Drugslab en Hennepkwekerij bewaakt met boobytraps

Auteur Topic: Drugslab en Hennepkwekerij bewaakt met boobytraps  (gelezen 20693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Gepost op: 12 januari 2006, 11:59:53
Citaat
Drugslabs vaker bewaakt met boobytraps'

Uitgegeven: 12 januari 2006 07:12

AMSTERDAM - Hennepkwekerijen en xtc-laboratoria worden steeds vaker bewaakt met gevaarlijke boobytraps. Dat schrijft De Telegraaf donderdag. Politie en brandweer kregen onlangs bij ontmanteling van drugslabs te maken met op scherp gezette explosieven, gifgassen en benzineboobytraps.

Deze zijn in eerste instantie gericht tegen concurrerende criminelen. "Zo probeert men onderling ripdeals te voorkomen", zegt Jaap de Vlieger, coördinator van het Nationaal Netwerk Drugsexpertise in de krant. "Maar ik krijg zo langzamerhand de indruk dat ze eveneens tegen brandweer en politie worden ingezet."


De krant schrijft dat het volgens de betrokken instanties een wonder is dat geen doden zijn gevallen onder opsporings- en hulpdiensten. Lex Schuyer van brandveiligheidsinstituut Nibra spreekt over de nieuwste trend: handgranaten op scherp die bijvoorbeeld tussen vaten met xtc-chemicaliën zijn geplaatst. "De situatie is vooral voor brandweerlieden levensgevaarlijk", zegt Schuyer.

De meeste brandweerkorpsen oefenen al op boobytraps. Secretaris van de Nederlandse Vereniging Brandweerzorg en Rampenbestrijding Paul Verlaan hoopt op de snelle komst van landelijke richtlijnen voor de ontmanteling van met boobytraps bewaakte drugslabs. "Er dient structureel overleg te komen waardoor we ervaringen kunnen delen en van elkaar kunnen leren."

Bron: nu.nl

Welke brandweercollega's hebben hier al eens mee te maken gehad?? En wie trainen er al tegen?? :o :o




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2006, 14:26:53
Welke brandweercollega's hebben hier al eens mee te maken gehad?? En wie trainen er al tegen?? :o :o

Trainen is een groot woord, maar we hebben wel al oefeningen gedraaid op een XTC-lab.....met booby-traps.... ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2006, 16:55:47
Dit is al een jaartje of 2 bekend,althans bij ons wel.Dus zo nieuw is het niet ::)


BWeer

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2006, 21:47:18
Trainen is een groot woord, maar we hebben wel al oefeningen gedraaid op een XTC-lab.....met booby-traps.... ;)

Hoe oefen je daar dan op??


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2006, 22:50:49
Hoe oefen je daar dan op??

XTC lab in elkaar " schroeven"  met vaten e.d. hier en daar een electriciteitsdraad tegen  een deurkruk laten bengelen...etc ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2006, 22:12:42
alles leuk en aardig maar als de zaak stijf onder de rook staat heb je er ook weinig aan denk ik


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2006, 12:20:29
alles leuk en aardig maar als de zaak stijf onder de rook staat heb je er ook weinig aan denk ik

Dan moet je dus dubbel oppassen, en anders ....laat het maar branden, niet meer naar binnen gaan. ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2006, 12:28:25
Dan moet je dus dubbel oppassen, en anders ....laat het maar branden, niet meer naar binnen gaan. ;)
dat is het altijd al toch ;D

Maar even alle gekheid op een stokje, tegenwoordig weet je nooit iets meer zeker. Collega's van een andere ploeg waren een paar weken terug uitgerukt voor een kelderbrand onder een woning en bleek later ook een complete kwekerij in te zitten.

Een aantal jaren terug zelf een zolderbrand gehad, de eigenaar was ter plaatse, en gaf al door dat het om een kwekerij ging. Hij vertelde de stroom al uitgeschakeld te hebben maar vergat erbij te vertellen dat hij alles via de meter om had lopen en dus de kwekerij nog niet afgesloten was. Op zolder (forumlid fikkie zat daar ook ;)) viel er een elektricteitsdraad op mijn helm, die dus achteraf gezien, nog volledig onder spanning stond.

Ik bedoel je kan wel zeggen we oefenen erop maar ik bedoel maar te zeggen, op deze dingen kun je weinig oefenen denk ik.


Target77

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2006, 15:32:03
Allemaal leuk en aardig over die boobytraps....hoe wil je daar dan op oefenen?? Noem maar eens een paar voorbeelden: 220 op deurknop, jachtgeweer achter deur, springstof, etc...... Allemaal leuk en aardig maar daar zijn wij niet voor opgeleid.  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2006, 15:34:28
dat is het altijd al toch ;D

Maar even alle gekheid op een stokje, tegenwoordig weet je nooit iets meer zeker. Collega's van een andere ploeg waren een paar weken terug uitgerukt voor een kelderbrand onder een woning en bleek later ook een complete kwekerij in te zitten.

Een aantal jaren terug zelf een zolderbrand gehad, de eigenaar was ter plaatse, en gaf al door dat het om een kwekerij ging. Hij vertelde de stroom al uitgeschakeld te hebben maar vergat erbij te vertellen dat hij alles via de meter om had lopen en dus de kwekerij nog niet afgesloten was. Op zolder (forumlid fikkie zat daar ook ;)) viel er een elektricteitsdraad op mijn helm, die dus achteraf gezien, nog volledig onder spanning stond.

Ik bedoel je kan wel zeggen we oefenen erop maar ik bedoel maar te zeggen, op deze dingen kun je weinig oefenen denk ik.
Plus dat ze zo weer andere truuks verzinnen,dus heb je de ene truuk onder de knie hebben ze alweer een nieuwe verzonnen.
Hier is tijdens de instructie ookal wat over gezegt.Dat er niet op te oefenen is,en dat je elke situatie apart zal moeten schouwen