Meldkamers moeten stoppen met waarschuwen van journalisten, NVJ verbijsterd

Auteur Topic: Meldkamers moeten stoppen met waarschuwen van journalisten, NVJ verbijsterd  (gelezen 31722 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik ben heel erg benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben voor allerhande andere politie uitingen.

Het advies zegt namelijk feitelijk: je mag geen informatie uit de politiesystemen delen met de buitenwereld. Oh, okay.

Maar dan ook geen TV programma's als 'de Politiehelikopter', 'bureau Hofstad' en dergelijke meer. Bij 'Opsporing Verzocht' is er een opsporingsbelang, maar bij 'vermaak' en 'het politiewerk laten zien' programma's is dat niet zo. Ik, als Hagenees, kon bijvoorbeeld ook feilloos zien waar de incidenten uit bureau Hofstad plaatsvinden. Als je de stad kent, herken je probleemloos waar het is.

En precies hetzelfde geldt voor de social media accounts van de wijkteams. Ook daar wordt regelmatig informatie over allerlei incidenten met het publiek gedeeld.

Al is het maar 'de jeugd op het Dorpsplein heeft gisteren weer rommel achtergelaten': de mensen uit het dorp weten welke jongelui daar regelmatig 'hangen', en dus is het herleidbaar naar een persoon.

Het lijkt mij dat dat soort progamma's dan ook moet verdwijnen. Ik weet niet meer waar, maar over die Jan Willem de politievlogger was ook eens een keer een artikel dat er in zijn vlogs wel heel erg veel locatie/persoonsinfomatie was te herkennen.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Bijzondere toelichting van de Landsadvocaat (welke overigens al eens in de pan is gehakt door Geenstijl.nl, maar dat terzijde). Ik lees dat een ongevalslocatie bij de gele tak dus een 'medisch gegeven' zou zijn maar dat er bij de rode tak geen problemen zouden zijn gevonden. Als ik alles juist gelezen heb en dit roept toch wat vragen op.

Bij een reanimatie wordt in mijn regio ook de brandweer per P2000 gepagerd, hoe zit dit dan (of nog simpeler, een afhijsing)? Als dus de ongevalslocatie een medisch gegeven zou zijn vraag ik me ook af waarom er dan geen probleem gevonden wordt op het moment dat de brandweer gepiept wordt voor een (mogelijk) beknelling. De ambulancedienst zou deze locatie dus niet mogen delen want medisch, maar de brandweer mag dat dan weer wel? Tevens zullen boeken als bijvoorbeeld 'De mensen van de ambulance' dan ook niet meer verkocht mogen worden want hoezeer alles geanonimiseerd is, het valt voor bekende altijd wel te herleiden naar een persoon.

Ook zou naar mijn inziens het persalarm niet hoeven te verdwijnen ongeacht wat je vindt van het advies. Demonstraties kunnen nog makkelijk worden gepagerd evenals een beschieting van een woning zonder gewonden (er is geen 'medisch gegeven' dan). Hoe kijken jullie hiernaar?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Lees het advies van de landsadvocaat maar.

Het gaat niet zozeer om het gegeven wat verwerkt wordt, maar degene die het verwerkt. Alles wat door een centralist van de gele tak wordt verwerkt, valt volgens het Pels Rijcken advies onder het medisch beroepsgeheim. Dus ook die locatie.

En als de brandweercentralist gevraagd wordt om een HV te sturen om de gele tak te helpen met het bevrijden van het slachtoffer, is dat dus blijkbaar geen probleem meer.
Redacteur van


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Als je dit in extremis doortrekt zou er helemaal geen incidentennieuws meer gepubliceerd mogen worden....


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Wat dacht je van de reanimatiemeldingen die voortkomen uit Hartslag.nu, de Burgernet meldingen, de kaart waarop op provinciale en landelijke wegen te zien is waar realtime een ongeval/pechgeval staat... en inderdaad al die vlogs van Jan Willem en anderen?

Bij echte incidenten waar brandweer benodigd is, maar niet naar buiten mag komen waar het is (bijv. lijkvinding) wordt adres van kazerne nog wel eens gegeven, maar 1-2-3 staat dit ook zo op de nieuwspagina's.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Vlogs en televisieprogramma's zijn een andere categorie natuurlijk.
Je kunt immers na een incident, voordat je het uitzend, toestemming vragen aan de betrokken personen. Wanneer zij die toestemming geven is het prima om de beelden te gebruiken.

Ik snap heel goed dat ze zeggen dat adresgegevens niet in P2000 berichten mogen. Iemand belt 112 op een moment dat ze hulp nodig hebben, er mogelijk iets heel ernstigs gebeurt, en dan wordt hun adres zo openbaar de wereld in gestuurd, waarna er een stel journalisten bovenop duikt.

Ook buiten medisch beroepsgeheim is er trouwens nog wat te zeggen. Adressen vallen onder persoonsgegevens, en daarmee komt de AGV weer om de hoek kijken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Wat dacht je van de reanimatiemeldingen die voortkomen uit Hartslag.nu, de Burgernet meldingen, de kaart waarop op provinciale en landelijke wegen te zien is waar realtime een ongeval/pechgeval staat... en inderdaad al die vlogs van Jan Willem en anderen?

Bij echte incidenten waar brandweer benodigd is, maar niet naar buiten mag komen waar het is (bijv. lijkvinding) wordt adres van kazerne nog wel eens gegeven, maar 1-2-3 staat dit ook zo op de nieuwspagina's.

Hartslag.nu deelt de gegevens niet openbaar met iedereen, ze sturen de adresgegevens uitsluitend naar een beperkt aantal hulpverleners in de omgeving van de melding. Ze weten precies naar wie ze het sturen en sturen het niet naar meer mensen dan nodig. Dat is dus heel anders dan openbaar in p2000 voor heel het land en de wereld.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Als je dit in extremis doortrekt zou er helemaal geen incidentennieuws meer gepubliceerd mogen worden....

In ieder geval niet door politiemensen in vlogs en op social media, inderdaad. Dan delen zij ook informatie die onder de WPG valt, en die dan niet noodzakelijk is voor opsporing.

Peen
Redacteur van


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
In ieder geval niet door politiemensen in vlogs en op social media, inderdaad. Dan delen zij ook informatie die onder de WPG valt, en die dan niet noodzakelijk is voor opsporing.
Wat jammer, dan moeten we de hippe vlogs van Jan-Willem gaan missen  0098


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat
Mediabreed protest tegen stopzetten persalarmering door minister Yeşilgöz

De NVJ, het Genootschap van Hoofdredacteuren en het ANP hebben een brief gestuurd naar minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yeşilgöz waarin zij hun ernstige zorgen uitspreken over haar voorgenomen besluit om de persalarmering stop te zetten. Zij nodigen de minister uit voor een gesprek. Een woordvoerder heeft laten weten dat de minister ‘graag op korte termijn het gesprek aangaat’.

Hele artikel en brief hier: https://www.nvj.nl/nieuws/mediabreed-protest-tegen-stopzetten-persalarmering-minister-ye%C5%9Filg%C3%B6z