kunnen gebruiken om lekker buiten aan de bak te gaan.