Meldkamers moeten stoppen met waarschuwen van journalisten, NVJ verbijsterd

Auteur Topic: Meldkamers moeten stoppen met waarschuwen van journalisten, NVJ verbijsterd  (gelezen 32668 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Het wordt voor lokale journalisten een stuk moeilijker om beelden te maken of verslag te doen van grote incidenten als verkeersongelukken of steekincidenten.......

Bron: https://nos.nl/artikel/2456173-meldkamers-moeten-stoppen-met-waarschuwen-van-journalisten-nvj-verbijsterd

Dat wordt zeker een stuk lastiger werken voor de 'calamiteitensites'. Nu zullen daar een hoop mensen niet rouwig om zijn, want vinden e.e.a. sowieso maar 'sensatiezucht'. Maar als men journalisten geen dienst verder wil bewijzen met persalarm, bang om de AVG te overtreden, hoe moeten we dan opsporingsberichten/getuigenoproepen etc. zien? Dan komen we toch ook te weten waar zich iets heeft afgespeeld? En hoezo privacy, als tijdens een openbare rechtszaak die voortvloeit uit een incident sowieso veel gegevens van slachtoffer e.d. bekend worden?

Wat gaan men met P2000 doen?


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Snap eerlijk gezegd niet zo goed welke medisch inhoudelijke informatie er in een persalarm staat


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Snap eerlijk gezegd niet zo goed welke medisch inhoudelijke informatie er in een persalarm staat

Men zegt dat het feit dat er op de kruising van twee wegen een aanrijding heeft plaatsgevonden, al onder het medisch beroepsgeheim valt. Tja.

Overigens gaat het bij het wegvallen van het persalarm nadrukkelijk om meer dan die aanrijdingen. Die zijn vaak niet eens zo interessant. Maar wel de dumpingen van drugsafval, de handgranaat aan de deur etc. Ook dat gaat niet of veel minder zichtbaar zijn. Minder in beeld komen. De overheid maakt zich daar zorgen om https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4823706/handgranaat-toename-illegaal-wapens-criminaliteit-bom-explosief-amsterdam maar ontneemt de fotojournalist wel de mogelijkheid om er beeld van te maken als het gebeurt.

Ik heb er wat over verteld op Omroep West: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4661482/meldingen-persalarm-verdwijnen-vanwege-privacy-verslaggeving-in-gevaar

Peen
Redacteur van


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Ik had het gelezen van de week Rene, leuk stukje.


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Heb het onderzoeksrapport gelezen inderdaad, daarin wordt gesteld dat -alle- informatie gegeven aan een meldkamercentralist van de MKA onder het medisch beroepsgeheim valt. Dus ook de straatnaam en meldingsclassificatie. Los van wat ik daar van vind, is dus per direct het gehele P2000 voor de ambulancezorg onhoudbaar geworden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Heb het onderzoeksrapport gelezen inderdaad, daarin wordt gesteld dat -alle- informatie gegeven aan een meldkamercentralist van de MKA onder het medisch beroepsgeheim valt. Dus ook de straatnaam en meldingsclassificatie. Los van wat ik daar van vind, is dus per direct het gehele P2000 voor de ambulancezorg onhoudbaar geworden.
Ik heb me er ook altijd over verbaasd dat dit per regio verschilt.
De ene regio kan zijn ambulances prima alarmeren via C2000, de ander moet ze piepen op P2000.

Maar voor brandweer vraag ik het me ook wel af of meldingen wel in P2000 zouden moeten staan met de adressen er bij.
Als je vrijwilligers piept zou het toch voldoende moeten zijn om aan te geven met welke prioriteit ze moeten opkomen, en eventueel een classificatie van het incident.
Maar of het nu in de Hoofdstraat of het Dorpsplein is maakt tijdens het aanrijden naar de kazerne toch niet uit?
Als de gegevens maar in het voertuig beschikbaar zijn als je uitrukt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Heeft iemand een link naar dit onderzoeksrapport?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Ik ben heel erg benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben voor allerhande andere politie uitingen.

Het advies zegt namelijk feitelijk: je mag geen informatie uit de politiesystemen delen met de buitenwereld. Oh, okay.

Maar dan ook geen TV programma's als 'de Politiehelikopter', 'bureau Hofstad' en dergelijke meer. Bij 'Opsporing Verzocht' is er een opsporingsbelang, maar bij 'vermaak' en 'het politiewerk laten zien' programma's is dat niet zo. Ik, als Hagenees, kon bijvoorbeeld ook feilloos zien waar de incidenten uit bureau Hofstad plaatsvinden. Als je de stad kent, herken je probleemloos waar het is.

En precies hetzelfde geldt voor de social media accounts van de wijkteams. Ook daar wordt regelmatig informatie over allerlei incidenten met het publiek gedeeld.

Al is het maar 'de jeugd op het Dorpsplein heeft gisteren weer rommel achtergelaten': de mensen uit het dorp weten welke jongelui daar regelmatig 'hangen', en dus is het herleidbaar naar een persoon.
Redacteur van